Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

OK så mye høyere på børsen altså.


Steget mye i det siste sammenliknet med tidligere. Må vel komme en korreksjon en gang?

Kommer nok når sentralbanken stanser bond-kjøpene. Grafen har nesten perfekt korrelasjon med FEDs balance sheet.

Så lenge vi har positiv likviditet i markedet virker det vanskelig å få indeksene ned…

Ja, det kommer helt sikkert en korreksjon en gang.

Høy inflasjon betyr ikke nødvendigvis nedgang i finansmarkedene.

Har man kun cash under høy inflasjon, så vet man med 100% sikkerhet at de vil bli mindre verdt.

1 Like

For tiende gang… slå på logaritmisk skala.

2 Likes

Det eneste som ikke stiger i verdi under inflasjon er gull og sølv :joy:

1 Like

Stemningen i denne tråden nå minner meg veldig om stemningen heeelt på bunnen i 2020, men med motsatt fortegn.

4 Likes

Jeg vet, vi burde ha latt dere beare alene siden april 2020 uten å blande inn noe positivisme og forventninger til langvarig oppgang etter en krise.

Ikke meningen å ødelegge for det negative markedssynet og håpet om en gedigen kollaps på verdens børser.

Jeg stempler ut fra beartråden og ønsker alle lykke til videre, long or short :v:

4 Likes

Hmm, tråden er fra oktober 2020? Selv med et 20% krakk herfra, så er man godt over det.

Du kan gå inn å lese i gammel tråd som er lukket. Ganske artig å lese fra mars 2020 og utover sommeren.

1 Like

10-års renta i USA hoppet i går samtidig som dollar falt. Dollar burde steget på økende rente.
Jeg tror derfor rekylen etter Evergrande-dippen er over.

1 Like

Pleier vel å være motsatt. Er vel heller når dollar stiger man kan forvente frykt/korreksjon.

1 Like

Ja, men jeg skrev ikke at jeg forventer korreksjon. Bare at tilstrømmingen til markedet stoppet opp etter Evergrande-dippen.
Altså at den sterke oppgangen siste dagene vil slukne.
Men jeg tror fortsatt på korreksjon før jul. Markedet er dyrt og den sterkeste effekten av gjenåpning er bak oss.
Jeg sitter ikke bear, men har begynt å redusere long. Risiko har økt, trur eg :blush:

2 Likes

Jeg tror også det vil smelle veldig bra en gang, men ikke enda. Det virker nesten som de fleste bedrifters store verkebyll nå for tiden er å få rekrutert nok kvalifisert arbeidskraft. Så det sier jo litt om hvordan tidene er nå. Men på langsikt så blir det gjerne til at de da rekruterer folk de ikke burde og får masse store tap påprosjektene sine. Men den effekten tar jo litt tid.

Oppgangssyklusen er ikke over før ledigheten bunner og snur opp igjen, og rentene topper ut. Det tar nok minst 1 år til. Men kanskje prisingen er vel frisk pga optimisme etter pandemien ?
Jeg synes det er vanskelig å se stor oppside herfra. Derfor reduserer jeg. Det ville hjulpet veldig med en 10-20% korreksjon. Da kan oppgangen fortsette til syklusen er over,- og ny resesjon om et par år.

4 Likes

Jeg håper du kan revurdere dette. Jeg tror de fleste her inne verdsetter dine kunnskapsrike bidrag, enten man er bear eller bull.

10 Likes

07:34:59

Katrine Nordanger Mjelde

Manglende betaling på et obligasjonslån i New York fører til større usikkherhet rundt Evergrande

På torsdag skulle Evergrande betale 83,5 millioner dollar, tilsvarende 725 millioner kroner, i renter og avdrag på et obligasjonslån i New York.

Fredag skriver Financial Times at eiendomsgiganten ikke har overholdt fristen og innbetalingen utestår. Selskapet skal ha 30 dager på seg fra torsdag før innbetalingen anses som misligholdt.

1 Like