Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

10k i rente per mnd ? ! Med 1.4% rente ? + husk skattefradrag på 21%

Glad jeg ikke bor i Oslo ass! :smiley:

Kjøpte selv nå for over evne, om en renteoppgang skulle inntreffe. Men da slippe jeg å oppgradere innen få år.
Men virker som politikere ikke tørr å la boligmarkedet falle siden det vil bli veldig upopulært. :crossed_fingers:

1 Like

Noen som har lest denne?

En vanvittig forskjell her i landet

Noen ganger er det viktigere å time markedet enn time in the market.

Bare å kjøpe parkeringsplass i Oslo, @solskimm;)

image

https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio/?p=lc-1531177-9046

1 Like

Hva burde yielden ligge på om man ønsker å kjøpe utleieleilighet i Oslo kun for utleie?
Er det noen spesielle faktorer som er ekstra viktig å være oppmerksomme på?

Hæ? Jeg trodde det var i måneden :joy: 5000 i året er ikke verst.


image

1 Like

Hvorfor skal man tåle et rentenivå som ligger 5%-poeng over dagens rente, når man kan binde renten på 2,7% eller hva det er, i opptil 20 år?

Når lånet totalt skal betales ned på 25 år?

De færreste bankene tilbyr fastrente i 20 år men minst én aktør gjør det.

Etter 20 år går man over til å betale markedsrente på den delen av lånet som er igjen, etter at man har betalt avdrag i 20 år. Litt avhengig av om det er serie- eller annuitetslån vil man uansett ha en liten del igjen av lånet. Faktisk forsvinnende liten del igjen av lånet.

Fordi inflasjon vil ha spist opp mye av verdien av lånet - dvs inflasjon i form av lønnsøkninger.

Vi bør derfor droppe feks 5x-regelen; spesielt om man tar en del av lånet som fastrente.

Vi lever i den tid der digitalisering vil skape en hel del nye finansielle løsninger, og det er blitt mer og mer tydelig at penger trykkes over en lav sko.

Det vil si at dagens pengeverdi sakte men sikkert går ned i verdi.

Så hvorfor skal man ha en grense på 5x inntekten ved finansiering når man kjøper bolig?

Det er ikke antall ganger inntekten som betyr noe - det er om man i det hele tatt har inntekt som betyr noe.

Helt til slutt. La oss nå si at renten går opp til 5% feks i løpet av den tiden man har bundet renten, og låntaker har mistet jobben.

Da vil låntaker kunne få godt betalt for å gå over til flytende rente, fordi banken vil tjene på at lånet ikke lenger er fastrente.

Altså: banken vil også kunne tjene på at kunden trekker seg fra låneavtalen, fordi banken kunne vente seg feks 2,5% men kan ved annullering av fastrenten kan den kreve 5%.

Altså: la markedet bestemme dette fritt.

Greit nok at man ikke skal kunne låne 20x egen inntekt, men 5x inntekten er forsvinnende lite.

Er det noen som taper på dette? Tja det kan man si, førstegangskjøpere kan kanskje se ut til å tape på dette fordi boligprisene kan komme til å fortsette oppover. Men boligprisene i pressområder kommer alltid til å presses oppover. Det er derfor de kalles pressområder.

Så skal vi be folk om å flytte til steder der det ikke finnes jobber?

Nei - men verden er i endring, og det vil finnes en god del muligheter for å jobbe selv i grisgrendte strøk pga 5G dekning. Vi ser allerede at mange jobber på hjemmekontor - den utviklingen kommer utvilsomt til å fortsette også etter korona.

Et mye større problem enn å beholde eller innskrenke 5x-regelen er hvordan folk flest skal tjene penger de neste tiårene. Det er inntekten i seg selv som har noe å si - ikke om den er 5x eller 7x inntekten.

7 Likes

Storebrand har 20 års fastrente til 2,46%.

Mye av det samme som du tar opp:

2 Likes

Ja var Storebrand jeg tenkte på.

Har selv tenkt på dette i flere år - fordi jeg ikke får tatt opp mer lån, et lån jeg allerede betjener (arvet bolig).

Jeg har åpenbart fint råd til å betale lånene, siden det er det jeg gjør.

I tillegg har jeg fastrente på 4,6% som går ut neste år, på en del av lånet, og en litt lavere fastrente som nylig gikk ut.

Jeg ønsker å ta opp det nye lånet med fastrente over 20 år.

Men nei! Det kan jeg ikke, for Mr. Myndighet forteller meg at det er umulig for meg.

Etter min mening er statsapparatet til tider best egnet for å undertrykket folket; deres egentlige mandat er i stor grad glemt og gjemt i bunken av utsatte sakspapirer.

Ganske irriterende.

Er enig med deg langt på vei, men utfordringen er jo at man faktisk ikke har noen garanti for boligprisoppgang, og som du er inne på, at man kan miste jobben. Man kan også bli syk/ufør eller oppleve samlivsbrudd og mange er av andre årsaker heller ikke i en livssituasjon der fastrente er attraktivt.

Men under gitte omstendigheter; at man er etablert, har sikker jobb, god forsikring og fastrente så er jeg enig i at man kunne tatt så mye lån som betjeningsevnen tillater. Det er jo da også et visst rom for bankene til å benytte unntaksmuligheten sin. Jeg har selv vært i kontakt med banken for å sjekke muligheten under slike forutsetninger, og de var ikke fremmede for å gi vesentlig mer enn 5x da.

Ja enig, men blir man syk, samlivsbrudd eller lignende kan det godt hende man må selge boligen uansett. Om renten har gått opp tjener man penger på den situasjonen (om man har fastrente, fordi banken da må betale for muligheten til å låne ut pengene til en høyere rente). Har renten gått ned blir det verre, for da må man betale mellomlegget selv. Poenget mitt var at det er situasjonen når den oppstår som har mest å si, ikke om man har lånt 5x eller 6x eller 10x rente. Historisk sett gjetter jeg at vi betaler den relativt minste andel av inntekten på boliglån nå - selv med så høye renter.

Typisk vil jo renten gå ned samtidig som du mister jobben fordi man mister jobben i dårlige tider og i dårlige tider, så går renten ned. Mao, man får en dobbelt smell. Må selge huset i et dårlig marked og betale overkurs på lånet som må gjøres opp.

2 Likes

Man er fritatt for over/underkurs ved salg av bolig og samlivsbrudd :slight_smile:
Det er vanlig praksis hos bankene i Norge.

Ved tvangssalg mener du?

Fastrentelånets begrensinger gjelder ikke ved salg av kredittkundens pantsatte bolig, kredittkundens død eller debitorskifte ved samlivsbrudd.

1 Like

Står vel strengt tatt bare at om to stk går fra hverandre og eierskapet skal overføres til den ene, så slipper man over/underkurs. Salg ved samlivsbrudd blir vel noe annet.

3 Likes

Salg er første punkt her. “Fastrentelånets begrensinger gjelder ikke ved salg av kredittkundens pantsatte bolig”.
Det er heller ingen forutsetninger, så salgets natur er irrelevant.

1 Like

Jeg leste vilkårene for fastrentelånet mitt med lupe før jeg valgte det. Der står det tydelig at ved salg av bolig at over/underkurs ikke beregnes. Så her har @SIBA helt rett.

1 Like