Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Jeg fører opp begge deler, innkjøp fører jeg i regnskapet. Fradraget er en sjablong som er uspesifisert, fører bare 15% fratrekk for slitasje på RF-1189 skjemaet som legges ved selvangivelsen. Beregner ca 5% vedlikeholdskostnad(2500/mnd), men dette varierer jo veldig fra hus til hus.

Eier du boligen privat eller i AS ? ( mulig du har svart på det før).

Jeg eier privat. Sjekket AS, men det lønner seg virkelig ikke og blir bare mer-arbeid.
Kan eie 4 objekter for utleie som privat(skjønnsmessig).

Tror ikke du kan både trekke fra direktekostnader og bruke sjablonregel. Du skal trekke fra kostnadene direkte som et fradrag hvis de er kjøpt til en utleieleilighet.

[quote] 4) Fradrag for møbler
Dersom du leier ut møblert, gis det fradrag for kostnader til møbler. Enkeltgjenstander med en kostpris på under 15.000 kroner kan utgiftsføres i ervervsåret, mens øvrig innbo saldoavskrives med en sats på 20 prosent.

Eksempel: Asbjørn leier ut en møblert leilighet. Sofaen hadde en kostpris på kr 16.000, mens Asbjørn betalte til sammen kr 35.000 for øvrig innbo (hver enkelt gjenstand kostet mindre enn kr 15.000). Første årets utgiftsføring blir kr 35.000 + (kr 16.000 * 20 %) = kr 38.200.
I år 2 kan det resterende beløpet på kr 12.800 utgiftsføres fordi det gjenstående beløpet på saldoen er lavere enn kr 15.000.

Dersom du leier ut en fullt møblert bolig for kort tid, og du bruker innboet privat både før og etter utleieforholdet, kan du kreve et skjønnsmessig fradrag for møbler som settes til 15 prosent av brutto leieinntekt.[/quote]

Takk for link Holmes, mye bra info der.

1 Like

Det er jeg klar over. Men f.eks vaskemaskin, oppvaskmaskin og lignende går også på inventar, og det er slikt jeg fører opp som kostnad. Møbler blir det mindre av, de er stort sett møblert med innkjøp fra Finn etc som er små utgifter i denne sammenhengen.

1 Like

Vi ser allerede tendenser til at boligbyggingen tar seg opp og kreditt til husholdningene er allerede på et nivå som alltid i andre land eller historiske eksempler har ført til kraftige korreksjoner. Når folk begynner å si “This time is different” eller snakke om en “ny normal” er det grunn til å være ekstremt forsiktig.

Men jeg har alltid sagt at man må ha et sted å bo og hvis man kjøper innenfor grensene av sin egen økonomi med god margin og lar være å investere / øke eksponering på de skyhøye prisene vi ser nå spesielt rundt Oslo så kan det ikke bli helt feil.

Studenter mener jeg heller bør leie nå, og det kan være lurt å utsette kjøp av betydelig større leilighet / hus 2-5 år hvis det er mulig i den familiesituasjonen man er i. Jeg ville heller ikke kjøpt utleieobjekter eller hus nr 2 nå.

1 Like

Det virker som om du snakker om hele Norge, men jeg mistenker deg for å snakke om Oslo. I mitt område kan du f.eks. kjøpe deg en enebolig med panoramautsikt til fjorden, med nytt bad, nytt kjøkken, nye vinduer og kledning og med garasje til 1 400 000 like ved 4-5 av de største arbeidsplassene i distriktet. Jeg har aldri sett noen tegn til bobler i boligmarkedet hvor jeg bor. Stavanger fikk først en boble da Statoil flyttet hovedkontor og tilbad alle de ansatte som ville flytte til Stavanger kr. 3 000 000 i rente og avdragsfritt lån på toppen av hva de fikk låne i banken. Det var det som førte til boblen i Stavanger. Ikke de tradisjonelle økonomiteoretiske grunnene som du nevnte over her. I Oslo er det nå boligmangel som er hovedårsaken til prisstigningen. Det er flere hus for salg i Haugesund med 30 000 innbyggere enn i Oslo. Det er DET som er problemet til at det muligens holder på å bygges opp en eventuell boble der.

4 Likes

Boblen i Oslo vil vel ikke sprekke før man får en kraftig renteøkning eller oversvømmelse av nye boliger i markedet. Og ingen av de to delene er vel i ferd med å skje sånn umiddelbart.

3 Likes

Eller arbeidsinnvandringen blir negativ, den er blitt negativ for svensker, og er på vei ned ellers, men er fortsatt langt fra negativ.

Er den negativ i Oslo også? trodde bare det var gullkysten ( stavanger - Bergen) som hadde særdeles negativ arbeidsinnvandring nå?

De indikatorene som jeg nevner gjelder hele landet

Eksempelet som du nevner lett tilgang på kreditt / sterk kredittvekst og det er akkurat det samme som jeg tok opp, og jeg har postet noen grafer over som viser at Norge er et av de mest utsatte landene, og alle land som har vært på samme høye nivå har fått en korreksjon. Det er høyt både når du måler mot BNP og disponibel inntekt.

1 Like

Geving viser til at det per nå er 230 ledige bruktboliger til salgs i Oslo. Til sammenligning har 20.096 søkere fått tilbud om studieplass i hovedstaden.
http://www.dn.no/talent/2016/07/21/1912/Bolig/-dette-er-en-usunn-start-p-studenttilvrelsen

Studentene bosetter seg oftest sentralt på Grunerløkka, Sagene, St. Hanshagen og Frogner. Bi-studenten bor gjerne i Nydalen.

Et kjapt Finn søk forteller da at det kun er 100 brukte boliger for salg akkurat nå i de områdene som studentene vil bo. Samordna opptak kom nå.

3 Likes

Sier vel litt om at prisene nok ikke skal ned i hovedstaden helt enda

2 Likes

Dette er ganske stabilt, et stort problem som har vart flere år at det er vanskelig for studenter å finne bolig.

Jeg vet ikke om tallene er ute i år (tror det kommer i august), men køene for å få studentbolig falt ganske mye i fjor generelt over hele landet. Og i Oslo / Akershus en del ned fra 2012.

Tall herfra

1 Like

Byggetakt de siste årene av studentboliger

Kilde: http://student.no/content/uploads/2015/07/Studentboligundersøkelsen-2015-110779-110921.pdf

3 Likes

Hvis 17% av de tjue tusen studentene skal kjøpe blir det fortsatt kjøpspress en stund ja.

1 Like

Kjøpspress har det vært flere år og sammen med lav arbeidsledighet, økende nettoinnvandring, lavere renter og kredittvillige banker har det skapt en boble. Spørsmålet jeg stiller er hvordan utviklingen blir i årene fremover. Jeg sier ikke at det vil falle nå i sommer.

Det er noen studenter som har gått ut og fått jobb og vil selge for å kjøpe noe større (kanskje utenfor byen) og noen studenter som flytter og vil kjøpe. Det er gitt støtte for å bygge 416 nye enheter i Oslo og Akershus så da burde kjøpepresset gradvis dempes dersom byggetakten opprettholdes over flere år.

5 Likes
1 Like

Utelukker ikke skjerpede avdragskrav også i Norge

1 Like