Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Synes det er ille nok fra før av jeg. Var et helvete å få 1.650 i lån sist.

1 Like

Da tjener du 450k?

Njæ, tjener mellom 450 og 700. Har 27 i leieinntekter og satte pant i eiendommen her med markedsverdi på 10-15 mill pluss at jeg hadde 800k i banken

1 Like

Hvordan kan du slite med å få 1,65 i lån når du har såpass mye inntekt, leieinnntekt, samt så store verdier. Tror du bør bytte bank for å si det slik

1 Like

Ja hu dama var helt vill. Regnet på hva ungene på 2 og 4 år kostet i måneden. Ringte meg i hytt og gevær, til slutt raknet det for meg.

2 Likes

Høres ut som om lånegivningen er restrektiv. Det er mitt inntrykk også. Mange som må selge før de får lån.

1 Like

[quote]Den ferske undersøkelsen viser at kredittpraksisen overfor bedriftene også er uendret, men noen banker rapporterer om en fortsatt innstramming overfor bedrifter knyttet til oljenæringen.

Konsekvensen er uheldig, mener Bruce.

  • Her ser vi at man stimulerer boligmarkedet, mens man egentlig ønsker å stimulere bedriftene til å øke investeringene i så vanskelige tider som nå. Likevel blir det motsatt. Grunnen til at man strammer inn overfor bedrifter er usikkerhet rundt makroøkonomien samt at bankene må øke kapitaldekningen, sier sjefanalytikeren.[/quote]
2 Likes

[quote]– Kompenserer for dårligere råd

– Bakteppet her er en økonomi som mister fart, hvor BNP-veksten i Fastlands-Norge er under normalen. Husholdningene har mistet kjøpekraft. De har dårligere råd enn i fjor, og låner mer for å kompensere, sier Eika-sjeføkonom Jan Ludvig Andreassen til E24.

Sånt kunne vakt bekymring, men sjeføkonomen tror ikke utviklingen vedvarer.[/quote]

2 Likes

Det er ikke sunt…
Vi står i begynnelsen av en flytteprosess nå, og vegrer oss for å legge leiligheten ut for salg, da man er redd for å gå glipp av ytterligere gevinst.

2 Likes

Selge og kjøpe i samme marked.?

Nei, selger i Oslo, kjøper i distriktet :slight_smile:

1 Like

Vi er i samme båt, vanskelig å vurdere når timingen er optimal!

Å treffe toppen har jeg ikke noe ambisjon om. Men slik det er nå så taper man jo 4-5% i mnd på å selge for tidlig…

1 Like

Høy byggeaktivitet, men det tar litt tid fra tillatelse blir gitt til boligene er ferdigbygde og kan flyttes inn i.

[quote]Tillatelse til 18 prosent flere boliger siste tolvmånedersperiode
I tidsrommet juli 2015-juni 2016 ble det gitt igangsettingstillatelse til 33 400 nye boliger. Det er en økning på 18 prosent fra foregående tolvmånedersperiode.

I siste tolvmånedersperiode ble det gitt tillatelse til bygging av 5,5 millioner kvadratmeter bruksareal til annet enn bolig. Det er nesten 7 prosent mer enn i perioden før.[/quote]

2 Likes

De fleste boligene blir solgt også. Folk må jo bo en plass. Men bygger de egentlig der hvor folk vil bo? Og bygger de boliger som dekker folks behov og drømmer? Eller vil de oppgradere til en mer sentral bolig så snart de kan? Det snodige er at problemet kan løses veldig lett. Det står kun på vilje til å ta en beslutning der noen naboer vil føle at de blir frarøvet utsikt og solforhold. Men eier de egentlig dette?

Hørte at hele industriområdet på frysja i Oslo skal rives og at det skal bli boliger der. Tipper de boligene blir rivd unna til en pris tilsvarende sjelen til kjøperne…

3 Likes

[quote]– Tror du det er sjans for at vi ser en boligboble som sprekker kraftig om Norges Bank senker renten ytterligere?

– Ja, det tror jeg. Slik er det med alle aktivapriser. Jo mer de blir presset opp jo hardere faller de, svarer seniorøkonomen.

Han mener Norges Bank har lyktes i arbeidet med å takle oljebremsen, og nå bør kaste blikket på det som mange vil betegne som galopperende boligpriser.

– Norges Bank har klart det de ønsket med rentekuttene. Vi har kommet oss godt gjennom oljebremsen. Nå bør de si seg fornøyde. Historisk vet vi at boom i boligpriser og gjeld ender i forferdelse. Vi skal være svært forsiktige med dette, sier Børsum.[/quote]

2 Likes

Er spent på rentebanen som blir presentert i september.
Hvis det er slutt på rentekutt og det blir en bedring på tilbudssiden, så avtar nok prisstigningen til neste år.

2 Likes