Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det som er interessant med nedturen er om den kommer i form av stagnasjon i boligprisene, så realprisen går ned, eller om den kommer som et direkte fall i boligprisene. Et fall på f.eks 10% sammen med en stagnasjon vil jo være fullstendig likegyldig for 95%.

1 Like

Ja en fantastisk konjunktur med fortsatt lønnsvekst og lav arbeidsledighet, men noe stigende renter og stillestående boligpriser (men fallende mot lønns og prisvekst) er vel best case scenario.

Får vi i stedet en svakere periode i norsk økonomi med høyere arbeidsledighet og svak lønnsutvikling samtidig som boligprisene faller i absolutte kroner ser det ganske mørkt ut.

2 Likes

Et veldig realistisk best case senario. Jeg kan tenke meg noe bedre ‘best case’.

1 Like

Best case for samfunnet tenker jeg på, det er ikke positivt for samfunnet at boligene blir stadig dyrere

Nei det er sant. Vi ønsker alle en sunn utvikling. Men norsk økonomi kan plutselig begynne å gå skikkelig mye bedre enn nå. Er ikke mange faktorene som skal falle på plass før AS Norge går som en kule i forhold til nå. Men selvsagt, det er også stor sjangse for det motsatte. Men nå snakker vi “best case”. Og da vil bare boligmarkedet fortsette som en ren konsekvens av det, i så tilfelle. :city_sunset::bridge_at_night::motorway::mosque:

1 Like

Antar at du med dyrt mener 70-90k per kvm. Stort sett i landet koster det 20-40k per kvm. Det er ikke dyrt. Bare boliger som er veldig attraktive eller ligger veldig attraktivt plassert som koster 70-90k per kvm. pga. begrenset antall. Skjønner ikke hvorfor det er et problem.

1 Like

Det er dyrt nok: gjeldsbyrden er uholdbart høy, studenter må jobbe i stedet for å studere, det er dyrt for arbeidstakere å flytte dit jobbene er. Mange negative effekter

1 Like

Eneste jeg hører er dyrt. At noe er dyrt er jo ikke negativt for det finnes da alternativer for studenter som ikke vil jobbe ved siden av. De kan enten bo i studentbolig hvis de skal bo i Oslo, eller de kan bo i en annen by som f.eks. Kristiansand, Tromsø, Bergen, Trondheim osv.

Det går helt fint å studere i Oslo forresten. En student får i året 103 950. Det er 9450 fordelt på 11 mnd. Da går det jo helt greit å betale 5000,- til bolig/rom og så enten jobbe litt ved siden av studiet eller bare i sommerferien. Evt. kan man gå sammen som et par og kjøpe en liten 2 roms leilighet til 3-4m. Da betaler du det samme som om dere leier et rom hver i kollektiv.

1 Like

Billig er bra, det skaper mer velferd og mer fleksibilitet for selskaper å få den kompetansen de trenger, og for studenter å velge utdannelsen de ønsker. Det skaper også mer overskudd i folks privatøkonomi til å konsumere mer og holde oppe aktiviteten i økonomien.

Men hvis det går fra dyrt til billig vil det ha andre negative konsekvenser, så det er bedre å hindre prisene å stige for fort i utgangspunktet.

1 Like

Mye er jo veldig lavt priset i dag som jeg nevnte 20-40k per kvm. Hva er det du mener bør være “billig” og hva er det i kroner?

IMF mener boligmarkedet er overpriset med 40%, jeg har ikke regnet ut hva som er riktig pris, men 20-25% ned er ikke umulig. Men som jeg skrev over det vil igjen ha negative konsekvenser for økonomien, så det er ikke noe jeg håper på, selv om jeg mener man må være forberedt på at det kan skje.

Lov å gjette for alle selvsagt. Fasiten har vi om 5 år. Da tror jeg lånerenta er 1,5, lønninger opp 12% og prisene er opp 40% i populære boliger/områder.

2 Likes

Tviler på at IMF vurderer ting som tek 10, norske boligers kvalitet og tomtestørrelser f. eks. Mange andre ting også som de ikke har oversikt over. Som f. eks. hva som ligger bak verdiveksten i forskjellige områder i Norge. Haugesund har 21000 per kvm. Landsbygda med 4% arbeidsledighet 40 min fra Haugesund ligger på 9000-14000 per kvm. Alt er relativt.

2 Likes

La oss si at det er 80% sannsynlighet for ditt utfall og 20% for mitt. Du har “rett”.

Men 20% sannsynlighet er fortsatt nok til at folk bør ta det seriøst og se hva som skjer dersom prisene synker og være forberedt på det som et mulig utfall, slik at man kan utnytte mulighetene det gir, for eksempel for å gjøre investeringer eller kjøpe en større bolig, og minimere risikoene det vil medføre for noen som at man blir stuck i en bolig man bare skulle bo noen år.

1 Like

Ser at diskusjonen har vendt om til hva som er “dyrt” akkurat nå.
Det vi har diskutert mye tidligere i tråden er hvorvidt vi bygger opp en gjeldsbelastning idag, pga lave lånekostnader, som kan føre til betalingsproblemer i fremtiden, gitt et normalrentescenario.
Jeg kjøpte min første bolig mot en rente på 6,5% , mistenker at mange av de unge som kjøper i sentrale strøk idag (vha formuesoverføring fra foreldregenerasjonen) ikke husker/forstår at renten har vært betydelig mye høyere enn idag.
De fleste av oss tror nok på et lavrentescenario som varer i flere år fremover, men det kan være greit å se litt på historikken og notere seg at når et omslag i rentebanen kommer, så kommer det fort.
Under ser du Norges Banks rentestatistikk, legg gjerne merke til 2005-2007. (Anekdote: Husker at mange av mine (på den tiden) nyetablerte venner, begynte å slite med sine avbetalinger. Ironisk nok så reddet finanskrisen disse, da det førte til fall i utlånsrenter.)

4 Likes

DnB ga meg motvillig 2.05 i går siden jeg mente vi burde få blu renta på 1.9

2 Likes

har 1,99 nå. Er fornøyd med det.
Har ringt litt rundt og sjekket andre banker, som DNB, men det virker å være en smertegrense rundt 2% for de fleste banker. da ser jeg ingen grunn til å bytte.

2 Likes

Nye tall fra boligprodusentenes forening. Sterk økning i salg av antall leiligheter.

Det som irriterte meg er at blu er for førstegangskjøpere mellom 18 og 33 år. Som jeg påpekte for hu i banken er at dette er samboerens første bolig. Men hun var ikke så villig til å fire på kravene siden det var en utleiebolig. Hvorpå jeg kontret med at det står ingen ting om boplikt, det er hennes første bolig og at jeg anser vilkårene som oppfylt.
Jeg er glad jeg ikke har meg selv som kunde!

Dette er en veldig bra post, som jeg er sikker på kommer litt overraskende på mange.

Nå skal det sies at jeg aldri forsto den rentebanen Gjedda kjørte på slutten der, det var jammen mange industriarbeidsplasser han egenhendig fikk kjørt ut av landet i god tid før finanskrisen.

1 Like