Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Hva med netto kreditt/formue per person? Er ikke det en verdi som mer presist måler det vi egentlig er ute etter? Nemlig å finne ut om økonomien til nordmenn generelt er bedre eller dårligere rustet nå enn før og om de kan tåle en renteoppgang /boligprisfall?

1 Like

Det er bare å poste det du finner - Loan to value som du tar opp er også relevant selv om det er litt sirkulært. Det vil si hvis hypotesen er at vi er i en boligboble så vil mange ha god egenkapital på papiret, men det sier noe om innlåsingseffekten ved nedgang i boligprisene.

5 Likes

Dette gjelder spesielt for den eldre garde… før i tiden så var det en uskreven regel at man skulle ha et nedbetalt hus før man ble pensjonist. Nå blir det mer populært å kjøre lån der man kun betaler renter, samt at det finnes låneprodukter der pensjonister tar opp lån med sikkerhet i boligen igjen for å få det mer behagelig. Så lenge de yngre kommer etter og holder opp prisene pga. lave renter så går jo dette fint, men EKen kan fort få seg en knekk om rentene stiger og boligprisene daler nedover.

For de unge så er det også mange som anbefaler å spare i fond og aksjer istedenfor å betale ned på lån. Indirekte så blir dette en lånefinansiering av produkter med risiko… og igjen kan EKen fort få seg en bra knekk hvis børsene faller samtidig med boligprisene.

Generelt sett så er det mye gambling med andres penger, folk tenker at det er en menneskerett å få 2-3-4 mill i lån og låne opp til pipa. Bankene er kjempehyggelige når de sitter der i dress og hanker inn nye kunder, de skal selvsagt tjene mest mulig penger her og nå. Men klørne og råskapen kan fort komme fram hvis bankene ser at de kan få en systemrisiko og gå på store tap i boligmarkedet. Da må det stilles ny EK eller i verste fall tvangsselges. Til sist er det bankens penger og andel i boligen som skal beskyttes.

En del av problemet er at det er de som har søkt størst risiko som har tjent mest de siste årene. De som lånte litt mer enn de burde, de som bydde enda litt mer over prisantydning, de som lot renta flyte… hvis dette smitter over på majoriteten som skal kjøpe eller har kjøpt, så blir det uten tvil bobletendenser. Og dette blir videreformidlet i media om hvor mye noen har tjent på bolig og hvor mye noen får lånt og maksimal risiko blir den nye normalen. Byr du 450k over prisantydning på 3m så har du faktisk “bydd bort” egenkapitalskravet på 15% hvis banken skulle vurdere at boligen/leiligheten har blitt mindre verdt.

15% over prisantydning er jo lavt om dagen:

SV foreldre som bydde 950k (53%!) over prisantydning for å ordne en leilighet.

7 Likes

Husk livsforsikring slik at de eldre kan låne til pipa uten dårlig samvittighet. Gjelden tar man ikke med seg i graven uansett, men det betyr ikke at man trenger å drite i den yngre generasjonen.

2 Likes

Dette er jo boomer generasjonens siste drittpakke til etterkommerene :=)

Og det er få plasser dette er mer tydelig enn i usa.

3 Likes
1 Like

Denne studien ser på perioden fram til og med 2014- vi snakker jo om 16/17

2 Likes

Mange av de samme økonomene har sagt det samme i årevis. 2014/2017 potato/potato

Noen av de eldre kalkunene hadde advart i lang tid, men de fleste var herdet da det var tid for thanksgiving

8 Likes

Boligmarkedet går nok ned en gang, men går det under dagens nivå, eller blir fallet fra er mye høyere nivå til et høyere?

1 Like

Hehe! Men nå kommer ansatte i norges bank ut og sier at boligprisveksten er fundamentalt forankret slik jeg selv oppfatter det. Nå skal det sies at jeg bor i et område som har hatt en sunn utvikling og dette påvirker nok mitt syn, på samme måte som de som bor i Oslo sikkert ser bobletendenser. Det virker jo absolutt slik der og det er der de bor flest folk. Når en skal vurdere hvor overpriset markedet eventuelt skulle være så må en likevel ta hensyn til resten av landet også.

Og spesielt når en skal vurdere om dette med mulig prisfall er alvorlig for landet som helhet og norsk økonomi så må en også ta hensyn til at det faktisk blir solgt rekordfå boliger nå. Det er lenge siden utbudet av boliger var så lavt som nå. Da kjøpes det i hvertfall lite boliger “på topp”. Det hadde vært værre dersom det ble solgt 2000 boliger i mnd på dette prisnivået. Det er et moment som trekker ned effekten av et prisfall på norsk økonomi.

Så må en vurdere hvor stort en tror at prisfallet er. La oss si at prisfallet blir på 40% og skjer fra første juli 2019. Dersom prisoppgangen fortsetter som nå inntil det eventuelt smeller så er vi ved et 40% prisfall om 3 år tilbake der prisene er nå. Da jeg begynt som megler i 2005 var det også folk som skrek at boliger var alt for overpriset. Hvem vil betale en million for en enebolig som må pusses opp!??? De som gjorde som meg og kjøpte hus det året har nå hatt en prisvekst på 130% ca. Synd på de som ikke kjøpte og ventet på prisfallet. Det er stort sett de med lav inntekt og lav utdanning som gjør slikt. Går og venter på et prisfall før en kjøper mener jeg. Og så hopper inn i markedet for noen hundretusener høyere priser noen år etterpå når de innså det ikke lønte seg å vente med å kjøpe likevel.

Så må en også se på grunnen til dette prisfallet som skal komme.

*Skal renta opp??? Nei, men før eller siden ja.

Høyere rente må bety flere i arbeid og flere som har råd til å kjøpe. Det betyr også en bedre økonomi i norge i det hele. 10% binder renta tradisjonelt tror jeg. Nå når en kan binde renta på rekordlave kan det godt være at denne andelen vil stige nå de neste par årene. Det tror jeg. Kan omtrent doble seg den andelen der tror jeg.

*Skal arbeidsledigheten opp? En sterk økning arbeidsledighet på toppen av et priskrakk vil være svært alvorlig for Norge. Da må regjeringen ta grep. Vi kan se rentefradrag på opptil 67% som tidligere, eller til og med opp enda høyere. Andre tiltak kan være lavere eiendomsskatt, lavere inntektsskatt, lavere moms osv slike ting som gjør at folk har mer å rutte med. Kommunene er uansett pliktig til å skaffe alle innbyggerne en plass å bo. Så et kommunenorge som kjøper eiendommer for å kunne tilby sine innbyggere en plass å bo vil da kunne påvirke markedet. Nå kjøper Kommunene lite, jeg selger kanskje 3-4 boliger til kommuner rundt her hvert år. De kjøpes for utleie. Det kan raskt øke til 40-50 hus i året dersom det er mange som må hjelp til bolig plutselig. Det er andre argumenter her også, men prøver å være kort her! :wink:

*Skal det plutselig bygges veldig mange hus? Dette merker jeg mest. Hver gang det bygges mye i en bygd så blir markedet dårligere der i forhold til andre nabobygder. Regner med det er det samme i byene. Det er dette jeg tror vil knekke prisveksten og gjerne føre til prisfall. Men nå må vi først bygge så mye at det dekker behovet. Så får bygging av overkapasitet skje etterpå (de ansatte i byggefirmaene må jo ha noe å gjøre så dette skjer nok). Norge har lang kystlinje. Alle de som bor langs kysten innenfor 100m grensen (det må være vanvittig mange! Edit: Ser at 80% bor innenfor 10 km fra sjøen http://www.miljostatus.no/Tema/Hav-og-kyst/Kysten/ og I Nord-Norge bor 90 prosent av befolkningen innen 4 kilometer fra kysten) med byggeforbud rundt seg får jo ingen nye konkurrenter med mye bygging i utkanten/“bakevjo”. Dessuten kan det ikke bare bygges leiligheter.

Nei, jeg er ikke skremt. At en kan kjøpe leilighet i Oslo sentrum 5 minutter fra Aker brygge for 2 millioner er helt sprøtt spør du meg. Alt for billig! Uansett størrelse. Jeg føler overprisingen er større på de leilighetene som koster 10-15 millioner og ikke er 100 kvm engang. Men et prisfall i dette prissjiktet vil ikke være så negativt for norges økonomi som et prisfall på alle leiligheter. Så dersom prisfallet f. eks. skulle bli differensiert slik så vil dette også noe som kan gjøre effekten av et prisfall på norsk økonomi mindre.

7 Likes

Kjent investor mener renten skal opp - kraftig.
https://twitter.com/Victory4Mation/status/765954224412688384

2 Likes

Frem til 2014, da var oljeprisen høy, arbeidsledigheten lav, høy befolkningsvekst gjennom innvandring, fallende renter og høy reallønnsvekst. Det er ikke sannsynlig at disse parametrene vil fortsette å utvikle seg med like stor favør til boligmarkedet i årene fremover.

Et godt poeng, “oppgang på lavt volum”. Det gir mindre troverdighet til en vedvarende oppgang. For den som kjøper betyr det ikke så mye at det er få andre i samme situasjon, men selvsagt mindre negative effekter for hele økonomien.

Høyere rente kan også bety høyere inflasjon og lavere kjøpekraft, i så fall en svært dårlig cocktail for boligmarkedet.

Det eneste jeg har sagt er at man skal kjøpe innenfor grensene av sin egen økonomi og ikke gjøre store investeringer nå hvis familiesituasjonen tillater det, samt ikke kjøpe utleieobjekter på dagens priser.

3 Likes

catch!

1 Like

Rapporten baserer seg på forventninger om lav rente svært lenge. Er ikke så sikker på den påstanden der. Økt inflasjon kommer til å føre til høyere rente.

“DNB Markets mener det er begrenset hvor mye mer rentene kan falle, men peker på at rentekurven indikerer at de historisk lave rentene forventes å forbli veldig lave, svært lenge.”

Se Storbrittania f.eks:

Og for vår del er det bare å ta en tur i butikken for å se hva som skjer med prisene.

2 Likes

Nettavisen og Norges bank støtter @Morti :slight_smile:
http://m.nettavisen.no/mener/--de-hye-boligprisene-er-ingen-boble-som-sprekker/3423252910.html

Selv så tror jeg eiendom er en god investering. Til og med Slyngstad og oljefondet investerer fortsatt tungt i eiendom. Både London og New York er vel atskillig mer overpriset enn Oslo…

1 Like

London:


"London property prices could fall by more than 30% in the wake of Britain’s vote to leave the EU and may halve in the most expensive parts of the city, according to analysts at the French bank Société Générale."

New York:


"But brokers reported a distinct shift as 2016 began and the data reflect that: The numbers of contracts signed in January and February fell more than 20 percent from a year earlier to their lowest levels since 2009, according to real-estate analytics firm UrbanDigs.com."

1 Like

Forskning som publiseres i Norges Banks «Working Paper»-serie står for forfatterens, og ikke Norges Banks regning

2 Likes
1 Like

" They noted that Canadians have the largest debt-to-income ratio of any G7 country, with the average spending 165 per cent of their salary."

“This is a very big bubble. And it’s going to end in tears.” – Paul Ashworth"

1 Like