Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Mot 227% i Norge

2 Likes

Ouch…

Virker litt som om folk her inne glemmer at Boligmarkedet har utviklet seg ekstremt forskjellig rundt om i landet. I Stavanger regionen har vi jo nå hatt en god nedgang og bobla er på lang vei punktert. At Boblen gjerne forsatt vokser i Oslo er en ting, men heldigvis bor flertallet av befolkningen i andre byer.

1 Like

Jo det har utviklet seg forskjellig, men at det er dyrere i kroner i en by enn en annen betyr ikke at de prisene er for høye dersom de fundamentale forholdene som egenkapital, inntekt og befolkningstetthet og utsiktene til regionen også er skjevt fordelt. Det vi har diskutert er snittet i Norge.

En viktig grunn til de høye boligprisene i Oslo er at Oslo og kommunene rundt ikke klarer å samarbeide. Det er få ledige tomter å bygge på i Oslo, men massevis i kommunene rundt Oslo.
Samarbeid om kollektivtrafikkløsninger (f.eks. t-bane til Fornebu) og utbygginger ville ført til lavere priser.
Siden dette krever lokalpolitikere med kunnskap og peiling ser jeg ikke noen fare for lavere boligpriser i Oslo.

9 Likes
2 Likes

Pilen peker oppover i samme retning som kvaliteten på boligene går opp. Det skjedde i samme periode og. Fra 1990 begynte folk å bygge bedre og bedre og bedre hus. Med verdifullt ‘ekstra dill’ på tomtene som natursteinsmurer, murte utepeiser, asfalterte gårdsplasser osv.

@morti tar dere betalt for ekstra visninger, eller hvordan funker det nå?

Men hvis du ser på de lignende grafene jeg har presentert tidligere så stemmer jo egentlig ikke det. Byggekostnadsindeksen har beveget seg omtrent i takt med konsumprisindeksen mens boligpriser og gjeld har skutt i været:

1 Like

Jeg tar ikke betalt for visninger. Jeg tar betalt for å få den solgt for en pris kunden er fornøyd med. Og klarer jeg ikke det, så skal det ikke koste kunden en krone. Men så tar jeg 51 797 + 2,5% i snitt.

2 Likes

Ok men er det andre som tar seg betalt nå for ekstra visninger? Jeg spør på grunn av at jeg leste at dette visstnok var vanlig nå i Norge, og at det bidro til høyere boligpriser.

Det vises ikke på byggekostnadsiden når folk oppgraderer standarden på eksisterende eiendommer.

1 Like

Ja det skjer.

1 Like

Takk. Hvem er på visninger nå? Har det, på grunn av lave renter, endret seg til at Ola Nordmann nå kjøper seg luksusbolig? Legger du merke til dette?

Ikke i luksusmarkedet, men i nyboligmarkedet. Mange som bygger svært dyre hus i forhold til inntekt. Byggefirmaene tilbyr finansiering på topp av banken. Merkelige avtaler med kombinasjoner av kjøp/leie/tilbakekjøpsretter m.m.

3 Likes

Forsåvidt interessant, men med et par (viktige) feil. Som f.eks at Norges Bank senket renten til 0,5% etter at inflasjonen hadde bikket 4% (sier det vertfall implisitt)

Anyways, hovedpoenget er fortsatt interessant. NB kommer i en skvis med økende inflasjon og må på ett tidspunkt begynne å heve renten. Oljepris stigningen vil videre forsterke denne effekten.

1 Like

Finansinstitusjonene skal etter forskriften blant annet beregne kundens evne til å betjene boliglånet ut fra inntekt og alle relevante utgifter, inkludert normale utgifter til livsopphold, og ta høyde for en renteøkning på 5 prosentpoeng. Nedbetalingslån med pant i bolig skal ikke overstige 85 prosent av boligens verdi, mens rammekreditter ikke skal overstige 70 prosent av boligens verdi. Disse kravene kan oppfylles med tilleggsikkerhet i form av pant i annen fast eiendom eller selvskyldnerkausjon eller -garanti. For boliglån som overstiger 70 prosent av boligens verdi, skal det kreves betaling av årlige avdrag som er minst 2,5 prosent av innvilget lån eller den avdragsbetalingen som ville vært på et annuitetslån med 30 års nedbetalingstid hvis den er lavere.

Noen som vet om det fungerer slik i praksis per dags dato?

1 Like

Du finner en del tall rundt dette her for 2015, men husk at dette ikke tar med andre lån som forbruksgjeld. Det er snakk om at noe av “egenkapitalen” er forbrukslån.

http://www.finanstilsynet.no/Global/Bank%20og%20Finans/Banker/Analyser%20og%20statistikk/Boliglansundersokelsen_2015.pdf

Eksempel fra virkeligheten

2 Likes

The Road to Stagflation—–The Case Of Norway

http://davidstockmanscontracorner.com/the-road-to-stagflation-the-case-of-norway/

2 Likes

Eksempelet med at folk bruker dyr kreditt for å finansiere egenkapitalen bør være et lukket kapittel når det nye gjeldsregisteret kommer igang. Angående den artikkelen så er jeg spent på hvordan det slår ut på “gullkysten”

For Oslo sin del mistenker jeg at effekten blir ca 0.

1 Like