Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Hvordan vil det dårlig lønnsoppgjør påvirke boligpriser og renter?

Hvordan er lønnsoppgjøret rundt om i år? Vi får 1%… Hvis vi er heldige.

Ikke noe lønnspålegg her i 2016, så strengt tatt så har jeg reallønn-nedgang som følge av prisstigningen…men sånn har det blitt

3 Likes

Mange banker har gitt unge lån på basis av en forventet fremtidig lønnsøkning. For store grupper kommer ikke denne på flere år.
Det er enda en faktor som påvirker negativt skulle rentene begynne å stige.

3 Likes

Fortsatt høy aktivitet i juli og stigende trend, men litt lavere enn juni.

Blir spennende når dette ferdigstilles og kommer ut i markedet.

[quote]Tillatelse til 20 prosent flere boliger i siste tolvmånedersperiode
I tidsrommet august 2015-juli 2016 ble det gitt igangsettingstillatelse til 33 700 nye boliger. Det er en økning på 20 prosent fra foregående tolvmånedersperiode.[/quote]

Som dere ser så er trenden på sitt høyeste i hele serien som går fra år 2000.

1 Like

Dette er landsdekkende?
Hvis ja, så er det ikke spesielt relevant, da situasjonen i Oslo og Bærum er en helt annen. Jeg har ikke sett på andre pressområder som Bergen, Tromsø, Hamar etc…

Ja dette gjelder hele landet. Fylkesvis data er bare i årsstatistikken og for 2015 så vi høye tall for Akershus, men ikke Oslo. Men høy byggetakt i Akershus kan påvirke Oslomarkedet. Mitt negative syn gjelder hele landet og det er det vi har god statistikk på. Det er argumenter både for og imot at Oslo kan utvikle seg dårligere eller bedre enn snittet.

Jeg er ikke like negativ til boligmarkedet på landsbasis som du er. Tror det kommer en smell, utløst av gjeldsbildet som bygger seg opp, men at den vil begrense seg til pressområdene nevnt over…

Boliglåna folk har på “bygda” idag kan man fint betjene med ledighetstrygd, i Oslo må man ha 2 inntekter for å bo i 50M^2

2 Likes

Ja det er flest boliger og hushold i byene så de utgjør hovedmengden av datamengden i statistikken. Jeg er ikke spesielt negativ til distriktene, men om Oslo utvikler seg bedre eller dårligere enn snittet tør jeg ikke spå.

Mitt syn er at snittet skal ned.

Og dette er jeg enig med deg i :slight_smile:

1 Like

Høy trend og to topper (2014 og 2015) som kommer ut i markedet i i perioden nå-2018… Burde kansje sammenligne dette med rentebanen som NB publiserer i neste mnd

Jeg tror snittet skal opp. Skal vi gjøre opp regningen om et år? Eller ser dere laaangt inn i glasskula deres?

1 Like

Innen 3 år vil jeg si, men målt fra dagens priser.

1 Like

Som jeg skrev et stykke oppi tråden, jeg er posisjonert for videre oppgang i 2017.
Er først 2018-2019 jeg tror det kan stagnere/snu

1 Like

For vestlandet sin del tror jeg ikke nedturen er over enda. Det skyldes i hovedsak et par tusen oljeingeniører som snart må over på sosialen. dvs avklaringspengene som varer et år er i ferd med å løpe ut. Tror det gjelder rundt 4000 personer i første omgang. Med noen tusen til i månedene som kommer.

Kan fort bli at noen må selge boliger, evt ekstra leiligheter og lignende. Men 3års sikt tror jeg vi er vesentlig høyere enn idag.

1 Like

Altså at snittet på kvm pris i norge som helhet (nye og gamle) skal gå ned fra nivå per 1 august 2016 til 1. august (eller skal vi si til og med første halvår?) 2019.

Jeg vedder imot.

1 Like

Ja det skjønner jeg godt at du gjør.

Boligprisindeksen, altså reelle boligpriser.

Jeg tror det i løpet av de neste tre årene vil komme en god kjøpsmulighet innen eiendom, men som mange ikke får ta del av fordi de allerede er lastet opp til pipa med liten EK og vi vil se restriktive banker.

En kvm pris på en ny og en brukt bolig består av en tomtepris og en boligpris. Jeg har snakket litt tidligere i tråden om dette med oppussing og oppgradering. Jeg kan vise til litt faktiske eksempler som gjelder utbygging av hyttefelt. Det kan absolutt overføres direkte til boligfelter også.

En forretningsmann regulerte i 1999 inn 10 hyttetomter på den fineste plassen i kommunen. Eneste sørvendte området for hytter i nærhet til butikker og sentrum. Disse tomtene ligger innenfor 100m grensen til sjø fordi dem ble regulert før de nye reglene trådte i kraft.

Snittprisen i området var 600 000 for en hyttetomt i nye hyttefelt på det tidspunktet han endelig kunne utvikle området med gevinst i 2015. Da jeg tok kontakt ble vi enige om å legge tomtene ut til salgs for 690 000 - 950 000. Alle ble solgt for prisantydning etter å ha brukt ca ett år på det.

Nå tror sikkert alle at forretningsmannen ble holden på dette. Men saken er at dersom en skal gjøre ting skikkelig og etter regelverk så kan en nesten ikke gå i pluss med et slikt prosjekt. Dette var en meget dyktig forretningsmann så han satt igjen med èn tomt selv og da var alle kostnadene dekket. Selv om han solgte tomtene til rekordpriser. Se på de kommunale tomtene som selges til kostpris. De koster 800 000 stk selv uten å hensynta beliggenhet mer enn “frivillig ekspropriasjonskostnad”. Og da opparbeides det gjerne 30-50 tomter sammen. Det er enormt mange krav som skal dekkes. Og bruker en lokale kjente og gode entreprenørselskaper til jobben (slik en bør) så er det dyrt. Mye skal gå galt om plutselig kostnadene ved å utvikle tomter og bygge hus skal gå ned de neste 3 årene. Nå har det riktignok blitt innført en del unødvendige og fordyrende krav som kan reverseres, slik som krav til heissjakt selv om en ikke skal ha heis/krav til uteareal med sol/krav til parkering osv, men jeg tror ikke elektrikeren, rørleggeren, maskinføreren, snekkeren eller arkitekten blir så mye billigere de neste årene.

Skal alle ha betalt hvitt og jobben skal bli gjort etter reglverkene så blir det dyrt å bygge fremover. OBS OBS over 90% av alle nye bad er bygget feil etter forskriften. Det gjøres mye elendig arbeid ved bygging av hus for tiden. Jeg har knapt sett en god tilstandsrapport på et eneste nytt hus. Med det mener jeg, det gjøres alltid feil som blir påpekt.

Alt dette er vel og bra… Men det betyr ikke noe når betalingsevnen på lån ikke er tilstede…

At en brukbar tomt for hus eller hytte ligger i området 1-2M kan jeg forstå, at 17 kvm leilighet koster 2.650.000 er noe annet… Betalingsevnen til målgruppen for de to produkttypene er også vidt forskjellig.

2 Likes