Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Ja, eller at banken eller finanstilsynet setter ned foten. @Christian lenket inn en bank som allerede ikke ga lån når prisen gikk over prisantydningen med en viss prosent.

Der er også et psykologisk element. Prisen har steget hit over mange år og folk trekker linjen videre. Også i sine budsjetter utrolig nok.

Dagens ord “fomo” fear of missing out

Men det er veldig få leiligheter på 17 kvm i Norge. Veldig få. Så dette kan jo ha null innvirkning på snittprisen i norge. Mens nye eneboliger og tomtepriser sier noe om hvor mye boliger er verdt fundamentalt sett.

Dette ser vi ikke noe til. Betalingsevnen vil være der så lenge renta ikke går over 7% de neste årene. Det har nemlig alle lånekundene fått kontrollert at de kan tåle gjennom om en SIFO test som er pålagt finansnæringen og den skal kunne legges frem for ettersyn senere.

Tenk om hele landet hadde kjøpt luksusbiler og tatt opp lån. Det hjelper ikke at skinnsetene fundamentalt sett er fine, dersom folk begynner å få dårlig råd og må bytte til billigere biler, men det er få som har midler til å kjøpe bilene i bruktmarkedet og de fleste allerede har en fin luksus bil selv. Det vil bestemmes av tilbud og etterspørsel, og når en vare er finansiert av lån så vil etterspørselen bestemmes av tilgangen på kreditt.

1 Like

Du er klar over at de fleste boligene som byggefirmaene leverer i dag er bygget etter minimumskravene ikke sant? Med de billigste kjøkkenene, de biligste våtromsplatene, billigste parketten en finner osv. Det er det som er standarden nå. Minimumsstandarden. De som bygger selv fyller på med ekstra stas, men når et byggefirma skal bygge ferdig med tanke på salg er det minimum som gjelder.

Det er ikke snakk om en luksus selv om boligene er fine. De fyller som oftest akkurat minimumskravene til alt.

2 Likes

Jeg trodde ditt poeng var at kvaliteten var høyere og dermed prisen høyere. Mitt poeng var da at dersom høy kvalitet hele tiden finansieres av lån, så vil prisen fortsatt bestemmes av tilgang på nye lån. Eller har jeg misforstått poenget ditt?

Folk kan gjerne betale 1 million per kvadratmeter for min del dersom kjøpekraften finnes. Men så lenge det finansieres med stadig økende lån er jeg skeptisk.

2 Likes

Tilgangen til kreditt ser bare ut til å bli lettere og lettere. Selv med egenkapitalskrav så er tilgangen på kreditt så høyt som aldri før. Kan ikke helt se at tilgangen skal bli dårligere de neste tre årene. Er det ikke nettopp bedre tilgang på kreditt myndighetene nå legger opp til i uoverskuelig fremtid gjennom kvantitative lettelser?

1 Like

Jeg bruker økningen av kvaliteten på boliger som forklaring av mye av prisveksten vi har sett. Både oppgradering av eldre boliger og bygging etter nye forskrifter. Men nå er kravene så enormt høye at ingen bygger bedre enn minimumsstandard. Hvem trenger mer isolasjon i veggene her i sør? Jeg ser lite overdådighet, men en kraftig forbedring i standarden på norske boliger de siste 11 årene. Både forbedring av 70- 80- og 90 talls husene. Og så har nå myndighetene sørget for at boliger nå er veldig dyre å bygge selv om en bygger etter minimumskravene.

2 Likes

Det er ikke min tolkning. Finanstilsynet og finansministeren ser stor risiko og ønsker å stramme inn. Dessuten er det stor usikkerhet rundt egenkapitalsituasjonen i bankene rundt om i Europa som kan få smitteeffekter.

Her tror jeg du tar feil. Søsteren min kjøpte for x, pusset opp for y og prisen er nå x + 8y. Mao, prisstigningen er 8 ganger det hun brukte på å pusse opp. Hun har hatt ca 9% årlig vekst i boligpris i seks år nå.

Mao, bruktboligmarkedet, med leiligheter fra 1973 har like høy prisstigning som nybygg.

1 Like

Ok, du har en søster som har en leilighet hehe! Jeg er inne i minst 500 boliger i året bare i jobbsammenheng. Og slik har det vært i 11 år…

2 Likes

… i Oslo-området?

Morti holder vel til på landet ( haugesund? ) :wink:

1 Like

Hun pusset opp når hun kjøpte, men hvis du er litt smart, så koster det ikke så mye å pusse opp en leilighet. Hun betalte for kjøkken+bad og fikset resten selv. Hun pusset opp alle rommene i leiligheten, ettersom den var i “orginal stand” fra 1973 + slitasje når hun kjøpte den. :stuck_out_tongue:

Poenget mitt er at prisveksten i pressområder på bruktboliger ikke kommer av generell standardheving, men hovedsakelig av høy etterspørsel og lett tilgang på kreditt.

Hvis viljen til å ta opp kreditt, eller muligheten blir borte, så er dette noe som nok blir reversert. Nå tror jeg ikke nedgangen blir så gigantisk, men et fall på 10-20% ser jeg på som helt klart mulig i det scenarioet.

1 Like

Oslo området har opplevd en eksplosiv vekst i både innbyggerantall og antall jobber og jeg regner med at det er med på å forklare Oslo fenomenet. Det er jo der de fleste flytter til fra resten av landet og fra utlandet. Men vi snakker vel om Norge nå med 428 kommuner. Ikke bare den ene unormale?

1 Like

Vi snakker om snittet, en stor del av populasjonen er i Oslo som er den største byen.

Disse linjene må nærme seg hverandre igjen. Dette går i sykler.

Bra! Egentlig finnes det jo ikke tapere i den historien. Noe å tenke på…

Neida, men med i snittet har du også Stavanger-området hvor prisene nå er på 2012-nivå. Oslo drar jo snittet ganske kraftig opp med mer enn en million innbyggere.

Altså ca 10 mnd vekst barbert slik det foregår nå :slight_smile: Ikke dårlig det da! Det mener jeg helt alvorlig at kan skje!

De unge er taperne. Vil heller si at det er få vinnere, bortsett fra meglerbransjen og spekulanter.

1 Like