Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Så heller for eks ta på indeksfond eller betale mer ned på eget lån da? Hvis jeg ønsker å få ned gjeld pga renter.

1 Like

Høyere boliglånsrenter er nok en mindre viktig faktor som skulle tilsi tregere boligprisvekst eller sågar boligprisnedgang. Økte strøm-, drivstoff- og matpriser (og alskens annet man trenger) gir et langt dypere innhogg i hvermansens økonomi i år og fremover.

Det tar sikkert litt tid før det manifesterer seg i noe konkret.

Tilgangen på store lån vil nok også skrumpe inn i takt med at den jevne lønnsmottager har igjen færre NOK etter utgifter. Viljen til å ønske et stort lån går kanskje også ned blant de som ikke eier ennå.

Lånet er man stuck med selv om man “kjøper og selger i samme marked”.

Pluss at realverdien av lånet etter så lang tid trolig blir ganske liten…, så millioner i dag kan føles som hundretusener om 20 år.

4 Likes

Er ikke typisk lånerenten til et borettslag vesentlig høyere enn boliglånsrenten din som privatperson?

Motsatt. Vil ikke 100 beboere kunne forhandle en bedre rente om de går sammen enn de aller fleste klarer på egenhånd?

1 Like

Det avhenger veldig om hvor mye lån man tar opp. Jeg har flere eksempler i min krets på folk som i vår har kjøpt bolig etter å ha jobbet i 1-2 år med foreldre som kausjonist, hvor belåningen er 85-90% og lånet er på mellom 7-8 mill. Med 7,5 mill i lån og 4% rente, noe som ikke er usannsynlig flytende rente til påsken 2023, så er vi på 25.000kr i rentekostnader PER MND. Da har vi ikke tatt med avdrag, kommunale avgifter, forsikring, strøm, bredbånd etc. problemet siden 2020 har vært at kjøpere ser på rentekostnadene som en piss i havet pga 1,1-1,5% rente på boliglån. De jeg kjenner er folk som kjøper i samboerskap og de har totalt ca 1,2-1,4mill i lønn brutto. De vil bli knust i den økonomiske hverdagen når de må ut med så mye i rentekost i mnd. De kommer nok til å klare det på en måte men nye kjøpere vil være bevisst på det nye nivået… Jeg ville vært ekstremt varsom med å kjøpe i dagens marked. Ikke gitt at arbeidsmarkedet fortsetter som i dag, og folk flest får reallønnsnedgang så det holder i år og sikkert neste år og. Tror man kan gjøre noen gode kjøp til vinteren eller sommeren neste år.

6 Likes

De har totalt ca 1,2-1,4mill i lønn brutto.

Rask utregning så har de altså rundt 75k netto utbetalt i mnd. Og et lån på 7 mill med 30 års løpetid med 4% rente = 33k avdrag og renter. Har heller ikke tatt med skattefradraget.

At disse skal slite har jeg vanskelig for å tro :sweat_smile:

Man må selvfølgelig tilpasse seg når ting endres som renter og alle andre pris økninger.

Tror ikke folk i den lønnsklassen du skisserer vil slite, kommer såklart ann på om de har mer gjeld som forbrukslån/billån osv. Men da har banken levert under pari og ikke kalkulert i henhold til lån inntil 5x inntekt.

9 Likes

Jeg tror også de klarer det, men de risikerer en kjip utvikling av EK om rentene skal opp til 4%

3 Likes

Må pressisere at jeg ikke mener at alt er bare gull og grønne skoger for eiere og nye i boligmarkedet.

Renter og alle pris økninger vil 100% påvirke folk, men ikke alle. Denne artikkelen er ganske dekkende for hvilke type livs situasjoner flere er i som jeg mener vil slite mer enn andre.

Vurderer å selge huset

Da han kjøpte eneboligen, var han sammen med moren til barna. Siden har de skilt lag.

Sånt tas ikke hensyn til i bankens vurdering av evner til å ta opp boliglån.

– Jeg har vært på tanken å selge huset bare så jeg kunne gitt dem noe mer. Men vi koser oss sånn her, ser Joacim, som har ansvar for barna halvparten av tiden.

Malenes liv har forandret seg mye siden hun tok opp lån.

Først ble hun mor, så ble hun enslig og måtte gi opp sykepleierturnusen som innebar gunstige helge- og nattetillegg.

Så ble alt dyrere. Strømregningen tredoblet seg, prisene på mat og drivstoff bykset til værs.

– At alle skulle sett alle disse prisstigningene komme på toppen av rentestigningen, og at vi alle burde ha lagt av nok penger, blir for enkelt, sier Malene.

5 Likes

Blir utvilsomt trangere tider for folk som ikke har opplevd slikt før.

Personlig synes jeg også oppriktig synd på de unge som skal inn i etableringsfasen. Er ingen livsrett å kunne bo i Oslo, men er trist at folk med samfunnskritiske yrker slik som sykepleie og lærere ikke kan kjøpe bolig langs ring 3.

14 Likes

Det er ønsket politikk. Byggefirmaene får ikke bygge det markedet etterspør.

6 Likes

Takk, da skal jeg ringe litt rundt og be om lånetilbud - sameiet vårt har betydelig høyere lånerente på fellesgjelden (bedriftslån) enn jeg har på boliglånet mitt :woozy_face:

1 Like

Rentene topper ut på max 4-4,5% (yes, jeg har “krystallkule” aka 10-åringen:-))
Låntakere er stresstestet til minst 6,5%
Folk har jobb, og det bygges ikke nok.
Sterke familiebanker backer opp.
Ingen grunn til å bekymre seg for boligmarkedet i og rundt Oslo i hvert fall.
Mulig vi ser en negativ realprisutvikling en periode, men i nominelle termer tipper jeg flatt…kanskje til og med litt opp.

5 Likes

Du tror folk kjøper like dyre / dyrere bolig på 4,5% som i dag? Husk at de skal da stressteste økonomien på enda høyere renter. Tipper det over til nedgang er det gjerne selvforsterkende psykologisk effekt. Motsatt av FOMO: Prisene faller så venter heller et par år.

1 Like

Jeg er enig i at utsikter til boligprisfall er en viktig psykologisk faktor.
Men, jeg tror myndighetene vil myke opp utlånsforskriften dersom vi ser renter på +4%.
F.eks ved å redusere stresstesten fra 5% til 3%.

1 Like
2 Likes

Det er sameier som blir skrudd på lånerentene om det er felleslån, siden det er et lån “uten sikkerhet”.
Sameiet vårt har felleslån i OBOS-banken og det er 30% dyrere enn en selv kunne fått i banken.

2 Likes

Regulerad leiemarknad

1 Like

tipper 3.5 % jeg

2 Likes

Det er litt forskjell mellom sameier og borettslag, for i borettslag har banken pant for hele eiendommen, mens i sameier er det gjerne bare en vaktmesterleilighet man har pant i; derfor kan det være vanskeligere å få lavere rente på felles lån i sameier.

3 Likes