Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Ja enig i det Fenriz. Det går over stokk og stein i Oslo nå, og meglerbransjen har advart mot dette lenge faktisk. Problemet blir stort for de som taper på det. Sist inn og først ut på tvangssalg type folk. Men, for at dette skal bli et stort problem for norsk økonomi så må altså mange flere eiendommer omsettes til så høye kvm priser som i de værste skrekkeksemplene. Nå er omsetningen rekordlav på bruktboliger i Oslo.

Videre så skal trolig renta ned og være lav lenge. Kanskje veldig lenge slik at folk faktisk får halvert gjelda før renta stiger igjen. Det er, slik jeg ser det, det mest sannsynlige senarioet.

2 Likes

Arbeidsledigheten varer bare like lenge som arbeidsledighetstrygden…

Når trygden opphører er folk meget raske med å få seg jobber igjen. Slik er det. Ikke dramatisk på kort sikt, men mer på lang sikt. Det er absolutt ingen problemer å starte og livnære seg selv gjennom enkeltpersonforetak i norge i dag. Ufaglært, døv, lat eller hippie. Her er det muligheter for alle, uansett hvor jeg snur meg finnes det udekte behov en kan ta betalt for å dekke.

Ikke glem at bremsene i oljebransjen sakte slakkes opp. Sverdrup alene kommer til å sysselsette noen tusen når det er i full drift.

Hvem vet hvordan oljebransjen vil utvikle seg på litt sikt, det skjer mye innen transport og drivstoff i hvert fall

Er vel ikke så lenge til festen er i gang igjen?

Det er mulig at produksjonen kan starte i 2017. Feltet har potensial for å øke Norges totale oljeproduksjon med 37 % i 2020.[4]

1 Like
1 Like

Blir vel en mellomting tenker jeg. Hvis man velger å starte opp i nord også i 2020 så ser det jo også annerledes ut. Vi får se om kort tid : )

1 Like

Ja, jeg har også registrert at omsetningen, eller kansje mer riktig er at tilbudet, er rekordlavt. At omsetningen er rekordlav er jo et tegn på et marked som ikke fungerer. Meglerbransjen selv har jo indikert at den lave omsetningen delvis er forårsaket av at boliger ikke blir lagt ut for salg, fordi prisstigningen måned til måned gjør at man tjener på å ikke selge før man absolutt må.

Det er mulig du får rett vedrørende renten, men jeg avventer oppdatert rentebane fra NB i September før jeg gjør noen spådommer om denne.

Synes oppriktig synd på de som blir sistemann inn før det smeller.

2 Likes

ja det kan bli langt ned

5 Likes

Da har vi ferske tall Holmes.

Eiendomsrapport

Gjennomsnittlig kvadratmeterpris på alle boligene i statistikken er 47.500 kroner. Høyest ligger Oslo med 68.400 kroner. Dernest kommer Stavanger med 55.800 kroner. I Tromsø, Bergen og Trondheim var prisene om lag 53.000 kroner.
Salget på Østlandet utgjorde i sommer 28 prosent av det totale nyboligslaget. I Nord-Norge er andelen 23 prosent og i Midt-Norge ble 20 prosent av boligene solgt. Lavest omsetning var det i vest og sør.

1 Like

Det er nå 4199 usolgte boliger på Østlandet, mot 4.810 i juni. Nedgangen skyldes at 1.656 boliger har blitt solgt, mens 1.045 nye boliger blitt lagt ut for salg siden sist telling, ifølger Bjørnstad.

  • I Oslo er det kun 505 ledige boliger, hvorav det for 373 ikke er igangssatt bygging, skriver Bjørnstad.

DNB Markets tror på vekst de neste 4 årene i sin ferske analyse.

1 Like

Det er ingen som vil gå ut og si noe mot trenden. Analysene trekket alltid ut trenden og pressen forenkler budskapet ytterligere ved bruk av tabloide overskrifter. Det kunne like gjerne stå Dnb markets tror på avtagende vekst de fire neste årene.

2 Likes

Det er jeg helt enig i. Men det betyr også at det er mange faktorer som peker i retning av oppgang.

1 Like

Ja lav rente og boligmangel i Oslo* er vel de to faktorene som peker på stigende priser.

*Selv om det er delte meninger om dette: http://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/Det-er-ikke-boligmangel-i-Oslo--Andreas-Slettholm-601956b.html

Ja, men det er snakk om at det er mange tomme boliger

Tomme boliger finnes det over alt. Og det har det vel alltid gjort. Hvor stort det problemet der med spekulanter som kjøper opp uten å leie ut, er jeg ikke sikker på, men tror ikke det er voldsomt utbredt.

“Vi har for få boliger i byene i forhold til den sterke befolkningsveksten, så hvis nordmenn skal eie boliger som blir stående tomme, bidrar dette til boligmangel i byene, sier Bjørnstad.”

https://www.nrk.no/norge/hytter-i-storbyene-presser-opp-boligmarkedet-1.12284786