Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

De burde heller gjøre noe med skatten, samt stille strengere krav til kapitalkrav til bankene. Så får bankene selv ta tapet ved dårlige lån. Det er ikke bra at skattebetalere skal sponse dette.

5 Likes

Helt klart.
Desverre, så er det nok slik at det er mer stuerent for politikere å stramme inn overfor finansnæringen enn det er å gjøre noe med strukturen i skattesystemet. Er begrenset hvor mange velgere man taper på å gå etter bank&finans

1 Like

Da er vi i gang med renteøkninger snart? Trenger ingen tiltak i boligmarkedet da.


"De amerikanske børsene falt kraftig fredag etter at direktøren i Federal Reserve Bank of Boston, Eric Rosengren, antydet at den amerikanske sentralbanken kan komme til å sette opp renten, skriver Marketwatch."

1 Like

“Snart” er et litt vidt begrep, men ja. Trolig.

Norge vil vel være mer avhengig av ECB og BoE sin rentepolitikk enn av den amerikanske?

1 Like

Fjern rentefradraget og stabiliser boligprisene
http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2338504

Rentefradrag har en funksjon siden det gir en symmetri i skatt på avkastning på kapital. Tar du opp 100k lån og setter det i indeksfond, så skatter du på gevinst fra fondet men får fradrag på rentekostnadene. Problemet er at på gevinst ved boligsalg der du selv har bodd i boligen er det ingen slik skatt. Derfor bør dette balanseres, ta bort skatt fra gevinst fra aksjer eller innføre for boliger. Samme ser vi ved formuebeskatning der man kan gjemme formuen i bolig.

3 Likes

Vil ikke det skape en mer svart økonomi/handel under bordet ?? Skatt på gevinst av bolig.

Ganske vanskelig å gjemme en så stor transaksjon som også gjerne inkluderer et stort lån fra banken og evt tinglysing

Veldig vanlig med salg av gårsbruk. at en noen prosenter av handel går under bordet. Der det er høy skatt på salg av gård.

Det snakkes naturligvis ikke høyt om det, med det er realiteten

Det kommer aldri til å skje med privatboliger. Det vil gjøre det umulig å f.eks flytte fra et område uten jobber til et med, ettersom du taper rundt 25% av verdistigningen og da ganske mulig ikke har råd til å kjøpe noe tilsvarende på stedet du flytter til.

2 Likes

Er enig med deg, økonomer og teoretikere har diskutert dette i årevis. Heldigvis er politikerne i Høyre/AP fornuftige slik at vi slipper denne typen skattlegging.

Heller redusere skattefradraget. Og innføre beskatninger på sekundære boliger. Og hva med å flytte noen statlige arbeidsplasser ut av Oslogryta. ? Siden dette hovedsakelig er et Oslo problem innenfor ring 3.

1 Like

Det hadde ikke trengt å være 25%, du kunne f.eks hatt 15% på både bolig og aksjer, og samme avdrag på renter. Poenget mitt er at det bør være symmetrisk.

Det vil føre til mer optimal bruk av ressurser og mindre kortsiktig spekulasjon.

Penger som egentlig skulle gått inn i næringslivet og skape arbeidsplasser brukes i stedet til boligspekulasjon.

2 Likes

Jeg er forsåvidt enig i at en for høy skatt her kan ha en innlåsingseffekt, på samme måte som vi ser i aksjer og fond. Et alternativ er dermed å ta bort denne type skatt og avdrag (også for aksjer) og erstatte med en høyere formueskatt.

1 Like

Aldri vært borti. Gårdene går jo ofte via odelstakst som er ekstremt hyggelig priset. Men om de blir omsatt på det åpne markedet så skjønner jeg.

Ja jeg snakker om det som går på det åpne markedet. Når det gjelder odel så er det vanlig og ha lavest mulig takst ;). Nå er det vel nye skatteregler som har gjort det litt enklere for bonden og selge på det åpne markedet.

jeg synes det er meget urettferdig. Når en bonde er nødt til å selge sitt eller en gård/hjem for og bli beskattet opp mot 48%. En eiendom som familien kanskje har hatt i fleire generasjoner og opp mot mange hundre år.

1 Like

Blir man beskattet så hardt altså? Jeg kjøpte familigården fra 1788 i 2011 og odelstaksten var meget fordelaktig for å si det sånn. Men prisen var mer enn høy nok. Uten den så kunne pappa bare solgt alt sammen da jeg aldri hadde hatt kjangs til å ta over

1 Like

Ja man blir beskattet ved salg av gårdbruk. Du kan trekke fra våningshus, som er skattefritt og investeringer som du har gjort og ikke er ferdig avskrevet. Resten av eiendommen blir beskattet som personlig inntekt. I tillegg kan kommunen hindre/stoppe salg om eiendommen går for mye over landbruksskatt.

Så det er ikke rare leiligheten jeg får kjøpt i sentrale strøk. Med tanke på at jeg selger en gård på 1300 dekar To hus/seks hytter og fire regulerte hyttetomter.Jeg sitter kanskje igjen med 2 millioner. Etter et liv med å dyrke jorda. Ikke lyst å selge nei. Men siden jeg ikke har noe valg etter dødsfall i familien og skilsmisse,

2 Likes

Ikke rart mange småbruk ligger brakk da nei. I tillegg så har man den '$(:?€::< driveplikten som er særs ødeleggende når man ikke har noen til å drive jorda for seg

1 Like