Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

I 2022 var netto innvandring på ca 57 000, i snitt 14 000 per kvartal.
Tall for 2Q 2023 kom på ssb i dag, og viser 6 000 i netto utvandring, 18 000 inn 12 000 ut.
Ikke utenkelig at vi nærmer oss 0 nå, og at scenario med netto utvandring skjer i nær fremtid.

4 Likes

For å si det sånn, jeg antar at det er en stor andel Ukrainere som flytter tilbake når krigen der tar slutt. Det vil definitivt påvirke boligmarkedet.

4 Likes

Ja, det er nok sant. Men for de som leier ut en til to leiligheter (de fleste) har noe mer fleksibilitet.

1 Like

Er det useriøst å prøve å prute på nybolig hvis man ser at de ikke har solgt noe på lang tid? F.eks 100-200k ned.

2 Likes

Nei det er ikke useriøst. Ofte vil de bare si ja dersom de allerede har solgt mesteparten. Ellers lager de vanskeligheter for seg selv og må kanskje gi rabatt på mange flere. Hvis de tror det så sier de nok bare ja om de har likvidetsproblemer. Og da hadde jeg ikke kjøpt uansett.

4 Likes

I mange tilfeller er det ikke krav til innskudd før prosjektet er ferdigstilt, så det er kanskje ikke et problem at det skulle være likviditetsproblemer?

Ikke krav til innskudd? Jeg trodde det nærmest var lovpålagt, i hvert fall krav fra utbyggers kreditor?

Jeg kjøpte en leilighet akkurat i det Norge stengte ned under første runde med covid.

Var ikke enkelt å få krone-avslag. Men jeg endte å lage en horribel lang liste med krav om to parkeringsplasser ved siden av hverandre, nærmest døra i garasjen. Jeg la inn krav om at jeg skulle få førstepri når de skulle fordele boder.
Forsterkning av takterrasse til jacuzzi, og opplegg til å vanntømming av jacuzzi og riktig elektrisk opplegg.
Hadde en haug med andre krav som er typiske ting som er tilvalg. Gulv, lister, maling, ekstra benkplass på kjøkken, spotter i taket osv osv.

Listen ble så lang at jeg skammet meg litt når jeg sendte den til megler. Fikk svar dagen etter, at alt var godkjent, og at jeg måtte markere inn på tegningen hvor på takterrassen jeg skulle ha jacuzzi og returnere til dem.

De avslo blankt 150’ på kjøpesummen, men godtok alle kravene jeg kom med, som sikkert summerte seg til en verdi på 250-300k

14 Likes

Andre likvidetsproblemer i firmaet var det jeg tenkte på. Garantien som ligger der er ikke nok om selskapet går konk i prosessen.

1 Like

Nei slike krav stilles av finansieringsbanken. Og sikringsfond ved borettslag.

Edit: feil da tenkte jeg på krav om antall forhåndssalg. Krav om innskudd kommer enten fra megler eller utbygger og er ikke pålagt.

2 Likes

Antar kjøpesummen var på mer enn 15 millioner. I så fall er avslaget på 1%. Det er kanskje verdt å nevne. Tilleggsvalg på produkt deles nok litt mellom utbygger og leverandør uten at du merker det.

1 Like

Hva gjør du med tomta di om huset er halvferdig? Eller hva gjør du om kreditor vil fullføre prosjektet men trekke ut bad nummer to og tilbyr deg kr 50 000 i kompensasjon? Mye å tenke på :slight_smile:
Det aller aller beste du gjør før du kjøper av en utbygger er å sjekke tilstanden i det firmaet før du signerer noen kontrakt og ha en grundig dialog i skriftlig form.

Garantien man stiller for fullføring av avtalen er på 5% av kjøpesummen. Kjøper du nybygg på din egen tomt er ikke 5% mye å hoppe hurra for og du bør kreve høyere garanti enn minimumskravet. Betaler du inn forskudd er det krav om egen garanti for det. Den garantien skal du få når du inngår avtalen. Ikke 1 uke senere…

2 Likes

Nice!

Tenker at det burde være mulig med slike “extras” (som for utbygger bare er en brøkdel av hva man selv ville måtte ut med, ref 250-300kNOK), i disse dager med svært få nye leads og salg av nye leiligheter.

“Gratis” AC/varmepumpe er en annen ting jeg har sett inkludert, kanskje vanskeligere å få til i leiligheter siden det krever sentral infrastruktur. Eller “gratis” elbillader.

Morti, du virker som du har erfaring. ville du bytta vinduer etc før salg ?

Det avhenger av hva du selger og hvor. Tilstanden på de du har og hva du må betale for jobben :slight_smile:

Hvis du har 3 dårlige vinduer i første etasje, men allerede byttet resten så ville jeg definitivt byttet de siste 3. Ellers kommer det veldig an på og vanskelig å si noe sikkert om det.

3 Likes

ja, har bytta 2, men synes alle burde byttes. god utsikt fra tåsen, dvs frii sikt til bunnefjorden og uttover mot sinsen.

Kostnadene vil ikke gjenspeiles i økt teknisk verdi med mindre vinduene er punktert, eller med mindre du gjør jobben selv. Alderen/produksjonsåret på vinduene står stemplet i aluminiumen mellom glassene dersom det er isolerglass. Her jeg holder på å pusle litt nå så er vinduene fra 1991, og krever ikke mer enn skraping og maling; glassen er tip top.

2 Likes

Hvilken utsikt du har gjennom vinduene er viktig å ta hensyn til også :+1::grinning:

2 Likes

30% ekstraskatt i tillegg til at det må skattes av over 1,5 millioner i leieinntekt og utleier må dekke omkostninger til staten for 2 rettsaker. Verdt å lese…

3 Likes

I Norge betyr «rettstat», at staten alltid får rett.

2 Likes