Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Jeg ville gått i dialog med meglerens overordnede. Med mål om å bli enige om noe for en enkel løsning.

3 Likes

Med den begrensede informasjonen vi har - hva tenker du vil være outcome på en “minnelig løsning”?

Dette høres meget spesielt ut. Her ser man at megleren burde stoppet budrunden og nøstet opp om kjøper eier 2 stk. Det er lovstridig å eie flere enn 2 så det spiller ingen rolle hva styret svarer. Et forbehold om å ikke informere om et forbehold i budet ville jeg ikke tatt i mot i det hele tatt. Enten legger man inn et hemmelig bud med forbehold om at ingen får vite om hele budet eller så gjør man det ikke.

Her blir det en mellomting hvor budets størrelse kunne opplyses om, men ikke forbeholdet. Da vil jeg snakket med selger og bare avvist budet med en gang og bedt han by på normalt vis. Det er ikke enkelt for meglere som får denne typen forbehold. Man skal ha stålkontroll for å reagere på alt med korte frister.

Men likevel ville jeg her først tatt møte med megleren og sagt at du vurderer å saksøke og melde inn til klagenemnda. Men hadde nok tatt en telefon til en advokat før jeg inngikk en avtale. Virker som du har en god sak her Alias. Det er mulig megleren har gjort en feil også ved behandling av siste del av forbeholdet, men her er jeg usikker. Har aldri opplevd å få et slikt bud hvor budet kan opplyses om, men ikke forbeholdet.

Uansett så føler jeg budrunden skulle vært stoppet da budet med første delen av forbeholdet kom. Da det er umulig for styret å godkjenne noen 3. seksjon på samme eier uansett så er ikke budet et reellt bud allerede når det kommer inn. Det kan fort være 2 millioner å vinne her. Husk megleren er forsikret.

20 Likes

Det skal også sies at dersom megleren hadde ringt budgiver og bedt om forklaring og kunden sier at han vil selge den ene leiligheten til ett av barna sine før overtagelsen så ville han kunne ervervet denne nye seksjonen. For da vil han aldri eie mer enn 2.

Videre er det ikke megleren som skal bestemme om et forbehold er akseptabelt eller ikke. Det er det selgeren som må bestemme. Men jeg ville ringt og diskutert det med selger også underveis her.

Hos oss ville det ikke kunne gått an å legge inn et slikt bud fordi vi ikke kan redigere forbehold til budgiver og dersom det blir informert om et bud vil alltid forbeholdet komme med i meldingen. Det er rett også slett umulig å ta det bort.

6 Likes

Høres ut som en sak der man vil ha advokathjelp

Dette vet Morti mer om men kanskje verdt å vurdere kontakt her også? https://eiendomsmeglingsnemnda.no/

2 Likes

Jeg ville bare snakket med megleren før jeg gjorde noe annet. For megleren vil unngå negativ omtale både her og der. Så man kan ofte få et godt tilbud for å løse saken uten negativ omtale…

(Edit: Ville likevel ta kontakt med advokat før man går i møtet da).

3 Likes

Tusen takk for gode innspill, er på jakt etter en advokat som kan bistå. Har også snakket med klagenemda om saken på prinsipielt grunnlag, men ikke så mye å få ut derfra.

Budgiveren eier naboseksjonen, og ville med generalfullmakt rive veggen og seksjonere sammen, dermed kun eie to enheter og være innenfor regelverket igjen.

Dette er i et sameie som aldri hadde gått med på en slik seksjonering med 2/3 flertall.

Helt mafiaopplegg… To be continued

14 Likes

Det er jo høyst usannsynlig at selger og megler ville gått med på et slikt forbehold i kjøpekontrakten og burde dermed heller ikke godta budene, spesielt med denne informasjonen holdt skjult for andre budgivere. Håper du får medhold i denne saken!

1 Like

Helt åpenbart i strid med god meglerskikk. Megler dingler så lenge de har latt dette flyte - og henter ut egen provisjon på 2MNOK høyere pris. Gå i dialog, og send klage dersom dere ikke blir enige. Ingen nedside med å sende klagen for deg.

1 Like

Beklager, her stiller jeg meg skolerett. Hadde ikke fått med meg den siste lovendringen. En dag uten læring er en dag uten næring får være trøsten.

4 Likes

Meglertopp advarer: Flere ber om verdivurdering og må selge

– Jeg frykter at folk ikke klarer å betale lånene sine, sier administrerende direktør Hedda Ulvness i EIE eiendomsmegling.

https://www.dn.no/eiendom/boligmarkedet/boligprisene/boligkjop/meglertopp-advarer-flere-ber-om-verdivurdering-og-ma-selge/2-1-1508759

6 Likes

Huslånet mitt har gått fra 14k til 19k. Det er jo mer renter og mindre avdrag, men man får jo mer igjen på skatten. Lurer på hva disse har drevet på med. Avdragsfrihet når renten var 1,5%? :see_no_evil:

7 Likes

Man kan lure på hva alle som ikke bandt renta på 2~ % over i det minste 5 år tenkte på.

Meg selv inkludert.

Virker som grådigheten viser seg sterkest når det er minst å tape på å binde.

8 Likes

Jeg har bare en i vennegjengen som bandt for fem år på 1,69%.

Jeg tenkte at så bra går ikke økonomien at renta skal opp noe særlig. Da vil det bli resesjon rimelig fort. Så går renta ned igjen. :sweat_smile:

4 Likes

Jeg gjorde det på mellom 2% og 3%, men tror du fanden ikke at koronaen kom å ødela akkurat da rentene hadde passert mitt fastrentenivå. Nå har jeg tre uker igjen med fastrente :joy:

5 Likes

https://www.dn.no/eiendom/obos/bolig/obos-prisene-falt-22-prosent-i-hovedstaden-i-august-klart-svakere-enn-normalt/2-1-1510350

Prisnedgangen er den nest største i måneden august siden Obos startet med boligprisstatistikk i 2004

5 Likes

Selger selv til uka, blir spennende å se realiteten. :slight_smile: Håper på masse bud osv. hehe. :sweat_smile:

Har tatt med et forventet prisfall i taksten sammenliknet med mai i år da, på ca. 5%, så tror jeg treffer det markedet er villige til å betale nå.

1 Like

Du vet det split sekundet du leser tittelen på lenka før du innser at “,” fungerer dårlig i webadresser? :grimacing: :sweat_smile:

1 Like

i 2008/9 så falt prisene 13,9% fra topp til bunn. Ned 3,6% i år. 10% nedgang igjen? Du er fucked hvis du har kjøpt på topp med 85% belåning og må selge på bunn, vil i så fall ha tapt hele egenkapitalen. :stuck_out_tongue:

4 Likes

Jupp. Spørsmålet blir vel hvor mange som selge på bunn. Insentivene for å bli sittende med boligen vil jo bli ganske betydelige hvis hele EK har blitt “spist opp” av verditapet. Mange alternativer vil være mulige: Kanskje bare betale renter en stund? Refinansiere med lenger løpetid? Skaffe seg en ekstra jobb? Selge bilen? Droppe ferien? Alt annet enn å selge vil jo være fornuftig på lang sikt.

2 Likes