Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Husker det gikk litt ned når noen venner kjøpte i Oslo 2017 og, ser ut som ca 13% ned fra topp til bunn. Ingen som husker den dippen :sweat_smile:

Den dippen kom mye pga noen regelendringer i Oslo for hvor dyr bolig man kunne kjøpe.

Storkoser deg nå? :stuck_out_tongue::stuck_out_tongue:

1 Like

Fikk også den følelsen :sweat_smile::face_with_symbols_over_mouth:

Lykke til, fornuftig å korrigere forventninger! Solgte selv nylig litt under takst og litt kjedelig tidspunkt når man “vet” bedre pris er oppnåelig gitt at rette kjøper dukker opp. Men de har mye å velge imellom ( Iallefall i Trondheim/blokkleilighet) + oppsiden er liten og prisen for ny visning / annonssering / mellomfinansiering kan raskt spise den opp :slight_smile:

2 Likes

Nei, har hverken tenkt å kjøpe eller selge hus. Bare graver i litt data.

Kjøpte meg bolig i desember og er innom Finn fortsatt av gammel vane og så i dag at en bolig jeg bydde på og tapte, allerede er lagt ut for salg igjen. Eiere har bodd der i 7mnd bare, relativt nytt hus :sweat_smile:

4 Likes

Kjøpte leilighet høsten 2021 med kjæresten. Første spm vi stilte oss når vi evaluerte etter å ha vært på visninger var: Kan vi bor her i 10 år om omstendighetene (les: EK fordufter i verditap) krever det?

5 Likes

Samme her, gikk også en runde med meg selv for å se om jeg kunne beholde huset alene, om forholdet skulle gå til helvete :+1:

2 Likes

Kjøpte meg opp i Mai over verdivurdering (kuppet) prøver å selge der jeg bor nå, men det er ikke lett. Må sikkert egentlig ned i pris, men det har jeg null lyst til da jeg føler at markedet nå ikke vet å sette pris på det helt unike med leiligheten og beliggenhet. Vurderer heller å selge den til våren igjen og bare betale renter frem til det. Boligkjøperforsikring dekker også rentekostnader på gjeld på gammel bolig fra desember og opp til 9 mnd frem

4 Likes

Det var drømmehuset som kom da tenker jeg?

Endte selv opp med å kuppe huset jeg nå eier på dagen finn annonsen kom ut, måtte 100k over takst. Skulle fader i meg ha dette huset! :see_no_evil:

3 Likes

https://twitter.com/DiMartinoBooth/status/1697123797587874038

https://twitter.com/KobeissiLetter/status/1697311816630587718

4 Likes

Så du tror ikke det blir resesjon og at prisene skal videre ned?

Nei, jeg tror det er mye psykologi ute og går. Tror ikke det krasjer nei.

2 Likes

Tenker du at inflasjonen skal ned, opp eller flatt fram til våren?

Noe ned, men fortsatt høy i forhold til 2%

Da vil renten fortsatt være like høy, eller høyere enn nå. Som vel vil gjøre at boligmarkedet går ned. Renten kommer ikke med før inflasjonen er på 2% eller lavere tenker jeg…

Det er mange nok som tåler dagens rentenivå egentlig. Mye psykologi og usikkerhet nå. Så lenge renten stopper ca her og en rentetopp kan mer eller mindre bekreftes snart så tror jeg det kan bli ok fart i markedet igjen.

2 Likes

Gir det mening å sette opp renten mer hvis inflasjonen går nedover, men fortsatt ligger over 2%?

1 Like

Det er jo greit å se på lokale forhold da… Oslo med innflytting, nord med fraflytting og innvandring der vi har overskudd på opplæring?

1 Like