Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

1 Like

Jeg ville råde deg til å kjøpe nå. Kjøp en leilighet med 3 soverom til en slik pris at du lett kan betjene lånet ved å leie ut ett soverom. Når/dersom/hvisomatte alt går ad undas, så kan du leie ut ett soverom til.

3 Likes

Det er skattefritt å leie ut deler av leiligheten du bor i hvis du får inn mindre enn halvparten av hva du ville fått for å leie ut hele leiligheten. I praksis vil det jo være vanskelig å vite nøyaktig hvor den grensen går…

Det frister søren meg å selge for å leie… Nå er det helt crazy, og renta begynner å stige.

1 Like

Du kan slappe helt av med renta. Eller tåler du ikke 2,5% rente?

Tror ikke jeg ser Rente over 4% før kidden har starta på skolen… og han er ikke et år enda.

Og all rente under 5% er lav :wink:

Du skal aldri si aldri… jeg låste min på 4% for 4,5år siden

2 Likes

Jeg personlig har brukbar margin til å tåle renteoppgang (så lenge man beholder jobben), men det er ekstremt mange som har dratt strikken maksimalt…

1 Like

Hvis det er ekstremt mange så finnes det vel flere her inne blant dem da. Opp med en hånd de som ikke tåler 4% rente i 2018-19

Kom igjen nå da :wink:
De som ikke tåler 4% rente er vel neppe de som diskuterer sparing og risikoaktiva på nett

5 Likes

Hehe, vi får håpe at de fleste her investerer i verdipapirer for det månedlige overskuddet, og ikke gearer i hytt og gevær.

Dagens nyhet:

Jeg er veldig for at aksjer gjøres mer attraktivt enn sekundærbolig, bare synd man ikke har begynt for noen år siden. Dette er grep som må gjøres ekstremt sakte over tid for at det ikke skal bli dramatiske effekter.

1 Like

Bind 75% av lånet for 10 år frem nå!
Behold 25% av lånet med flytende.

Inside tips fra meg :wink:

Blir ikke morro når sentralbanken mister kontrollen på renta…

3 Likes

Olsen må snart sette renta ytterligere ned. Blir altfor sterk krone ellers. :smile:

2 Likes

I hva slags scenario mister man kontrollen over renta egentlig? Gallopperende inflasjon?

2 Likes

Litt av poenget er jo at om man gjør grep som han en bitteliten effekt hvert år, så vil man i løpet av x antall år ha oppnådd ønsket effekt uten å knekke markedet.

I motsetning til de elleville endringene i bilavgiftene som gjør det til et jævla lotteri å kjøpe bil fordi politikerne glatt endrer bruktbilverdiene dine med titusener eller mer uten å blunke.

2 Likes

for 6 dager siden

“Blir ikke morro når sentralbanken mister kontrollen på renta…”

i bt i dag;
http://www.bt.no/nyheter/okonomi/-Norges-bank-har-mistet-kontrollen-324629b.html

Norges bank har mistet kontrollen
Forhold langt utenfor Norges grenser førte til at Sparebanken Vest på torsdag i forrige uke satt opp prisen på fastrentelånene sine.

@boven bare vent, snart er det ingen som vil kjøpe statsobligasjonene, blir morro når bankene skal hente penger til utlån andre steder. Da mister sentralbanken kontroll på renta. Får se hvor lenge man syntes det er greit at pensjonsfondet skal kjøpe statsobligasjoner når de ikke tjener på det… Pensjonsfondet er våre penger, folkets.

3 Likes
1 Like

@Irathi skremmer ærlig talt vannet av meg, jeg har sett The big short nylig.

Er det nok å binde renten, eller bør en likvidere boligen og flytte på landet?

1 Like