Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Ja veldig mange som flytter til Oslo.

Enig. Også har du 1-2% som virkelig vil slite. Det fucker opp markedet. Blant de som klarer seg, så er det sikkert 30-40% som ikke vil ta risk og kjøper eller selger ikke.

1 Like

Det er jo det de gjør nå. Setter opp renten mens inflasjonen sakte går nedover.

Forskjell på inflasjon 3-4% og inflasjon 6-7%.

Nå har vi vel hatt 7 eller 8 rentehevinger på rad og prisene har gått opp likevel fordi omtrent alle kjøper brukte boliger nå.

Er spent på hva de sier om min (nybygg) ved overtakelse i nov/des :cold_face:

1 Like

Ned 3,6 % siste tolv måneder, mest ned siste v måned? Kjenner meg ikke igjen i det du sier.

Prisene har gått opp. Bare les hvilken som helst artikkel fra før juni i år. Så vil du lese hvordan alle ekspertene innrømmer at de har tatt feil om utviklingen hele veien.

Aldri vært bedre priser eller prisutvikling i Rogaland enn nå.

De snitt kvm prisene kan veldig ofte gi et helt feil bilde av hvordan prisene på bruktbolig egentlig utvikler seg.

Hva blir en bolig som kostet 4 millioner for 2 år siden solgt for nå? Det er det man må se på.

Hvis en bolig utbygger selger 100 leiligheter på 30 kvm vil kvm prisene stige selv om bruktboliger går for lavere sum nå enn i fjor.

2 Likes

Jeg hadde en diskusjon med en kompis for et år siden og han mente at rimelige leiligheter og hus ville bli påvirket mens de dyre ville holde seg i pris. Jeg har derfor fulgt litt med på de som koster 15mill+ i stavanger. Mange av de som ble lagt ut på høsten i fjor ligger der fremdeles og noen av de har redusert prisantydning med 10-15%. Det er også en god del flere i den prisklassen som ligger ute nå enn for 8-10 måneder siden. Blir interessant å se utviklingen videre :slight_smile:

Ligger også et lite hus ute til 49mill som sannsynligvis ville vært vanskelig å selge uansett hvor bra markedet hadde vært :slight_smile:

2 Likes

I Haugesund selger vi nå borettslagsleiligheter i blokker fra 50-tallet for 2.8 mill + fellesgjeld nå. Solgt mange over 2.6 mill. For 2 år siden var rekorden 2.15 mill og kun 1 solgt over 2.

Høyeste pris for enebolig var for 2 år siden 8.5 mill unntatt 1 skipsreder bolig som ble solgt for 15 utenfor markedet. Nå selges det eneboliger til over 20 mill.

Tomtepris rekord for 2 år siden var 2.5 mill. Nå er det solgt 3 tomter for 3.5 mill.

I can go on and on. Vanlige Hus som gikk for 3.5 mill går nå for 4.5-5 mill.

1 Like

Det gir mest mening at det er motsatt? De billigere blir dyrere da riften om disse er større.

5 Likes

Det vil helt klart gi mening at det er motsatt. Ikke nødvendig så kraftig som at de billigeste i et segment (f.eks 3-roms i Oslo) blir dyrere, men de vil minke minst / holde seg sånn omtrentlig i pris.

Saken er jo at jo mer økonomien til (relativt vanlige) folk blir pressa, jo mer vil de susbtituere seg nedover. La oss si at to stk + barn har en treroms på Bislett hvor de synes lånet begynner å bli litt dyrt på. De kan relativt enkelt beholde livskvaliteten og kjøpe seg en 3-roms leilighet i tilsvarende størrelse på Oppsal for 3 mill mindre.

Alt annet likt: De har kutta rentebærende utgifter med 3 mill i bytte mot kanskje 15 minutt mer pendletid til jobb. Grei trade-off det.

1 Like

De store leilighetene i Oslo er tildels holdt nede i pris av leilighetsnormen som gjør det ulovlig å bygge leiligheter under 35 kvadratmeter. Når denne til slutt faller vil tilbudet tilpasses mer til markedet, og da tror i hvert fall jeg at de de store leilighetene en periode vil outperforme de små. Det er vel bare et tidsspørsmål når denne faller/justeres da det er umulig å mette markedet slik reglene er nå.

3 Likes

Har fulgt med på en liten leilighet i Oslo vest hvor prisantydning er gått ned med rundt 12-13% - 600kNOK, sannsynligvis pga. ingen/få bud. Når man ikke selger så vil det ikke synes på noen statistikk.

11 Likes

Hvis man leier ut sekundærbolig så betaler man 1% skatt av formueverdien i tillegg til skatt av utleie ?
Hvis boligen er verdt 6 mill og gjelden er 2 mill
Så blir formueskatt 1% av 4 mill?
Hva man har av gjeld på primærbolig spiller ikke noen rolle for utregning av formueskatt på sekundærbolig ?

Jo? Hvis formuen på den er negativ, så reduserer jo det formuen din totalt, så du betaler mindre formueskatt.

1 Like

Så hvis gjeld på primærbolig gjør at man tilsammen skylder masse penger så betaler man ikke formueskatt når man leier ut sekundærbolig ?
Hvorfor står det så mye om at det er umulig å tjene på å leie ut for tiden pga formueskatt da?

2 Likes

Leser artikler som denne

Men det er jo masse til utleie på Finn, altså som ikke er utleid…til helt ok priser, 2 roms og 3 roms

1 Like

Det er jo total formue minus total gjeld som blir grunnlaget for formuesbeskatning.
Jeg regnet på dette for min egen del der jeg leide ut leiligheten i Oslo og bodde på sommerhuset. Men gevinsten ble for liten, og risikoen for stor.

La oss si at jeg kjøper et hus i Rakkestad til 3 millioner og lånefinansierer. Eier et kaninbur i Oslo til 4 millioner som ble kjøpt for 1 mill for 20 år siden.
Formue = Rakkestad 750.000.
Formue Oslo = 3.9 millioner. Total formue 4,65 millioner.
Minus gjeld 3 millioner
= 1,65 millioner.

Legg så til at om jeg ikke bor i Oslo-leiligheten før jeg selger så utløser det gevinstskatt på 22% = 660.000,-.

Det blir kort og godt for mye skatt.

Ok så da blir beregnet verdi på primærbolig også med selvsagt
Så med dette regnestykke
7 mill primærbolig
6 mill sekundærbolig
Gjeld 11 mill
Da blir formueskatt av 2 mill
Altså 20.000 per år

Utleie 18000
-Formueskatt 1666
-22% skatt utleie 3960
-fellesutgifter 3200

Da sitter man igjen med 9174 per mnd

Og med dagens rentenivå så går man da i dundrende minus hver måned i dette tilfelle
Ca 15.000 i renter og avdrag per mnd for sekundærbolig
Så ca 6000 i minus da pluss evt ytterligere nedgang i boligprisene (i verste fall)
Tar igjen litt av tapet fordi man får trukket fra noe på skatten, men fremdeles godt i minus

3 Likes