Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Denne syntes jeg var nyttig.

1 Like

Formueverdien av primærboligen din er nok lavere, så du slipper formueskatt i regnstykket ditt.

Men kanskje eiendomskatt?

Ble kjøpt for rundt det for kort tid siden så da vel det formueverdien også ? Kommer eiendomsskatt i tillegg ja? Hva beregnes den utifra og hvor ligger skatten på?

Ligger også kalkulator til formueverdi og eiendomskatt

1 Like

Aha takk så 25% av verdi ja
Da er det eiendomsskatt jeg må finne ut av da
Blir ca 4000 per år i eiendomsskatt fant jeg ut nå

Da er det egentlig bare de høye rentene som gjør det lite gunstig å leie ut nå
Derfor masse utleieboliger selges

For selv uten formueskatt så går jeg i minus hver mnd hvis jeg skal leie ut sekundærbolig nå.
Bedre å selge til den prisen markedet er villig til å betale da. Hvis ikke boligprisene og markedet i Oslo skal bli hett igjen allerede neste år da. I så fall vil det lønne seg å leie ut til markedet er bedre igjen

https://twitter.com/Mayhem4Markets/status/1697916485430116473

4 Likes
1 Like

Så nå blir det snart FOMO effekt selv med litt høye renter. Dyrere å vente for lenge kanskje

Merkelig at de som får lommeboken sin fyllt basert på høye boligpriser spår at vi skal til månen. :rowing_man: :rowing_woman:

2 Likes

Fortsatt litt å gå på. Satser på at trøkket fortsatt er der for de små stærkassene da min kommer for salg denne uka om alt går etter planen.

[I august var den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen for brukte OBOS-tilknyttede boliger i Osloområdet 78 600 kroner. Kvadratmeterprisen er 2,2 prosent lavere enn i juli, og 3,0 prosent lavere enn i august 2022.

Hittil i år har prisene for brukte OBOS-tilknyttede boliger i Oslo-området steget med 10,1 prosent.](https://res.cloudinary.com/obosit-prd-ch-clry/image/upload/v1693559279/Dette%20er%20OBOS/Dokumenter/Boligstatistikk/2023/Prisstatistikk_august_2023.pdf)

“Som alternativer til en kapitalinnsprøytning har Heimstaden Bostad initiert en ny strategi det kaller «privatisering», som går ut på å selge utleieboliger når de blir ledige.”

4 Likes

Heimstaden har vel kjøpt mesteparten av eiendommene sine for mange år siden?

1 Like

Næringseiendommer har det jo ikke akkurat vært mye futt i de siste årene, har det vel?

De driver da med utleie av leiligheter, ikke næringseiendom?

EDIT ser de har endel næringseiendom. Også gjorde de et stort kjøp i 2021: Heimstaden kjøper nær 29.000 boliger for 91 milliarder kroner – E24

Eier Heimstaden utelukkende utleieboliger? Jeg spør fordi jeg ikke vet.

Tror det er dyrt å selge én og én leilighet for selskaper med titalls tusen enheter og stor organisasjon.

Er nok lavere transaksjonskostnad per leilighet på kjøp av 10k enheter i ett jafs kontra salg av enkelt-leiligheter fortløpende.

Da ble det salg :slight_smile: 50k over takst, fornøyd med det. Opp 19% på 5 år ble fasit. Og etter kostnader en avkastning på ca. 400k av ca. 3 mill original pris på leiligheten. Snittet for Oslo er opp 26,43% i samme periode.

16 Likes

Poenget var at dersom Heimstaden begynner å “ta gevinst” og selge unna leiligheter for å imøtekomme gjeldsforpliktelsene sine, vil det legge ytterligere press på boligprisene.

3 Likes

Ja men de gjorde vel et lite kjøp på 29000 boliger for 2 år siden.

2 Likes

Dette blir en dårlig miks i Oslo. Utleiere som selger objekter i et nedadgående marked vil føre til forsterket prisnedgang på bolig og midlertidig økte leiepriser. Så kommer heimstaden på toppen av dette. Når boligprisene har kommet ned en god del vil presset på leiemarkedet avta pga overganger fra leiemarkedet til kjøp. Denne høsten blir skikkelig sur i Oslo. Trenger ikke å være «ekspert» for å skjønne det.

6 Likes