Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Var bra etterspørsel på min i dag, men ja, det trender mot et mer negativt marked. Viktig å satse hardt på digital markedsføring for å selge nå tror jeg. Var i hvert fall det jeg gjorde. Var visst første i historien som har ringt DNB markedsføring og spurt dem om å øke Facebook-budsjettet på min annonse for min regning.

6 Likes
1 Like

Noen som har denne og kan poste?

Det vesentlige dra DN-artikkelen står vel her:

" […] først skal det skrubbe. Ekspertene anslår et prisfall på boliger på 0,5 prosent for 2023, og ytterligere en nedgang på 0,9 prosent inn i neste år.

Men så - omtrent halvveis ut i 2024 - så kommer det til å snu, ifølge analysen.

Fra sommeren 2024 venter vi at boligprisene øker klart igjen, heter det i analysen.

Kort oppsummert ventes det en prisvekst på 5,1 prosent i 2025 og ytterligere 6,7 prosent det påfølgende året."

Husk ordtaket:

“The only function of economic forecasting is to make astrology look respectable”

– Ezra Solomon

7 Likes

Kan lite om markedet for fuglekasser i Oslo, men dette virker drøyt.
Kjøpt i 2020 for 2.2m med 0% rente. Prøver å selge nå for 2.6m. Det er 216 667kr pr kvm.
Får håpe de ikke har dårlig tid med å få solgt😅

2 Likes

Sånne leiligheter som det der som facker opp hele boligmarkedet i Oslo. Hvis en 12 kvadrat (sykt) skal bli solgt for ca 2,5 mill (+/-). Hva i all verden skal man prise en på 40 kvadrat da? Jo, det blir veldig stivt

1 Like

2,6m * 5% *0,78 /12 = 8450 + 1700 = 10 150 i “husleie” + avdrag.

Alternativet er f.eks. denne på 14 m2 med fellesdusj Sentral leilighet (leie) på Bislett | FINN eiendom til 11 600kr.

Sistnevnte vil bare øke i leie, mens førstnevnte, ved 3% rente koster 6800 kr i “husleie” + avdrag.

3 Likes

Men det er jo (og har lenge vært) en slags “crunch” nederst i boligmarkedet hvor prisene mest av alt representerer:

a) Hva det faktisk er mulig å låne for én person på én inntekt med litt hjelp hjemmefra
b) Hvor desp folk er etter å komme seg inn på boligmarkedet, koste hva det koste vil

Prismessig fra den leiligheten vi snakker om til en 2-roms (hvis du da ikke på død og liv må bo innafor ring 2) er det jo ikke så bratt. Og fra 2-roms til 3-roms er det jo bare “lett stigning”, vil jeg si (sist jeg sjekka så lå 2-roms der jeg bor rundt 3,4-3,5 mill og 3-roms på rundt 4 mill).

2 Likes

32kvm med en av de bedre plasseringene for unge studenter gikk for 3,82M inkludert fellesgjeld.
15kvm i ish samme område ligger ute til 2,65M :stuck_out_tongue:

Det koster 2M å få et sted å bo, så kan man regne kvadratmeter oppå det med 50k/kvm og +300k om det er balkong. Så får man ca. prisantydningene som man ser.

2M + 32x50k= 3,64M
2M + 15x50k= 2,75M
Blir sånn ca. riktig. :slight_smile:

84kvm gikk for 8,1M med parkering med el i eget garasjeanlegg(1M) og stor balkong(500k)

2M+1M+500k+84x50k= 7,7M Man treffer rimelig i nærheten, selv med store objekter :stuck_out_tongue:

5 Likes

Hvordan tenker du at denne leiligheten på 74 kvm passer inn i formelen din @Martins ?
2mill + 74kvm*50 000. +? = ??

Når nyboligsalget er ned så mye skulle man tro at (fast)prisene i nye prosjekter ville justeres ned - men det ser jo ikke slik ut?

1 Like

Litt spesielle de der, mtp. 130kvm hage midt i Oslo i et rolig område og skråtak oppe i mesteparten av etasjen, som går utover kvm. Felles balkong blir litt meh å ta med i prisen.

Men hvis vi sier hva megler mener her, så er location+hagen verdt:

2M+74*50k= 5,7M

11M-5,7M=6,3M for 130kvm ekstern hage og søknadsmulighet på parkeringsplasser i garasje+beboerparkering i området.

Man kan også si at de mest ettertraktede tomtene koster en del mer, ref. monopol :stuck_out_tongue:
Kan nå si det samme om Tjuvholmen f.eks. men man kan bruke regnestykket til å se hvor mye det spesielle ved boligens plassering og egenskaper har og si for prisen. :slight_smile:

1 Like

Kostnadene(rente og annet) gjør at de kan ikke selge billigere. Så da blir det ofte ikke noe spade i jorden…

1 Like

Men om det ikke blir spade i jorden overhodet så må man til slutt nedbemanne? Tviler på at de ville gått i minus om de gikk ned noen hundre tusen per leilighet, marginene er vel ikke dårlige?

Hvis kostnadene har gått opp uten at de har satt opp prisen, så når man etterhvert et punkt hvor det bare stopper.

De som selger materialer ender nok muligens opp med prisnedgang.

Sånn bortsett fra at 2 mill + 50 000 kr er en solid tommelfinger-regel mtp tomt- og byggekost, vil jeg foreslå en litt annen tankemodell for folk flest som skal kjøpe, og bo:

«Hvor mange kvadratmeter er mine» (ikke bankens)

Og

«Hvor mange kvm kan jeg forvandle til egenkapital per år»

Med det fornuftige tillegget; «uten å (vesentlig) påvirke ønsket livskvalitet.»

Og da med det fornuftig langsiktige målet om at nedbetalt bolig når man går av med pensjon er lurt.

3 Likes

Mange av de store utbyggerne eier jo store tomteareal, så om de dumper prisene faller verdien på resterende tomter? De har intensiv i å holde prisene oppe og redusere utbygging. De små aktørene lider og de store jafser opp konkursbo ? :thinking:

Men de sier jo, at noe slikt ville de aldri gjort :innocent:

Har i hvert fall vært nok av konkursbo å ta av innen eiendom siste året. Kanskje noe i det, selv om man ikke tar med intensjon. Er politikerne som har skapt problemene nå uansett.

Ved å sette opp renten? :see_no_evil: