Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Er vel at de ikke tillater å bygge mindre enheter i for eks Oslo slik at det blir manko.

Det hadde vel hjulpet med lavere befolkningsvekst òg (kanskje sågar negativ).

Hilsen innflytter. :rofl:

1 Like

Nei, ved å sette i gang prisveksten via importerte prisnivåer på strøm og ikke kompensere næringslivet for de økte utgiftene, som er største innsatsfaktor i nesten alt vi lager her i landet.
Og ved å bruke for mye av olje-pengene så kroner må selges for å dekke budsjettunderskuddet, som har svekket kronen veldig og gjort import dyrere. Alt er dessverre politikerskapt. Man hadde vært forholdsvis beskyttet mot krigen i Ukraina om man ønsket det.

Renten settes opp noenlunde automatisk basert på regnestykkene til Norges Bank etter deres mandat og informasjonen de får fra Finansdepartementet og noen andre instanser. Som er rimelig forsinket dessverre.

2 Likes

Hvis utleiemarkedet er så sprengt, hvorfor ligger det da masse leiligheter på Finn som ikke er leid ut til helt greie priser ?

4 Likes

"Får ikke Elverhøy solgt nå heller, lurer han på hva han skal gjøre.

– Enten må jeg sette den ned ytterligere, for på ett eller annet prisnivå må det skje noe, eller så trekker jeg den fra markedet og venter en stund."

2 Likes

Er nok sånn for de potensielle kjøperne også, jeg og kjæresten har gode lønninger, men over 8-9M blir det for dyrt å betjene lånet. 6,5M i lån gir ca. 35-40k i månedlig kostnad (ja noe er avdrag, men ikke så mye). Ganske heftig allerede det.

7 Likes

Det som er typisk i et slikt marked er at kjøpere ikke innser muligheten til å få boligen for 10 % rabatt. De vil ha 20%. Så ender de ikke med å kjøpe før ett år senere i en budrunde 400 000 over prisantydning i stedet.

12 Likes

Ehhh, etter seks visninger og millionkutt så er det kanskje selger/eiendomsmegler som må realitetsorientere seg? :wink:

4 Likes

«Jeg vil tape mye på å selge i dette markedet. Det er penger som skulle gått til å hjelpe barna gjennom utdannelse og bolig.» :chart_with_downwards_trend: bedre å selge og få tilbake 70% av egenkapitalen i dag enn å bli fattigmanns pensjonist :smirk:

Totalpris: 11 325 591 kr

Hva er denne boligen solgt for tidligere?
06.12.2021
9 810 000,−

01.07.2020
7 500 000,−

07.03.2014
4 750 000,−

10 Likes

Det er jo triste greier, men når han sier videre

"Grunnen til at han selger er endringer i livssituasjonen, deriblant at kun ett barn bor hos ham nå.

Leiligheten er for kostbar og stor til bare oss."

Så er det ikke sikkert at det er han som tar avgjørelsen etterhvert.

1 Like

Det er sentral beliggenhet, og bra standard i Elverhøys leilighet, men det er et par saker som er ukurant også.

1.Bittelite bad, knappe 4 kvadratmeter
2. Ikke balkong eller noen privat uteplass, det er en “inne-leilighet”
3. Det er en 4-roms, mens siste soverommet er vel knappe 4,5 kvadratmeter, og er vel strengt tatt ikke et soverom
4. Det bitte lille soverommet tar likevel opp 2 vinduer, der det ene ikke bidrar til noe lys innover i leiligheten.
5. Det store soverommet i det som i praksis er en spisestue-del. Hadde vært bedre om soverommene var i samme fløyen.
6. Utenfor er en gate med gjennomgangstrafikk, noe som betyr mye trafikk i Oslo.
7. Hoved-soverommet er ut mot den gaten., og hadde ikke leiligheten vært i 3. etasje, men i første hadde det nesten føltes ute som “sosialklient-beliggenhet”.

Mao, denne leiligheten burde han pris-satt ved første anledning slik den er pris-satt nå og helst litt lavere, for det blir vanskeligere utover, for det er et utrolig bra utbud av leiligheter nå.

EDIT: Ser også vanskelig ut å gjøre “noe smart” ut av en leilighet av bra størrelse og med stor takhøyde, ser ut som en bærende konstruksjon går langs den lange gangen slik at man fr kjøkken via stue og til soverom er “rom innenfor rom”.

6 Likes

Får vi en kald vinter så koster det nok å holde varmen i den leiligheta. Altfor overpriset spør du meg.

4 Likes

Tror de fleste vil ha to bad til den prisen, ikke et lite bad med bare dusj. Men fungerer sikkert fint om man bare er to som bor der da :wink:

3 Likes

4583 NOK i husleie er absolutt ikke dyrt, sånn sett er det jo trolig for kostbar fordi gjeldsgraden er for høy.

Uansett årsak til at beboerne av leiligheten er far og datter, så er de ikke de eneste som får problemer når rentene stiger.

Dessuten, når man er 51 år, som det står i E24-artikkelen, har man trolig vært i boligmarkedet en stund, og sjekker man på NEF så ble denne leiligheten omsatt for 1 775 000 i 1999.
Mao i det tenkte tilfellet at en person som var 27 år kjøpte leiligheten i 1999, lånte absolutt alle pengene, og ikke har betalte annet enn renter på lånet siden den gang, null avdrag, så er gjeldsgraden rundt 15%…

Burde jo være overkommelig, selv for en “uansvarlig” person som aldri betaler avdrag på huslån.

EDIT: Med 15% gjeldsgrad skal det litt til at man ikke kvalifiserer for rammelån, og med 1 775 000 NOK i lån, er det vel ca 7500 i renter, så hvis man da fortsetter sitte liv, og ikke betaler noe avdrag, så er boutgifter på 11 000 i måneden.
For 11 000 i måneden er man i grenseland mellom en shabby 1-roms og bokollektiv i området rundt Bislett Sankthanshaugen, om man er på leiemarkedet.

3 Likes

Det er jo opplagt ikke situasjonen han er i, så det er jo ikke så relevant.

4583kr er jo felleskostnadene, ikke husleia…

Selvsagt er det ikke relevant, poenget mitt er at livet skjer og livet leves. Og da blir det tungt for mange når rentene stiger, blir høyere enn man tror, og vedvarer lengere enn “planen”.

Jeg har inntrykk at veldig mange har sett for seg en rente-topp, opp en bakke, og ned en bakke rett etterpå. Kanskje vi skal over Hardangervidda.

3 Likes

image

Han har tydeligvis ikke eid leiligheten særlig lenge.

Tror ihvertfall ikke at man skal belage seg på at vi skal tilbake der vi var det siste tiåret.

Ah, da er jeg med :slight_smile:

Dette inntrykket sitter jeg på også. Hele artikkelen bærer preg av at selger er overbevist om at han kan vente det ut. Skal vi over Hardangervidda vil han sannsynligvis ikke kunne holde ut lenge nok.

Mange ser nok ikke på det som en mulighet en gang.

3 Likes

På den annen side så er det tydeligvis kjørt på med masse opp-pussing; fra salgsprospektet:

"- Betydelig oppusset og påkostet 2021/2022

  • Nytt El-anlegg, nytt bad og kjøkken
  • Appstyrt gulvvarme i alle oppholdsrom - En stavs eikeparkett
  • Montert smartbelysning i alle rom
  • Overflate behandlet ildsted"

Hvis man legger på utgifter for kjøp og salg av leilighet, er nok utropspris på 10 950 000 nå smerte-terskel, for det er fra å se for seg en gevinst på 1,5 mill NOK, så begynner nok han å lure på om å gå i null /ta et lite tap, eller sitte vintern over og håpe at det tar seg opp.

Litt som å ha kjøpt en aksje, være masse i pluss, og deretter se aksjen dumpe ned. Veien ned mot null er ergelig, men tipper at når man må begynne å tenke på om man skal ta et lite tap, eller gamble på om at ting snur vs ta en skikkelig tap senere, så begynner det å gjøre vondt.

3 Likes