Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Burde jo sende en mail til stakkaren og invitere ham inn i diskusjonen snart kanskje? :sweat_smile:

7 Likes

De gjorde vel ett stort oppkjøp av Akelius midt under pandemien, som det står i artikkelen var det 91 milliarder den porteføljen kostet:

1 Like

He he, håper han ikke leser dette, for det er jo kjedelig å havne i en en slik situasjon, men når man graver litt (uten at man skal konkludere eller være for sikker), så ligner dette like mye på en smart-ass som skal gjøre kvikke penger i boligmarkedet, mer enn en alenefar, som har levd forsiktig og skal nedgradere til pensjon.

Leiligheten er kjøpt i desember 2021 for 9 810 000 og lagt ut halvannet år senere for 12 450 000 (“Etter seks visninger de siste tre månedene har det ikke kommet inn ett bud. Selv ikke etter priskutt på til sammen 1,5 millioner kroner.”
Correct me if I am wrong, men har man bodd i boligen i mer enn 1 år så kan den selges skattefritt.

Jeg synes dette er interessant på den måten at svært mange har gjort gode penger i boligmarkedet siste 30 årene, og alle har tjent penger.
Ønsker ikke fremstå som en kjip type, men det kan hende at det blir lengere mellom geniene hvis boligprisene faller en god del, og over en lengere periode.

11 Likes

En hver idiot som har drevet med eiendom de siste 30 årene i Norge har blitt rik ja.

Og vi har nå to genersjoner som er vant til at renta er mange prosentpoeng lavere enn boligprisstigningen, og der et flertall faktisk tror dette skal fortsette inn i evigheten. Kanskje bare brutt av noen korte perioder på 1-2 år.

12 Likes

I hvert fall følelsen av å være rik. Om boligprisene halveres vil ikke mitt liv forandres en millimeter, og jeg ville ikke følt meg noe fattigere, for bolig er på en annen konto, både mentalt og i praksis enn andre finansielle sprell.
Jeg er ikke sikker på at alle har den følelsen.

12 Likes

Med mindre du er lite belånt eller aldri har tenkt til å flytte, så er vel renten og boligpriser relevant?

3 Likes

Har du kjøpt hus til familie på fem for ti år siden, så spiller neppe renten eller boligprisene særlig rolle… Hvis du da ikke har kjøpt hytte og refinasiert lånet for å kjøpe bil.

8 Likes

Prisen har vel ikke noe å si for en slik da. Men apropos; jeg har flere ganger bitt meg merke i at det er unge folk som er tidlig i boligkarrieren som gjerne er mest fornøyd med at boligen deres har steget i verdi (og dermed også den boligen de har tenkt å oppgradere til i enda større grad), mens eldre folk som heller kan tenkes å downscale kan finne på å si “huff, disse høye boligprisene!”.

5 Likes

Satt spissen er det vel bare hvordan man kan håndtere gjelden som har noe å si.
For egen del passer jeg vel til den beskrivelsen du gir, 11-12% gjeldsgrad, og ingen planer om å flytte. Unga kan bo her så lenge orker eller gidder.

3 Likes

Hvis du kjøper noe til 5m med 1m egenkapital og den stiger til 6m, så har du doblet egenkapitalen og kan kjøpe noe til 10m hvis du har inntekten.

1 Like

Disponibel inntektsreduksjon på grunn av høyere rente går hardt ut over sparemidlene i andre enden, er det som er kjipt med renten for de som har kjøpt etter evne med litt margin. Sparingen kuttes ganske mye i % av 2000kr mer i renter per mnd fra hver 0,25% økning

1 Like

Det tas igjen ved at lånet som prosent av inntekt faller som en stein med lønnsoppgjør på 5-6%.

1 Like

Skal ikke si at jeg ikke tror på en korreksjon i boligprisene, men går man tilbake i denne tråden så ser man det har blitt spådd i veldig mange år nå.

Men markedet er jo som en saueflokk så det kan snu fort.

3 Likes

Ja, og doble lånet fra 4 til 8 millioner altså. Det er nettopp den “makse”-tankegangen som disse to generasjonene har blitt forledet til å tro er rasjonelt inn i evigheten. Alternativet hvis boligprisene sto stille er at den større leiligheten hadde kostet 8,3 millioner i stedet for 10, og de altså hadde endt opp med et lån på 7,3 millioner etter å ha oppgradert.

3 Likes

Den hadde de ikke kunne kjøpt med sin 1 mill i egenkapital.
Noe de kunne om de hadde 2 mill og kjøpt for 10 mill dersom de har inntekt til lånet.

2 Likes

Ja, jeg skjønte at egenkapitalkravet var begrensningen i det eksempelet. Det torpederer likevel ikke mitt poeng om at det er irrasjonelt for de som er tidlig i boligkarrieren å heie på høyere boligpriser. Egenkapitalkravet slutter å være et issue for de aller fleste etter en liten stund.

4 Likes

Tja, med fallende boligpriser kan du ikke flytte (hvis egenkapitalen din blir spist opp).

Da hjelper det deg lite at det dyrere huset/leiligheten relativt sett faller i verdi, -sammenliknet med huset/leiligheten du ønsker å oppgradere ifra.

4 Likes

Poenget mitt er egentlig å forklare hvorfor unge, med lav egenkapital er happy med stigende priser. De får vesentlig økt egenkapitalen sin.

8 Likes

Synd lånet ikke skalerer med boligprisene.

Har man kjøpt noe for 4M med 1M egenkapital vil man ha 3M i lån enten prisen på leiligheten faller eller ei.

Kommer man ut av lånet når leiligheten har steget til 5M har man faktisk økt egenkapitalen med 1M og kan snappe opp samme type leilighet for kanskje 3M ved boligprisfall. Men den timingen er nesten umulig å få til.

Ved dårligere tider over en lang periode er det sure penger og vil gjøre at man ikke kan flytte eller realisere drømmer. Leste mange slike artikler for en del år siden.

“Prisene på leiligheter i København-regionen falt med over 35 prosent i kjølvannet av finanskrisen i 2007. Først i fjor var de tilbake på gamle nivåer.”

3 Likes

Greit nok unge som blir happy ved boligprisoppgang etter de har kjøpt.
Jeg tror ikke det er så mye anderledes for godt voksne personer. De har gjerne refinansiert flere ganger for å kjøpe dyrere bolig, utleiebolig og hytte med årene. Da merker man gjerne et eventuelt boligprisfall/krakk enda bedre.

2 Likes