Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det vil jeg ikke si, de fleste vil bare kunne sitte på hus, hytte og utleiebolig gjennom de dårlige tidene og komme fint ut av det på den andre enden.

2 Likes

Ja nå tenkte jeg ikke på å overleve eventuelt dårlige tider. Tenkte på hvordan egenkapitalen blir seende ut.
Personer i gått voksen alder har gjerne opp mot maks belåning de også. Og mange har gjerne all egenkapital i eiendom.
Si du har eiendom for 30 mill og maks belånt og så faller markedet 35%. Så er det neppe morsomt, selv om mange selvsagt slipper å tvangsselge.

Vi får håpe alle som sier “det skjer aldri” har rett i forhold til bank-krise-scenarioet. Er nok det eneste som kan virkelig ødelegge for folk, om bankene blir tvunget til å kreve inn lån uten tilstrekkelig reell egenkapitalandel. Faller prisene 5% sitter fort 10k boligeiere i Oslo under 15%-grensen. Det har ikke vært et tema tidligere, og blir nok ikke det så lenge bankene står stabilt.

2 Likes

Så lenge man har et fiat-pengesystem så vil man vel alltids redde bankene. Er jo ikke værre enn å bare printe ny penger for å redde en bank eller flere.

1 Like

Så lenge det ikke øker inflasjonen, og så renten, og så forverrer problemet da :slight_smile: Men ja en eventuell bank-krise kommer ikke fra fastlandet. Det ville vært pga. eksponering mot utlandet og at det går skeis der i så stor grad at bankene våre begynner å slite med likviditeten. Men det er langt dit, så vidt jeg vet.

Det rammer først og fremst unge som blir låst fast i en liten leilighet og kommer i en vrien situasjon med negativ eller manglende EK når det er på tide å kjøpe større. Vi som har vært i boligmarkedet lenge har såpass mye å gå på mtp verdistigning og har heller ikke samme behov for å flytte til noe større.

Min leilighet har en verdi på ca 8 mill og lån på under 2 mill. Om markedet raser med 30 prosent vil jeg kunne selge min for 5,6 og kjøpe en større leilighet som ellers hadde kostet 11 mill til 7,7. Vil da øke lånet med 2,1 mill isteden for 3. At jeg da har mindre EK på papiret gjør meg ingenting.

12 Likes

Av disse grunnen er det jo viktigere for unge/nyetablerte at boligmarkedet går oppover. Så at de fokuserer på det er også helt naturlig, derfor er det ikke irrasjonelt som ung å heie på høyere boligpriser.

4 Likes

Hvis man er ung skal man heie på stigende boligpriser hvis:

  1. Boligprisene stiger raskt
  2. Lønnsøkningen er minst inflasjon

Stiger Feks bolig prisene med 2% i året og lønnsveksten er 1%, er vekten av lånet først halvert etter 72 år.

Er lønnsveksten 7% er vekten lånet halvert etter 10 år, selv om man kun betaler renter.

Rule of seventytwo er nyttig å ha bakhodet.

2 Likes

La oss ta frem verdens minste fiolin :violin:

Man skal være ganske pessimistisk dersom man tror på noe enormt krakk. Da måtte det i så fall ha blitt bygget enorme mengder med boliger, eller en enorm fraflytting fra landet. Under Kristianiakrakket stod vel 10% av boligene ledige og leia ble satt til null flere plasser fordi det var bedre enn de stod og forfalt. Tviler på vi er der igjen. Samfunnsøkonomisk analyse har for øvrig spådd en voldsom prisvekst de neste årene. Selv tror jeg prisene vil stå stille noen år.

1 Like

Hva hadde skjedd hvis Russland trakk seg ut av Ukraina med resultatet at mange av disse flyktningene flyttet tilbake til Ukraina? Det er over 40k som bor her nå. Kanskje man heller er optimist? :thinking:

3 Likes

Heheh. Jeg det er utrolig mange variabler man kan bekymre seg over dersom man bare gidder.
Men nå bor ikke jeg i Oslo eller en plass med tilsvarende stigning i boligpriser de siste 20 år. Så kanskje derfor jeg ikke bekymrer meg så mye.

1 Like

Ja, nei, jeg trekker koblingen Japan og Kina selger unna amerikanske statsobligasjoner i enormt antall nå. → Amerika må øke renten for å få solgt statsobligasjoner for å betjene sin gjeld → Boligmarkedet i USA cracker → Bankene våre er eksponert mot USA, så de begynner å slite og vi får bank-krise. Er den veien jeg tenker det potensielt kan gå, men renten må opp en del til i USA før det blir store problemer. Hittil har bare et par store banker gått konk.

1 Like

Da hadde optimismen og verdensøkonomien fått en etterlengtet opptur.

Det er lite trolig med et boligpriskrakk så lenge arbeidsledigheten i landet er nær null.
Men krakket kan vel importeres, via mer krig og flere katastrofer.

4 Likes

Dette handler jo om næringseiendom og disse store børsnoterte selskapene i Sverige som er i deep shit. Det blir jo litt andre problemstillinger enn det som diskuteres i denne tråden eller?

3 Likes

Mmm, hvis ikke Russland ender opp med borgerkrig eller lignende da. :see_no_evil:

1 Like

Det er absolutt en variabel som er med og korrelerer og setter sentimentet. Alt henger sammen. Spesielt hvis man diskuterer boligmarkedet.

Realiteten er ikke alltid bedre enn fantasien.

1 Like

Omtrent som jeg lenge har trodd; neppe rentetopp på torsdag.

4 Likes

En bekjent som har kjøpt 8 leiligheter som er under oppføring i flippespekulasjon, spennende å se hvordan det går. Argumentet var at rente topper nå og faller mot vår og sommer.

4 Likes

Renten skal videre oppover helt til noe stort knekker og så fort nedover etter det.

5 Likes