Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Alle lamper lyser rødt og tidsnok vil de unge måtte gå gjennom gjeldsordning.

[quote]Alla lampor lyser rött – de unga blir förlorarna
Inflytelserika professorer på Handelshögskolan i Stockholm varnar för att ”alla variabler lyser rött för Sverige” just nu när det gäller bostadsmarknaden. De största förlorarna är de unga. Tids nog tror forskarna att prisfallet kommer och då kan skuldsanering behövas.[/quote]

2 Likes

Ikke superaktuelt, men den norske røkeloven kom vel herfra i sin tid.

1 Like
4 Likes

Nå skiller markedet seg i sverige endel fra det norske, men låne penger må de også.

1 Like

Renten blir satt ned igjen. Skal en være konspiratorisk så kan en påstå at bankene setter opp renta nå for å få mange til å binde renta.

For så å senke renta igjen for å kapre nye kunder.

2 Likes

En kompis av meg ble ringt opp av DnB, som ønsker han som kunde igjen. Han fikk da et tilbud med 1,85% rente på huslånet. Dette var helt nylig. :wink:

3 Likes

Boligboblen i de store byene i Sverige sprekker til neste år i følge rapport fra Swedbank

Min fastrente løper ut i April… nå må de ikke finne på noe innen den tid…

1 Like

Rentene er forventet å være lave enda lenger, men det vil stilles høyere krav til avdrag og egenkapital

Jeg sitter heldigvis bare med 25% boliglån i forhold til prisen på leiligheten :slight_smile:

1 Like

For de som har 50% og mer egenkapital på boligen og uansett selger og kjøper i samme marked er det ikke all verden dette har å si. Smeller stygt for de som har kommmet til sist.

1 Like

Hvis du har planer om å oppgradere, så vil jo et boligkrakk være flott, så sant du har nok egenkapital. :slight_smile:

3 Likes

Bare spør Olav Thon liksom hehe.

25% boliglån og fastrente? Er du helt paranoid eller? : )

2 Likes

Når han er så risikooppsøkende at han er all in i WRE og kaller det pensjonssparing, så er det kanskje ikke så dumt å hedge det med å være konservativ på giring av boligen. :stuck_out_tongue:

5 Likes

Boliglånet var en del større når jeg bandt renten.

1 Like

Da tror jeg det er bedre å bytte ut WR aksjene med flytende rente og noen aksjer i STB, STL, OLT osv. Altså hvis man skal ha det som sparing : )

1 Like

Etterpåklok er alltid så enkelt å være :slight_smile:

Ja, men rådet gjelder fortsatt for fremtiden så det er ikke for sent : )

WR er da ikke all min pensjonssparing heller, det er snakk om 5% av den.