Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

I Sverige har de nye reguleringene betydd høyere priser, men lavere omsetning, så færre boliger til salgs siden man da må betale ned på lånet hvis man kjøper ny bolig. Det er ikke så lett å regulere prisveksten bort, men muligens vil omlegging av skattesystem være mer effektivt.

1 Like

Statlig eiendomsskatt er en enkel og effektiv måte å regulere veksten i boligpriser

1 Like
2 Likes

Hva er din største frykt akkurat nå?

  • Vi synes det er viktig å påpeke nedsiden. En kan selvfølgelig tenke seg at prisene i noen grad har etablert seg på et høyere nivå i hovedstaden, grunnet en vedvarende urbaniseringstrend. Men at prisene skal stige 22 prosent i en sånn trend virker ulogisk. Før eller siden vil en korreksjon komme, og da vil de som har kjøpt seg inn på pristoppen få en utfordring, svarer NEF-direktøren.

Men toppen kan enda ligge flere år frem i tid, og det at veksten stopper må ikke bety korreksjon heller. De som kjøper i Oslo i dag har ikke nødvendigvis kjøpt katta i sekken. Det kan hende dette skal vokse i 5 år til, eller det kan gå i dass. Det eneste som er sikkert er at det vil være umulig å beregne toppen, man må bare gjøre mer eller mindre kvalifiserte gjetninger.

1 Like

5år er nok i overkant, husk at landet er rammet av oljekrisen, det tar bare litt lengre tid før Oslo skjønner det.

2 Likes

Sant nok, men vil Oslo skjønne det med det første? Det er få jeg kjenner som er påvirket nevneverdig av det så jeg vil påstå at det er vanskelig å spå fremtiden, krise eller ei.

Jeg også tror forøvrig på en utflating før 2020, men blir ikke overrasket om folk klager over boligprisveksten i om fem eller ti år heller. Husker folk for 15 år siden som sa de skulle vente med å kjøpe til markedet skulle stupe i dass og vel så det, noe som skulle være rett rundt hjørnet. Det slo ikke akkurat til. Selv dippen i finanskrisen var raskt hentet inn relativt sett.

Poenget mitt er at en gjør lurt i å ikke dvele ved verken dommedagsprofetiene eller gulldrømmene. Begge er ren spekulasjon, og realiteten er antakelig sannsynligvis et sted i mellom.

3 Likes

Utflating blir det. Skal det komme et krakk, så må renta opp. Er usikker på om det kommer til å skje de nærmeste årene, det fordrer jo egentlig at konjukturen snur først.
Får kansje en indikasjon imorgen med publiseringen av NB regionalt nettverk

1 Like

Eller en større krise i verdensøkonomien, jeg var ganske overbevist om at vi skulle få dette, men nå har det roet seg ned, og så lenge verdensøkonomien ruller videre som normalt så skal det mye til. Men de fundamentale problemene gjenstår og før eller senere vil dette utløse en større krise. Om jeg skal tippe noe vil jeg si 2018.

2 Likes

Ja noe må skje før eller siden. Verdensøkonomien er dopet på lave renter og høye lån

Samtidig så er det flere og flere mennesker for hvert år som er ute av fattigdom og i jobb, globalt sett. Og det er jo summen av denne verdiskapningen som til syvende og sist er aksjemarkedet?

1 Like

Ja, det svinger seg oppover. Men det kan likevel være brutalt fra topp til bunn.

Jeg tipper den nye rentenormen blir 0-6/7% med snitt for gjenværende levetid på 3,5%. Det vil i så fall være helt nytt historisk sett og endre fremtidige modeller. De som drar frem eksempler fra 18 hundre tallet og skal forklare dagens marked med modeller de lærte på ‘BI’ i 1970 har ikke lært noe som helst. De bare repeteter mælet de ble servert. Grytten og Andreassen er jo gode eksempler :slight_smile: haha! Tenk å ta feil hver dag i årevis og likevel dvele med de samme dårlige argumentene.

3 Likes

Kan varmt anbefale å lese “End this depression now” av Paul krugman, nobelprisvinner i økonomi.

Han hevder som morti sier at vi vil se lave renter og svært lånebelastet verdensøkonomi i generasjoner fremover, men at dette ikke Er negativt så lenge verdiskapingen og konsumering fortsetter og renter betales slik at tilliten til systemet opprettholdes. Det er simpelthen en konsekvens av et globalt marked og informasjonssamfunnet. Om man går helt opp i helikopteret og ser så er verdens gjeldsbalanse så er den 0. Det noen taper er den annens gevinst og omvendt.

Også verdt å nevne at “oljekrisen” er ekstremt gledelig for de fattigere landene i verden som importerer olje, hvor verdiskapingen har økt vanvittig. På sikt kan det være vel så bra som å tjene penger på olje nå.

2 Likes

Gjeld er ikke nødvendigvis negativt nei, men den linjen verden utvikler seg på nå er det med negative renter. De som står utenfor uten aksjer og eiendom blir de store taperne. Det kan godt være vi får 3,4, 6% rente og ikke noe høyere det er OK. Men ikke slik vi har det i dag der det koster å ha kontanter i banken og man får betalt for å låne. Men kortsiktig er det greit/bra for eiendom og aksjer, helt til ubalansene og feilinvesteringene blir for store. Tydeligvis ikke store nok enda, og det kan godt pågå et par år til.

1 Like

Denne var fin. Bankens modell har bommet på boligprisutviklingen over flere år. De forklarer det med at markedet tar feil :joy:

2 Likes

Fortsatt “billig” med eiendom i Norge:

Særegne regler for Oslo OG Finansdepartementet hørte ikke på Finanstilsynet.

Konge!

6 Likes

Er selvfølgelig ingen som tør gjøre det eneste som funker: å gjøre det mindre lønnsomt å plassere penger i bolig.

4 Likes

Hadde ikke trengt å gjøre det så mye mindre lønnsomt en gang, bare gjort det litt mindre lønnsomt ift verdipapirer hadde begynt å hjelpe litt.

1 Like