Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Synes reglene som kommer er ganske fornuftige. Burde vært på landsbasis og ikke bare Oslo.

3 Likes

Ja, men samtidig burde det bli mer lønnsomt å investere i aksjer (lavere skatt).

Det og ikke minst skattefri pensjonsparing.

Kanskje aller mest det siste, så får man automatisk mer penger i aksjer via pensjonskontoene.

1 Like

Kan få tidenes prisvekst i desember nå…

1 Like

Her er en som har brent seg på fastrente, til skrekk og advarsel:

1 Like

Fastrente er en form for forsikring. Det burde vel være åpenbart for de fleste at forsikring koster mer enn å ikke ha det.

6 Likes
1 Like

Noen interessante grafer:

BNP fra industri


BNP fra bygg

BNP fra offentlig forvaltning

Man ser at BNP holdes kunstig oppe av husprisene og tiltak fra offentlig forvaltning.

4 Likes

Nå har vi eiendomsmeglere nok en gang fått en rekke nye anti-effektivitets regler trødd nedover hodet på oss helt ukritisk. Sist var det timeregistrering. Jeg har nå registrert timer på 400 oppdrag på rad selv om jeg ikke jobber på timepris. Alt en gjør skal registreres ned til den ene telefonsamtalen i bilen på vei til visning skal etterregistreres. Alle mine kunder får tilbud om at jeg skal jobbe på timepris, men ingen velger det. En Oslo regel.

Nå får vi nok en Oslo regel påtvunget oss i hele landet. Nå skal vi dokumentere alt mulig rundt hvordan vi har satt prisantydningen. På alle salg. Selv om eiendommene her rundtom stort sett blir solgt for prisantydning. Dette med lokkepriser (ikke nøktern prissetting, men fullstendig skivebom) har ikke vært noe problem andre plasser enn Bergen og Oslo.

Likevel skal vi bruke timer på dette også…

Saken er slik. Kjøperne har helt frivillig betalt mange hundre tusener over prisantydning. Forbrukerrådet er ikke glad i selgerne. De tror det kun er boligkjøpere som er forbrukere der ute. Så nå skal det ikke være lov å sette for lav pris. Dersom en setter for høy pris er ikke forbrukerombudet interessert i saken.

Jeg mener en megler som har satt prisen en million for høyt og ødelegger salget for den stakkars selgeren som nå sitter med et rykte om at han har et hus ingen vil ha, gjør en mye dårligere jobb enn en som har satt prisen en million for lavt, men som blir solgt en million over prisantydning.

Hva mener dere? Bør meglere i hele landet dokumentere skikkelig hvordan prisen er satt og hvorfor? Dette er beregnet til å ta ca 2 timer ekstra. Noe som tilsvarer 5% høyere salær enn nå basert på dokumentert gjennomsnittlig tidsbruk.

4 Likes

"Hvis du ser på verdiskapning, - det vil si bruttonasjonalprodukt per innbygger i fastlands-Norge, så var Norge i den beste tredelen av OECD-landene og G20-landene fra 2010 til 2014.

Nå er vi på vei mot den dårligste tredjedelen, og hvis veksten bare blir 0,2 prosent dårligere enn det regjeringen varsler, så er vi like dårlige som på FIFA-rankingen for de samme landene, sier Øygard til Dagbladet."

1 Like

Ting er heldigvis verre andre plasser :stuck_out_tongue:

Hoi!

Ny på forumet, plutselig blitt veldig interessert i økonomi.

Har ikke lest hele tråden, da den er veldig lang, men lurer på hva dere tenker i disse dager om boligmarkedet?

Jeg spør da jeg fikk svar i dag fra Gjensidige at jeg kan binde renten til 2,25% i 3 år eller 2,75% i 5 år. Kan dette være lurt? Til info så har jeg 1,95% flytende pr. i dag.

Vi kan ikke fortsette å ha denne lave renten (styringsrenten er fortsatt 0,5%, ikke sant?), av grunner jeg ikke er kompetent nok til å backe enda, men boligmarkedet er kunstig høyt samtidig som reallønnen for mange er negativ.

USA økte renten med 0,25% til 0,75% nå i desember, og varsler tre nye renteøkninger i 2017. Tror dere ikke Norge will follow suit?

Her er en liten graf jeg lagde i Excel med data fra Norges-bank.no for de som liker å se historisk på ting:

For krakknissene: det som er interessant å se er at renten øker før hvert krakk (1998 og 2008) og synker etterpå. I disse dager øker USA rentene. Får vi et nytt krakk snart? I så fall vil det sett i forhold til denne historikken ikke lønne seg å binde renten, da den sannsynligvis vil ned igjen til bunnivå like etter.

Avslutter med enda en spekulasjon: noen som vurderer å selge boligen sin nå til sommeren, leie en liten periode, så kjøpe seg inn igjen mot slutten av året eller i 2018? Hvis man spekulerer i at markedet er på en peak nå, og snart bare vil falle, kan ikke det da være lurt?

3 Likes

boligprisene er ikke kunstig høye gitt dagens rentenivå. De kan være kunstig høye i fremtiden, avhengig av hvor mye rentene stiger. Men pr nå, så koster det de fleste mindre å betjene ett lån enn det koster å leie. Dermed fortsetter prisene oppover

1 Like

USA sitt rente nivå er mindre viktig for den norske renten enn europeiske renter. Du kan se på hva renten for 3 årige tyske statsobligasjoner er nå. Sist jeg sjekket var den minus 0,7% tror jeg. Det gir en bedre pekepinn på hva renta kommer til å være i europa fremover. Jeg ville ikke bundet renta. Har fått samme tilbud selv og takket nei. 10 år eller gi meg et bedre tilbud sa jeg. De ville ikke gi tilbud på 10 år. Merkelig?

6 Likes

Helt enig, hva er poenget med 3 års binding? Bruk heller pengene du sparer på flytende rente til å betale ned ekstra på lånet, så har du et mindre lån å betjene hvis renten går opp.

En måte å håndtere endringer i lånerente på hus er å f.eks sette det til max nedbetalingstid, og så lage et fast trekk på et ekstra beløp. Går renten opp kan du fjerne det faste trekket. Evt lag et fast trekk til en sparekonto med tilnærmet lik rente som lånet.

5 Likes

Ulempen med å sette maks nedbetalingstid i utgangspunktet er at da har man ikke den sikkerhetsventilen hvis noe uforutsett skjer og man trenger å reforhandle med banken. Så må man se dette opp mot fordelen det er hvis du klarer å bruke det på en god måte. (samt mulightenen for at banken kan finne på å sette seg på bakbeina mot å øke nedbetalingstiden om man først er i en vanskelig situasjon.)

Finnes nok ingen fasit her, bare mange verktøyer man kan velge å ta i bruk. :slight_smile:

2 Likes

bandt renten 10 år for 75% av lånet, beholdt 25% flytende.

Tror renten er høyere enn jeg bandt for i år 3/4 - 10. (altså jeg tror på høyere rente enn 2.9% om 3-4 år)

Men dagens rentenivå er kunstig lavt i et tidsperspektiv som er relevant for en boligkjøper

3 Likes

Nei det tror jeg ikke er lurt, da er du avhengig av å treffe med timingen, og du utsetter deg selv for ganske store praktiske utfordringer. Vil heller si at dette er tiden for å være litt forsiktig, og heller vente med å kjøpe noe nytt til prisene har roet seg ned. Men ja det kan ta to tre år. Vanskelig å time.

Det er også viktig å huske på at det ikke er gitt at prisene vil synke, vi har diskutert et scenario der vi får svært høy inflasjon og da kan boligprisene fortsette å stige nominelt (selv om de kanskje synker hvis du måler i antall melk og brød osv). Så ja vær forsiktig, men ikke spekuler i nedgang.

1 Like