Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

tror ikke bankene bestemmer dette utover rentemargin

3 Likes

Tror ikke jeg forstår argumentet ditt.
Lånet er jo tatt med pant i noe?

Hadde familie til å stille som kausjonist og pant ja. Men jeg står likevel ansvarlig for å betjene hele lånet alene. Spørsmålet er hvor mange biffer jeg kan spise i løpet av en mnd, er god til å være forsiktig med pengene.

10 ganger inntekt, er det etter skatt?

Tror du har misforstått hva det vil si å ha en kausjonist. :wink:

2 Likes

Tenkte mer på det du sa om at banken skyter seg selv i foten.
Hvis de har sikkerhet i huset ditt, så er det ikke banken sitt problem om du misligholder lånet.

1 Like

Stiger renta og du mister kontrollen så må nok kausjonisten trå til ja

Det store problemet med resonnementet ditt er at bankene har ikke kontroll på pengemarkedsrenten, heller ikke den norske sentralbanken har det.

Hvis rentene skulle stige i verden og så europa, så stiger de her og, uansett hva norske banker som er tungt eksponert mot boligmarkedet skulle ønske.

5 Likes

Man snakker om å ikke låne mer enn 5X inntekt (brutto regner jeg med?)
Hvordan regner man ut denne inntekten hvis deler av inntekten kommer av at du leier ut en liten leilighet i huset du bor i skattefritt?

Bruttolønn fra jobb + (Inntekt fra leilighet)*1.4(sånn ca)?

Det stemmer, men myndighetene kan ta i bruk flere av de samme virkemidlene som sist. Og nye. Sist gang markedet krakket litt fikk folk skrive av 68% av renteutgiftene på skatten. Noe slikt vil jo avhjelpe en slik situasjon. Hvis 68% kunne trekkes på skatten den gang så kan minst like mye skrives av i 2020 om det skjer noe ligende igjen.

Den regelen må justeres kraftig for inntekt, ettersom det man trenger for faste utgifter (mat, internett, strøm, etc) er relativt faste utgifter som burde trekkes fra først. Har du lav inntekt, så kanskje regelen burde være 2x, men for høy, kanskje 10x?

Du får 10 mnd inntekt av leien lagt oppå andre faste inntekter før de vurderer betjeningsevnen din.

Inntekter

  • SIFO budsjett
    = Tilgjengelig kapital er da avhengig av hvor mange barn du har. Jo flere barn jo mer penger må du ha igjen på konto etter at alle faste månedlige utgifter er betalt. Normalt var det når jeg jobbet i bank, ca. 9000 som skulle være igjen når renter, avdrag og alle faste avgifter er betalt hvis du har 0 barn. Opp til ca 12000 hvis du har 2 barn. Trolig rundt 1200 per ekstra barn over det. Cirka.
2 Likes

Hvis man er ung og nettopp har kommet i ny jobb, så kan man jo innenfor visse grenser regne med en inntektsøkning, slik at 10x inntekt i 2017 kan bli til et litt penere tall i 2018. Men 10x høres MYE ut. Da er man ekstremt sårbar for helt minimal renteøkning, ivertfall om man har tenkt å spise noe annet enn kokt ris plus kokte rotgrønnsaker.

Relevant:

Fin “vekst” i husholdningenes gjeld

3 Likes

Vanskelig å time crash, en god beskrivelse her: spiser du hamburger hver dag går det til slutt galt, men ingen vet når

[quote]Svensk bostadsmarknad beskrivs på många olika sätt. James McCann liknar den vid en överviktig patient som går till doktorn.

– Doktorn säger att om du fortsätter att äta hamburgare varje dag och inte tränar så kommer du troligtvis att få en hjärtattack. Men doktorn kan inte säga exakt när attacken sker.[/quote]

Jeg tror ikke den norske pasienten har noe mindre inntak av usunn mat for å si det sånn.

Hvordan er vekst i gjeld sammenlignet med vekst i inntekt

Må ikke inntekt i noen grad samsvare med gdp da?

Dette fra 2015 målt mot disponibel inntekt (økonomisk definisjon, ikke megler/bank definisjon), holland og danmark noe verre

De to sammenstilt på periode da:

Veksten i forhold til inntekt ser noe flatere ut.

1 Like

Grafen til @holmes er nettopp det, gjeld/inntekt, så der har du bare feiltolket din egen statistikk? Du prøver jo å ta gjeld/inntekt/gdp