Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Kostnader som er dekket av felleskostnadene er tilstede i selveier også, dog ikke alltid like synlige. F. Eks om man måker snø eller klipper gresset selv foran et selveierhus er det ingen pengebevegelser knyttet til det, men det har jo en kostnad i form av at det er tid og energi man må bruke. I et borettslag håndteres slikt ofte av en vaktmester, som da skal ha betalt for det, men beboerne slipper å bruke sin egen tid på det. Om taket må byttes på et selveierhus kan det bety at man må refinansiere lånet sitt for å betale for det. I et borettslag tas det opp et lån for alle som må betjenes gjennom felleskost.

Det ene er ikke nødvendigvis bedre eller billigere enn det andre. Forskjellen ligger mer i at i et veldrevet borettslag trenger ikke beboerne tenke stort på dette, mens i selveier må man håndtere alt dette selv, på godt og vondt.

Den viktigste egenskapen et styremedlem kan ha er engasjement og initiativ. Erfaring kommer i andre rekke etter min mening. En uerfaren med stor vilje for å skape forbedring er vesentlig bedre enn erfarne styremedlemmer med null gjennomføringskraft.

2 Likes

Her har du tråden, @cagey2 @Morti

En veldig god artikkel om boligpriser som jeg anbefaler alle å lese :slight_smile:

Beregninger som senioranalytiker Joachim Bernhardsen i Nordea Markets har gjort viser imidlertid at norske boligpriser ikke er spesielt høye dersom man tar hensyn til utviklingen i inntekt og levekostnader. Målt på denne måten mener han boligprisene på landsbasis aldri vært lavere enn de har vært de siste årene, mens de i Oslo ligger nær et normalnivå.

Veksten i norske levekostnader har vært langt svakere enn veksten i inntektene de siste tiårene. Som andel av inntekten er derfor levekostnadene redusert fra 55 prosent i 1992 til 37 prosent i 2016.

Det samme gjelder dersom man sammenligner nivået i Oslo med nivåene i Stockholm og København. Husholdninger i Oslo sitter igjen med enn større andel av inntekten etter at levekostnader og bolig er dekket enn husholdninger i de to andre hovedstedene i Skandinavia.

På landsbasis er det imidlertid slik at boliglånsrenten må stige til 6,5 prosent før summen av levekostnader og bolig utgjør en like stor andel som gjennomsnittet de 25 siste årene.

5 Likes

Morro at noen endelig gjorde en slik beregning.
Det er jo dette mange av oss har argumentert for , at så lenge renten er på dagens nivå, så er det fortsatt lave kostnader forbundet med å eie egen bolig.

Så får vi se hva som skjer den dagen renta snur :grin:

3 Likes

Sykkel VM i Bergen i september, skrikende mangel på overnattingsplasser. Kan man komme unna med en klausul ved inngåelse av nye utleieavtaler at leietaker må ut 8-10 dager? Eventuelt kompensere?

Snakket med en megler jeg kjenner og han sa det var folk som fikk leid ut leiligheten sin for 30k for én helg. Tror det var gjennom AirBnb.

Sjekket airbnb, der ligger 5 roms leilighet på 10-15.000 pr natt. Det er 80-120k for de 8 dagene…

1 Like

Hva tror dere om rentene fremover? Vanskelig å spå, men ser rentene er på tur opp i USA. Med Trumps iver etter å bruke penger så tror jeg inflasjon og lønn vil stige der og dra opp rentene i USA og i Norge uavhengig av hva NB gjør. Blir dyrere for norske banker å låne penger som gjør at de må sette opp rentene for å tjene penger.
Renter opp boligpriser ned.
Min teori uten å ha så mye greie på rentesetting.

2 Likes

NB styrer etter inflasjonsmål på 2,5%. Tror ikke renta skal opp i år ettersom jeg mener å ha lest at man antar inflasjon i 2017 vil bli 2%, men kanskje litt neste år. Uansett virker det ganske sannsynlig med lave renter i mange år fremover.

Ingen har greie på rentesetting, heller ikke NB.

Det kan være NB styrer etter inflasjonsmål, men det er tydeligvis mye annet som spiller inn som de ikke har kontroll over ser vi på KPI og styringsrenten historisk:

Jeg tror også på rentene opp og boligpriser ned. Noen med bedre forståelse for økonomi enn meg kan vel være enig i at renten ikke kan holdes lav i evig tid?

Det er jo umulig å være uenig så lenge du sier ‘evig tid’ :wink:

2 Likes

Dersom de ikke hadde tilpasset renten så hadde den grafen der antakelig sett mye verre ut du. Forøvrig ble inflasjonsmålet innført i 2001.

Renten vil alltid være i bevegelse gitt konjunktursvingninger. Den skal med andre ord garantert opp før eller siden, spørsmålet er mer når og hvor mye. For Norges del er det ikke veldig sannsynlig med renteøkninger i år, men det er rimelig å forvente økning neste år på noen tidels prosent.

Enkelte anerkjente økonomer hevder at lave renter er et gitt konsekvens av globalisering, og at vi vil se lave renter i tiår. Men det er jo i stor grad spekulasjon etter min mening.

1 Like

Er ikke ekspert, men jeg blir faktisk sjokket om renten går opp. Den forblir den samme eller i værste fall kanskje stiger med noen hundredeler.

Legg merke til at meglerne i Haugesund er flinkest i landet til å prise eiendommer riktig. Avvik mellom salgspris og prisantydning er på 0,0% :slight_smile:

1 Like

Hvordan er farten i hgsd markedet?

Den er god den. Vi omsetter ca 50 i mnd

1 Like

Tipper den er lavest i Kongsberg. Prisene er på 2012-nivå. FMC subsea har sagt opp hundrevis. Kongsberg gruppen tilsvarende. En kompis av meg bydde på en leilighet som gikk 140k under takst.

2 Likes

I en av mine kommuner hadde hjørnestensbedriften WestCon med over 1000 ansatte et møte der de innkalte lokalavisa og full sal. De kunne fortelle at de hadde planer om å si opp 300. De gjorde aldri det, men markedet tørket helt ut i 3 bygder pga det informasjonsmøtet. Fortsatt vanskelig markedet 15 mnd senere i den kommunen.

1 Like

Enebolig eller leiligheter som er mest populært blant kjøperne?