Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Ingen tvil om at Boligmarkedet i Oslo får seg en ordentlig knekk i sommer. Jeg hadde aldri kjøpt bolig i Oslo før Oktober.

Samtidig snuser jeg på å kjøpe en leilighet i Lillehammer i sommer. Hva tror forumet om det?
Tror egentlig ikke at et fall i Oslo bør påvirke resten av landet så mye, ettersom tidligere vekst har vært helt forskjellig. Samtidig smitter kanskje psykologien over i resten av landet så lenge Oslo faller. (tror det endres når Oslo stabiliserer seg).

Hva tenker dere?
Gjelder å time inngangen her også!

1 Like

Kjøp bare det du trenger selv. Hvis du skal kjøpe utleieobjekter utenfor oslo ville jeg holdt meg til bolighus med minst 3 enheter. Det perfekte er å finne ett utleiehus som har 4 enheter. Da slipper man å bli lignet som næringsdrivende, hvis man ikke kjøper flere. Alt på en adresse gir stordriftsfordeler, mindre vedlikehold, færre kommunale avgifter (ofte) og bedre kontroll. Mindre jobb og bedre økonomi rett og slett. Gjerne plassert på siden av en stor arbeidsplass eller skole.

3 Likes

@Morti

Dette er leilighet som jeg skal bo i selv som student.

3-roms med skattefritt utleie av ett rom.

Så spørsmålet er igrunn om det kan forventes og få igjen like mye for leiligheten om tre år etter studiene?

1 Like

Det har opp gjennom årene vært lurt å gjøre det du sier der. Beliggenhet er viktig. Hør med de lokale om hva som er populære sameier. Hvis du skal selge om 3 år vil du kjøpe noe som er lett å selge igjen. Les vedtektene grundig. Sjekk om enkelte kontrollerer flere enheter. Da ville jeg styrt unna.

1 Like

Helt enig! De punktene har jeg kontroll på.

Tror du at en prisnedgang på 15% i Oslo vil ramme Lillehammer / resten av landet også?

Jeg tenker at psykologien spiller inn, men at det er enorme forskjeller på de fundamentale faktorene her, så utslagene bør ikke bli like store.

Ja det ville rammet mesteparten av resten av landet. Pga psykologi og mediestorm. Men renta må opp før det skjer. Kan aldri tenke meg et fall på 15% ved lave renter og lav arbeidsledighet.

1 Like

Kan tenke meg at ved siden av et sykehus er prime location. Stor utbytting av folk. Stor arbeidsplass. Gjerne motsatt ende av ambulanse kvarteret. :wink:

2 Likes

Jeg tror prisene allerede er mye lavere enn det man tror, egentlig i hele landet. Prisstatistikken har et etterslep på grunn av glidende gjennomsnitt. Jeg tipper prisene egentlig er minst 10% lavere over hele landet, enn det statistikken viser. Så får vi en nedgang noen måneder, som kanskje vil føre til mer nedgang. Vi får se! Jeg tror uansett du vil få tilbake pengene dine og vel så det om du kjøper nå eller i månedene som kommer. Var jeg deg ville jeg kjøpt så stort som overhodet mulig. Ville egentlig kjøpt enebolig eller stor leilighet, leid ut resten av rommene. Du kan fint slippe unna med å si at du kontrollerer og bebor over 50%, selv om det er litt på kanten. Jeg så selv på en bolig i Lillehammer for ren investering, som ble solgt denne uka. Lykke til!

Det tar ikke lang tid før statistikken er oppdatert. Det er når skjøtet er tinglyst. Det er ikke mye som er så overvåket og målbart som fall eller vekst i boligpriser. Stavanger stiger jo igjen nå.

Jeg tenker i hvertfall og kjøpe noe fint. Vil tro at en strøken tre roms holder seg bedre enn en halveis fire/fem roms med middels beliggenhet.
Hører jo at de beste objektene står seg greit i dårlige tider.

Det blir spennende å se når statistikken for juni slippes. Jeg tipper 2% ned i Oslo, kanskje noen får kalde føtter og selger under prisantydning i Lillehammer da.

Poenget er at statistikktallene for hver mnd egentlig er gjennomsnittstall for de siste månedene.

Strøken er relativt, avkastningen er langt høyere når du leier ut flere rom. Om du etter å ha bodd i Lillehammer beholder den som et utleieobjekt kan en 5-roms være en veldig fin ekstra inntekt gjennom livet. En tre-roms vil sannsynligvis ikke svare seg på samme måten. Du kan regne med å få prosentmessig ca samme oppgang uansett hva du kjøper; det er beliggenheten som er mest avgjørende for prisen, ikke standard. Lykke til!

Kan du utdype?

Helt enig i dette!

Med strøken mener jeg selvsagt også meget god beliggenhet.

Pris har jo også litt å si. Det er selvsagt uaktuelt å selge aksjer for å finansiere, så vil holde meg under 3 500 000, vil ikke geare mer, spesielt i dette markedet . Da er det vanskelig med fem roms:). Må nok også selges for å finansiere neste bopel.

Hvordan gjør dere med disse nye reglene de driver og strammer sånn inn hele tiden. Når er jo bankene blitt så nazi på sekundærboliger spesielt i oslo (40% EK), som om det ikke var galt nok, så er det dette med at man ikke kan ha mer i total lån enn 5x Årslønn, regner med det gjelder totalt sett og ikke pr lån ? (lol), vet ved utleie så vil jo leieinntekten utgjøre ekstra “årslønn” men likevel.

Det virker jo bare mer og mer umulig og skaffe seg en sekundær bolig for utleie , til tross for at man stiller med 15% EK.

Hvordan tenker dere om det og eventuelle løsninger? Da jeg bare går ut ifra sånn grovt sett at de fleste ikke tjener 2mill + i året her men fremdeles vurderer sekundær bolig, og noen har det også.

Er det samme reglene for et AS? Viss ikke, eventuelt kjøre de 20% EK og heller kjøpe via ett as, men kan se for meg det er del hoops her også. Neste stopp blir vell og registrere foretak i Belize eller seychellene og heller kjøpe i f eks Uk, Nederland, eller tyskland, ulempen med det er jo at da må man bruke et byråd som leier ut og ordner opp, men har sett at det går opp i opp og blir ROI av det -utgiftene tatt i betraktning, i enkelte byer rundt fobi i europa etc.

Høyere rente for AS.
Ligger på 3% tror jeg.

Bankene kan vel også ha noen unntak. 8% tror jeg.

Uansett kan vel disse reglene for Oslo bli fjernet hvis markedet korrigerer mye? Mener å ha lest det.

ja det er sant, men regelen om 5x årslønnen er vell mer eller mindre kommet for og bli er den ikke ?

Innstramminger varer bare fram til sommeren 2018 mener jeg å ha lest. Når rentene normaliseres etter at oljesmellen er over vil også innstrammingstiltakene bli fjernet…

Når du sier rentene normaliseres - regner jeg med du mener stiger ? Ah ok men da så , høres jo hvertfall greit ut, men tiden vil vise

Siv Jensen er bekymret for at renten ikke kan senkes ved behov pga for høy stigning i boligprisene… derfor kom innstrammingene. Hvis oljesmellen fortsetter kan det i verste fall bli nødvendig å senke rentene enda mere…