Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Jeg er visst den eneste som har fått tilsendt pdf før noe er publisert av Havis selv.

På samme måte som jeg er den eneste som har fått publisert en annonse opp ned, med vilje, i samme avis for 12 år siden.

Overskriften i annonsen som selvstendig næringsdrivende den gang lød slik:

’ Jeg står på hodet for deg ’

Gjelder fortsatt. Man får hva man betaler for.

9 Likes

Helt enig. Det haster kanskje ikke, men selv tror jeg markedet tar seg opp over nyttår.

"Dette betyr at budrunder som tar av kan gi tap ved neste omsetning, ifølge avisen.

Jassså! Må dagbladet lesere få forklart dette :stuck_out_tongue:

Oslo ja den kan jeg se, har jo falt 10% nesten allerede. Trondheim har ikke falt så mye, å det kommer en haug med nybygg i 2018/19/. Så skal sitte på benken i 1 år til, å forhåpentlig skvise ut litt mer aksjegevinst :wink:

Tabellen viser gjennomsnitt pris siste 6 mnd.
https://krogsveen.no/Boligprisstatistikk/(area)/18-17

Jeg er usikker, dersom vi får stigende renter de neste årene kan det bli en lang kjedelig periode for boligspekulantene.

3 Likes

Hvis rentene holder seg lave til etter at boliglånsforskriften utløper sommeren 2018, så kan vi nok få en siste krampetrekning oppover.

Men før eller siden så skal inflasjonen i Norge opp, og da følger rentene etter. Da vil boligmarkedet i pressområdene forandre seg betydelig.

Appropo renter og inflasjon. Copy pasta Rickard Paulsen

Canadiske sentralbanken søker nå å endre styringsmålet bort 2% inflasjon, som de mener ikke er oppnåelig uansett, men til å hindre en ny finansiell boble. Dette er ET ENORMT skifte, og hvis idéen om å forlate inflasjonsmålet befester seg hos flere sentralbanker (senest i UK), går vi mot en helt annen verden enn hva vi har vært vant til. Det åpner nemlig for at sentralbankene normaliserer renter (opp), for å avverge bobletendenser innen aksjer, eiendom osv. uavhengig av prisstigningen forøvrig. Good bye bullmarket! http://www.zerohedge.com/print/603582

image

4 Likes

Veldig interessant! 2% inflasjon er jo på mange måter noe tull. Bobler tror jeg er et mye større problem, med utrolig mye feil-allokering av ressurser.

2 Likes

Jeg tror vi skal spørre de som har opplevd deflasjon om det før man trekker noen konklusjoner om hva som er værst…

For meg høres deflasjon ut som et gigantisk problem for alle. Og feilallokering av ressurser ut som et luksusproblem.

Jeg vet hva jeg ville valgt :wink:

I moderne tid, så har vi vel kun hatt “credit deflation” som blir trigget av økning i renten fra sentralbanken, som igjen trigger en kollaps i tilgjengelig kreditt som ikke kollapser bobler i f.eks. boligmarkedet eller aksjemarkedet.

Hvis du synes finanskrisen i 2008 var et “luksusproblem”, så vet jeg ikke helt hva du kaller skikkelige problemer. :smiley:

Hadde man unngått bobler i utgangspunktet, så kanskje man kunne fått økonomier som vokste sakte men sikkert i stedet for i rykk og napp som nå?

1 Like

Sakte men sikkert vil si at økonomien kanskje vokser 0,1-0,2% i året. kanskje mindre.

Det blir veldig forutsigbart i et sånt scenario da, ettersom du ikke får gigantiske lån som deretter blir umulig å betale ned når renten går opp.

1 Like

Det eneste som vokser ved deflasjon er frustrasjon. Finanskrisen var over på et blunk og feil medisin ble valgt. Deflasjon gjør at pengene blir mer verdt frem i tid og alle slutter å bruke penger. Hva skjer da tror du?

1 Like

Ja kanskje, men en god del av renteoppgangen er allerede lagt inn i bankenes kalkyler med 5 prosentpoeng påslag. Altså må man kunne betjene 8% om den faktiske renten er på 3%, om man skal få lån. Med unntak selvsagt. Det blir i hvert fall spennende å se hvem som får rett :slight_smile:

Har du kjøpt deg PC i det siste? Har du en mobiltelefon? TV? Dette er alle ting som faller som en stein i pris. Det er som om vi skulle hatt deflasjon. Av andre større innkjøp så har du f.eks. elbiler. Hvis du hadde ventet med å kjøpe elbil så hadde du nå fått en med 2x så lang rekkevidde til samme pris!

Nei, jeg kjøper ikke at 1-2% deflasjon i stedet for 1-2% inflasjon skal påvirke innkjøpsvanene mine nevneverdig. Trenger jeg nye klær, tv, bil, e.l., så kjøper jeg det.

Jeg tror heller ikke at deflasjon gjør at det blir lukrativt å ha penger i banken vs penger i aksjer. La oss si at P/E på en gjennomsnittlig aksje er på 20, så er det fortsatt 5% avkastning. Det blir kanskje ikke så lukrativt å invester i eiendom for å leie den ut - eller bare sitte på den - men pengene som ikke blir investert der blir investert andre steder.

Jepp, men kjedelig å skulle betale 8% rente på lånet når du får f.eks. 5% av investert beløp i leie, da går du 3% i minus i året. :wink:

1 Like

Om du ikke skjønner farene ved deflasjon skjønner du ikke moderne økonomi :wink:

1 Like

Prøv å forestill dere et scenario med deflasjon på 2% over 30år. …

Jeg skjønner ikke farene ved moderat deflasjon nei, akkurat som jeg ikke ser farene ved moderat inflasjon. Ekstreme varianter av begge deler ser jeg plenty av farer med.

Prøv å forestill deg et land som i 30 år prøver å nå et kunstig satt inflasjonsmål og i stedet for å lykkes ender opp med gjeld på 243% av BNP. Gratulerer, du har funnet Japan! Det er et land som nå er så rævkjørt økonomisk som du får det.

Jeg vet ikke om det er noen her som gadd å lese zerohedge linken som @Janno ga ovenfor? Tingenes tilstand er ikke bare tipp-topp nå:

we know that central banks world-wide are concerned about the size of their balance sheets and associated dysfunctionality in government and other bond markets, and the ever-increasing risks from the ultimate unwind as the QE programs continue to grow in a war against inflation where the victory looks increasingly Pyrrhic. Furthermore, negative rates have caused money markets to become dysfunctional and less efficient, which could be a structural issue “if the temporary was allowed to become permanent.”

Ja, men den som kjøper når renten er 6% må vel da kunne betjene 11% eller tenker jeg feil? Uansett tror jeg at boligprisene vil falle med økende rente selv om lånetagere ikke går personlig konkurs.

3 Likes

Kommer tilbake til diskusjonen vår @Christian

Når man først snakker med journalister så baller det på seg. Utelukkende for min kunde - her er en sak fra dagens Hardanger Folkeblad:

2017-09-20_Hardanger_Folkeblad_-_20-09-2017_print.pdf (1.5 MB)

3 Likes

Jeg tipper du tenker ganske riktig, men rentepåslaget mener jeg blir mindre relevant jo høyere renten blir. Fordi “normalrenten” ligger på mellom 5 og 6%. Jeg vet ikke om andre land der det er en myndighetspålagt buffer på hele 5%.

Så snart boliglånsforskriften går ut på dato (og ikke forlenges) kommer småinvestorene tilbake.

Investering i bolig/eiendom for utleie er en fin måte å sikre (førtids)pensjon. Personlig tror jeg Norge kommer til å bli mer og mer lik USA når det gjelder skatter og avgifter. Det er ganske tydelig den veien vi har gått de siste årene. Det vil si at vi slett ikke kan stole på norske pensjonsordninger, hver og en må sikre seg selv.

Jeg vedder på at prisene i Oslo er minst 50% høyere om 10 år enn de var på toppen rundt februar. Kanskje ikke så bra i forhold til andre aktivaklasser men bolig er noe de fleste i Norge ønsker å eie en eller anen gang i livet. Så de som ikke har bolig i dag men har mulighet til å kjøpe vil jeg anbefale å ikke vente til prispresset øker igjen. Det kommer til å gå raskt når usikkerheten i markedet forsvinner.

Men det kan godt tenkes jeg tar feil. Det er ikke slik at eiendom vokser inn i himmelen.