Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Herregud for en dommedagsprofeti. Glad jeg har et mer positivt syn på ting altså. Tenk å gå glipp av så mange muligheter bare fordi en tror på eventyr. Hvis ingen er tjent med anarki vil det heller ikke bli noe anarki.

3 Likes

Har du noen tanker om hvor lang nedgangen i eiendomsmarkedet blir, @Morti? Jeg skal overta ny leilighet i Oslo om ca ett år. Innebærer i utgangspunktet at jeg må selge nåværende leilighet i august 2018. Det ser ikke akkurat ideelt ut nå :slight_smile:

Meglerne som E24 forhører seg med spådde oppgang helt til til og med august-tallene var fallende (selv om fallet begynte allerede i mai/juni?). Nå har de endelig innsett at de ikke klarer å styre markedet lengre og spår nedgang til rundt 2020.

1 Like

Meglerne er normalt ikke økonomer i tillegg. Det er jeg, men det er ikke poenget. Meglere blir påvirket av den siste mnd salg. Får en megler en dårlig lønn en mnd og lite folk på sine visninger så konkluderer han raskt med at markedet er nede. På samme måte føler jeg markedet er bra om jeg tjener 250 000 en mnd og har fullt hus på flere visninger. Uavhengig av hvordan salget i byen er generelt. Det er så mye bias om man spør den enkelte megler at informasjonen er ubrukelig til alt annet enn å selge aviser.

Jeg kjenner ikke til hvor mye byggeaktivitet det er i Oslo nå. Og lite om Oslo generelt. Men jeg vil anta at prisene fortsetter ned neste år også. Med unntak av januar som alltid har høy prisvekst.

Det må trolig gjøres noe med regelverket for egenkapitalskravet før det snur.

Skal man kjøpe en dyrere bolig enn den man selger så vil man tjene på å kjøpe i august 2018 og selge i januar eller nå tror jeg. Det går an å avtale lang overtagelsestid. Det kan selger styre til minst 3 mnd frem i tid dersom kjøper har skrevet det vanlige ‘etter avtale med selger’ i budet sitt.

3 Likes

Samtidig, om melk og brød og alt annet har doblet seg i pris kan man si at bankinnsuddet/lånet er halvert…

Ja, det jeg er spent på er om boligprisene vil følge etter i samme takt, boligprisene har jo økt mye mens brød og melk har hatt en slakere utvikling. Vil anbefale å være ganske konservativ med å ta opp for mye lån fordi mye av EK kan bli borte ved boligprisfall og mye av lønnen kan gå til nedbetaling av lån og renter dersom vi går inn i periode med høyere rente igjen.

3 Likes

Selv tror jeg psykologien er den største årsaken til eventuelt videre fall. Vi visste allerede i mai at prisene hadde snudd, og man skal kunne tåle en renteoppgang på 5%-poeng. Selv tror jeg vi har en del høyere priser om fem år enn det vi ser i dag, også en del høyere enn toppen i vinter.

1 Like

Helt klart (det du sier om psykologi)! Vil påstå at de aller færreste tenker på hvor mye de kan tåle (i renter) i et marked som faller eller når renten stiger. De ser bare at dette går feil vei, og alle vet at det er verre å tape penger enn å ikke tjene penger på investeringen sin. De som eier flere enn én bolig, eller investorer, vil nok vurdere å selge før tapet blir for stort. Og de som sitter utenfor boligmarkedet får større cojones når det kommer til budrunder og å la en leilighet gå fra dem (da det finnes flere der ute).

1 Like

De gode investorene handler eiendom i nedgangstider. De dårlig og småspekulanter rekker det ikke fordi de venter på krakket. De kjøper først når markedet har steget 10% igjen :wink:. Selvsagt en generalisering.

Hvorfor snakker folk om renteoppgang som et problem? Folk kan jo binde renta si helt til lånet er betalt eller evt. Redusert med minst 60%. Er ikke så farlig med 10% rente på 400 000. Det blir 40 000 i året. Mindre enn feriepengene til de fleste.

Rådet burde ikke vært å ikke kjøpe, men heller å binde renta. Hvis man trenger forutsigbarheten. Men for all del, må du ikke flytte så trenger du jo ikke.

1 Like

Hva tenker folk om å binde renta nå?:slight_smile:

Alltid dumt å binde renta med mindre du ikke tåler renteoppgang.

1 Like

Renta er jo historisk lav, så det er sikkert ikke krise å binde. Men, som @Evilfreud skriver, så settes fastrenta slik at du ikke er forventet å tjene på det.

Vi har imidlertid bundet renta i 3 år fordi samboer studerer/søker jobb, og vi tåler ikke renteoppgang dersom hun ikke får jobb. Du må nesten ta utgangspunkt i din situasjon nå, om 1 år og om x år, og se om du ville tålt en renteoppgang…

2 Likes

Hvis du sliter med nerver er det sikkert lurt. Det er en verdi i å vite hva lånet koster!

Jeg blir å binde 50% om jeg kjøper til neste år, da det et mindre å tjene enn potensielt å tape. + har en usikker hverdag.

Greit å ha i bakhodet at 9,5 av 10 ganger er det billigere med flytende rente. Fastrente er en forsikring mot det å sove dårlig. Bankene legger alltid såpass på fastrenta at du ikke tjener på det.

2 Likes

Jeg ser heller ikke poenget med å binde renten for kortere perioder, f.eks. 3 år. Da blir forskjellen i totalkost over de 3 årene såpass lik, selv om renten går opp, at det ikke er noe poeng.

På den andre siden, å binde renten i 10 år, hvis man har tenkt å betale ned lånet relativt hurtig er også ganske så poengløst, ettersom rente-delen av utgiftene etter 5 år vil være vesentlig lavere enn i dag.

Som jeg ser det, så er det lurt å binde renten hvis man har en fast inntekt å matche den mot, og en lang nedbetalingstid. Da har man redusert risiko.

1 Like

Eneste poeng med å binde renten er om man er villig til å betale ekstra for å slippe risikoen ved at renten stiger uventet mye.

Du snakker som om gjennomsnittet av befolkningen er gode, rasjonelle investorer med lite gjeld (og at da markedet er rasjonelt). Tør påstå det er ganske så motsatt.

Holder selv på å selge leiligheten min i disse dager. Hadde 2 visninger forrige helg og en denne helgen. Har hatt tilsammen 11 stykker innom fordelt på disse 3 visningene, og ingen bud enda. Alle sier de vil fortsette å lete litt, bare for å kartlegge markedet litt mer. Eier en 3-roms i Oslo, kvarter utenfor sentrum og der hvor totale oppussingsobjekt ble revet unna for 1 år siden så ligger det i dag 25+ 3-roms leiligheter innenfor 10-15 minutters gange fra meg. Heldigvis kjøpte jeg i samme marked.

Er i utgangspunktet ganske rolig nå, men kjenner det allikevel hadde vært digg å få solgt leiligheten, er noe med det å sitte med 2 stykker over lang tid som ikke er dritkult.

5 Likes

Min erfaring er at de fleste ikke kjøper over evne. Mulig det er annerledes der du bor. Jeg kjenner bare kjøpere på Haugalandet, Haukeli, Hardanger og ryfylke. Uansett så kjører jo banken en rimelig heftig stresstest på deg ihht MIFID og SIFO budsjett…

2 Likes