Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Har du snakket med banken om evt å beholde leilighet nr 2? Jeg tror du vil være glad for det om fem år. Uansett greit å ta den praten i tilfelle.

Ikke tatt den praten. Med dagens rentenivå har vi ingen problemer med å håndtere boliglån på 2 leiligheter. Også før jeg tar med eventuelle leieinntekter i regnestykket. Problemet oppstår i at begge leilighetene er Obos-leiligheter og man kun har lov til å ha 1 Obos-leilighet til enhver tid.

Men kjører noen visninger til og ser om vi får solgt. Får eventuelt ta en ny vurdering om ikke vi skulle finne noen kjøpere i nærmeste fremtid.

2 Likes

En på deg, en på kona? :wink:

2 Likes

Hvis dere har så god økonomi hadde jeg ikke vært i tvil.

Kjøp en toroms, lei ut til et par for 14 000,- per mnd. Trøkk i leiemarkedet om dagen.

Jeg snakker ikke av erfaring da jeg hverken jobber i bank eller som megler. Men jeg er veldig interessert i makro og økonomi, og leser det meste jeg kommer over av slike ting. Og ut fra det jeg plukker opp, er vi ganske belånt og planlegger økonomien vår 2 dager frem i tid (overdrivelse). Vi har historiske lave renter, historisk høy gjeld og historiske høye boligpriser (for å nevne noe av det som er all time high i dag). Det sier seg selv at dette ikke er bærekraftig og at ting skal snu andre veien. Og at det ikke skal mye til før det snur. Dette har vi jo allerede fått sett et eksempel på, spør du meg. De nye boligforskriftene. Jeg har ikke studert effekten av disse nøye, da de ikke har påvirket meg i noen grad. Og den har heller ikke påvirket noen av mine bekjente. Det er derfor jeg nå tør påstå at denne var nesten utelukkende psykisk (på markedet). Hvem har den rammet? De utenfor boligmarkedet med lav inntekt?

Banker har pumpet penger inn i boligmarkedet. Hvor mye skal renten opp før folk begynner å få panikk? Stresstestene til bankene vet jeg ingenting om, men tar de med psyken der? Igjen, markedet er ikke rasjonelt.

Og visste du forskriftene tillater 10% drittlån? Dette er vel synonymt med det du sier om “over evne”.

1 Like

Har du blitt direkte (ikke psykologisk pga prisnedgang eller frykten for denne e.l.) rammet av de nye boligforskriftene - har du måttet legge nytt hus- eller leilighetskjøp på is?

(Avstemningen er anonym for de som måtte bry seg)

  • Ja
  • Nei

0 stemmegivere

Mhm, spørsmålet er hvordan det snur. Høy inflasjon, høy rente og bra jobbmarked vil gjøre det tungt i en periode, men de som klarer seg gjennom den perioden vil ha kjøpt noe med penger som plutselig bare er verdt halvparten. :slight_smile:

Historisk høye boligpriser vil du høre mye om, med jevne mellomrom, resten av livet ditt, på samme måte som historisk høye aksjekurser og historisk høye forsikringskostnader. Og historisk dyr melk og brød :wink:

6 Likes

Jeg er en av dem som har blitt rammet. Jeg har ikke fast inntekt, har eiendom fra før, skulle overta en arvet bolig (kjøpe ut bror) men fikk ikke lån til det. På grunn av boliglånsforskriften - inntekten min er god nok og jeg har nok egenkapital.

Disse går så vidt jeg har forstått stort sett til nye, yngre kunder med gode fremtidsutsikter (de vil fint kunne betjene lånet i fremtiden, altså selv med 5%-poeng høyere rente men ligger kanskje litt under å betjene 5%-poeng høere rente akkurat i dag, eller mangler noe av EK). Jeg vil kalle disse kundene fremtidens godkunder, heller enn dagens drittkunder.

Godt sagt @Morti!

1 Like

Litt usikker på hvilken grensedragning du mener å gjøre her… Jeg inngikk kontrakt på leilighet i nybygg i Oslo i 2016. Ferdigstillelse 2018, noe som vil si at innen den tid må den leiligheten jeg har nå selges for å gi egenkapital til dekning av lånebetingelsene for den nye. I mellomtiden har nå markedet falt 10% og jeg forventer mer før jeg kan selge. Er enig i at mye av nedgangen er psykologisk betinget, men det oppleves nå likevel som den nedgangen rammer meg ganske direkte. Så jeg trykket “Ja” :wink:

3 Likes

Har jeg ikke tenkt over før. Det er jo en floskel at man kjøper og selger i samme marked. Men du har jo kjøpt i ny-markedet i 2016 mens du selger i brukt-markedet i 2018.

Men håper det ordner seg fint!

2 Likes

Kontrakter på nybygg var derfor fantastisk gunstig så lenge markedet gikk oppover.

Fikk to års prisvekst “på kjøpet”.

Ikke fulgt så morsomt nå når markedet har snudd, og mange blir rammet forholdsvis hardt.

Håper det ordner seg for deg @Aksjesnila!

1 Like

Takk for omtanken @Savepig og @sparkonge :slight_smile: Det var ikke meningen å klage altså. Jeg har vært med på oppgangen i Oslo siste 15 årene så jeg klarer nok meg fint. Kjøpte dessuten den nye leiligheten til gammel fastpris etter at den hadde gått under radaren i 9 mnd uten å bli solgt, så jeg fikk på en måte 9mnd med prisvekst med på kjøpet. Men jeg skulle gjerne unngått tapet jeg ser nå. Mye annet moro å bruke de pengene på :smile:

Hehe, den var litt vanskelig, ja. Vel, du baserer “ja”-et ditt på videre nedgang, altså du spekulerer. Du burde kanskje heller stille deg nøytral og ikke stemme. Den har jo pr. nå ikke hindret deg i å kjøpe bolig. Du kan etter min mening ikke svare “ja”.

For å vri litt på det, så har vi vel historisk lave kostnader for TV og elektronikk? Og sikkert mange råvarer som jeg ikke gidder å google akkurat nå.

Men, ja, historisk høye priser er noe vi vil få hele tiden. Men det er kombinasjonen av lav rente, høy gjeld og bobletilstandene som er farlig nå.

Dette vil jo være ren spekulasjon fra banken sin side og per definisjon et drittlån?

Som ung drittkunde uten fast jobb og jeg nevnte forsiktig at all forsikring/ framtidig pensjonssparing var i banken som de ikke ville tape, skulle jeg få lån sålenge det var under 5X i gjeldsgrad :slight_smile:

1 Like

Dette vil jo være ren spekulasjon fra banken sin side og per definisjon et drittlån?
[/quote]

Et samboerpar der den ene er lege i praksis før ferdig utdanning, og en advokatstudent på siste året der begge foreldre er advokater i gode stillinger er ikke definisjon på drittlån. Jeg bruker dem som eksempel for å sette det på spissen. Bankene skal kunne vri litt på kravene, som de burde kunne gjøre med hele porteføljen spør du meg, men det du karakteriserer som drittlån er ikke egentlig det. Men jeg jobber ikke i bank.

Fullstendig idiotisk. Men sånn går det når bankene utlånspraksis detaljstyres. Banken man har hatt i mange år, som ser hvilke faktiske utgifter man har, burde være flinkere til å vurdere kundens økonomiske situasjon enn standardstats fra Statistisk Sentralbyrå.

1 Like

Mener at det er noe lovverk mot det der, men kan jo sikkert finnes en vei rundt det.

Nå har vi allerede en 3-roms som vi prøver å kvitte oss med, og en 4-roms hvor vi skal flytte inn ganske snart. Og når det kommer til å betjene lånet på 2 leiligheter innebærer det at dagens rentenivå holder seg. Et par prosentpoeng opp så vil vi bruke en uforholdsmessig stor andel av inntekten vår på renter og avdrag.

Men vi får se, gidder ikke selge leiligheten til skampris bare for å kvitte seg med den, så mulig vi må finne en løsning om ingen gidder betale det jeg ønsker.

Jeg betalte nettopp 60 000 for et nytt TV. Vet ikke hvor vanlig det var på 90 tallet…:kissing_heart:

3 Likes