Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

hehe, det er vel for at du har ræva full av penger og skulle ha deg en 80" eller noe? Kunne fått en mindre for 1995,-, som kanskje var mere vanlig størrelse på 90-tallet :wink:
TV’er har generelt sett vært billig de senere årene grunnet overproduksjon.

Husker du de SVÆÆÆÆRE Tvene som kom mellom bilderør TVer og LCD/LED. Bakprojeksjons eller hva de nå het. De kosta mye ;D

2 Likes

Det er ikke sikkert at det eksempelet karakteriseres som et drittlån. Jeg jobber heller ikke i bank, så jeg kan egentlig ikke uttale meg om de. Men i mitt hode er ikke et drittlån uten risiko. Men “alle” betaler gjelden sin, og banker tjener penger på å pøse ut lån.

Hehe, samme størrelsen ville nok kostet mer. Gidder ikke å argumentere for, eller finne info om, elektronikkgreiene. Er jo allmennkunnskap :wink:

Ingen her som har reagert over at dagens pengepolitikk nå blir kalt “ekstrem og eksperimentell” av media? Dette er jo noe “contrarians” som meg (i mangel på et bedre ord) har ment hele tiden. Eller har dette vært videns kjent?

@Zimster, er vi på mot drastiske reformer i pengepolitikken, mon tro? Som tidligere nevnt: Kanada vurderer å gå bort fra dagens inflasjonsmål, USAs “tapering”, og nå artikkelen over…

Tror de fleste fortsatt at renten skal være lav i uoverskuelig fremtid?

2 Likes

Innen 2020: tror du renten forblir lav (<2%) eller vil øke moderat/raskt (vil være >4%)?

  • <2%
  • 4%

0 stemmegivere

Selv 4% er “lav” rente i den store sammenheng. Normalt rente er jo 5-
6%

1 Like

Ja, det er kanskje det. Var litt usikker på hvilket tall jeg skulle går for i den enden. Samtidig er vi mer gjeldsbetynget enn noen gang, og jeg tror ikke det skal store økningen til før det blir problemer.

Hvorfor det? Når folk med boliglån må tåle 5%-poeng økning?

Problemet er i så fall at prisene går såpass mye ned at bankene mister sin sikkerhet og folk blir presset til å selge med tap - ikke på grunn av mislighold.

Jeg føler vi går litt i ring nå, men jeg kan gjenta meg selv: renten er rekordlav (ergo, penger blir pumpet inn i boligmarkedet) og vi er mer gjeldsbetynget enn noen gang. Så, en økning i renten rammer flere folk, og hardere, enn noen gang. At alt er fryd og gammen selv med en 5%-poengøkning ser jeg ikke for meg. Da må andre deler av økonomien styrkes deretter. Men hvem vet, kanskje det blir tilfellet også.

Men tror vi bare kan legge denne diskusjonen død nå. Det er stort sett bare påstander fra min side, men det virker logisk for meg. Markedet går i bølger. Noen tror på evig økonomisk vekst, selv om det motsatte har blitt bevist med jevne mellomrom i over 100 år, og noen ikke. Økonomien er også mer global enn noen gang, så en finanskrise i USA vil trolig slå hardere ut enn før. Jeg tror ikke Norge isolert sett får noe krakk, men det kan forplante seg om det utløses i f. eks. USA. Alt henger sammen, vet du. Om et boligmarked krakker, krakker aksjemarkedet. Om aksjemarkedet krakker, krakker boligmarkedet.

Det du referer til, men ikke sier helt tydelig, er at gjeldsbelastningen er historisk høy i forhold til disponibel inntekt.
Dette er tidligere diskutert høyere oppe i tråden, med kildehenvisninger.
(Sitter på mobil, så leter ikke frem posten)

1 Like

Takk! Ikke alltid jeg klarer å få fram poenget :slight_smile:

Personlig har jeg aldri hatt så god råd måned til måned. Tror det samme gjelder de fleste. En dobling av renta merkes ikke engang. Når renta settes opp gjør de jo det fordi økonomien blir heitere og heitere. Så har jo krakknissene sagt det samme siden jeg begynte å følge med i 2005. Siden da har boligprisene mer enn doblet seg i hele landet. Så om man faller 10-15% og går tilbake til 2016 nivå så sier de ‘se jeg hadde rett’ og venter med å kjøpe til de begynner å skrike om krakk igjen 25% høyere igjen :wink: Eventuelt får de aldri kjøpt og må spare seg til pensjonen i stedet :joy::joy:

1 Like

Hehe, ja, men du lever jo av nettopp dette. Det heite boligmarkedet. Ikke alle som har råd til så dyre TV-er som deg :wink:

Din personlige økonomi er et anekdotisk bevis, dermed ikke ett bevis :wink:
Det finnes statistikk for disponibel inntekts

Tror din lønn ligger langt over snittet og er med på å dra den opp litt :wink:

De fleste i min krets ( nyutdannet og i ny jobb/ startfase av familielivet) vil nok legge godt merke til en dobbling av renten… Blir nok ingen betalingsproblemer, men ferien blir kanskje tatt i Sverige isteden for Thailand og ikke noe ny TVtil 60k :wink:

1 Like

Nei altså, påstår dere virkelig at de dere kjenner ikke tåler en dobling av renta?? Jeg kjenner folk med vanlige lønninger jeg også altså. Og samtlige tåler helt fint en dobling. Ta det nye huset mitt, kostet 4 mill. Renteutgifter etter skattefradrag er 3264 med 800 000 i ek og husbankfinansiering på 1.59% effektiv rente. En dobling er da kostnad for å bo i en treetasjers enebolig på 155 kvm blir da 6528 per mnd.

Det samme som det koster å leie en kjellerleilighet.

Sier du at du ikke tåler dette så vet jeg ikke hva du gjør galt. Men noe er det. Bruker du GIG tjenester for mye eller hva er problemet? :wink:

3 Likes

En vanlig misforståelse det der Frank. Jeg lever ikke av stigende priser. Det utgjør nada. Jeg lever av høyere omsetningstakt. Nå blir jeg jo aldri noe populær av å si sannheten, men fakta er at meglere tjener mer på at folk skiller seg og dauer enn av stigende priser…:mask:

7 Likes

De fleste har jo ikke 1,59% i rente og for 4m så får du ikke noe luksus i Oslo. Det er jo også slik at det er endel som ikke skjønner seg på penger og kjøper TV-er til 60.000 kr på avbetaling og sydenturer på kredittkort. Når renta dobler seg for disse, så går det gjerne ikke så bra. Regnestykket ditt inkluderer heller ikke avdragene eller husleia som gjerne ligger på 3000 kr i Oslo (du har de samme utgiftene på huset, men kan gjerne utsette f.eks. å male huset et år til hvis ting kniper. Man har ikke den friheten i en bygård)

1 Like

Alt dreier seg heller ikke om Oslo. Skal vi snakke om 90% som bor ellers i landet eller de 10% som bor i Oslo? Oslo er bare en by, til info…

2 Likes