Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Mener du at 10% av Norges befolkning bor i Oslo?

EDIT ok, så er det “bare” 634k, men du må nesten ta med Asker og Bærum i tillegg, ettersom prisene er ca like crazy der. :stuck_out_tongue:

Mener du at majoriteten bor i Oslo? Nei tror jeg tar en pause igjen jeg. Gidder faktisk ikke.

Han sa vel strengt tatt ikke at majoriteten bor i Oslo, men at det heller ikke er 10%.

Stor Oslo er ca 1mill mennesker, da er alle små bygder og byer en time rundt oslo tatt med.

Det er i beste fall ca 20-22% av Norges befolkning :wink:

Men endel av det som defineres som Oslo har ganske slappe boligpriser.

Om man tror en dobling av renta bare betyr litt større utgifter per måned for den gjennomsnittlige huseieren, og andre ting går upåvirket hen (i økonomien generelt), ser man for snevert på det (man kan ikke isolere boligmarkedet fra resten av økonomien). Og alle sitter ikke i ro i båten når renten stiger heller. Igjen, hva skjedde med boligprisene nå når de nye forskriftene kom? Jo, vi gikk / er på vei fra bobletilstander til en korreksjon i boligprisene. Økning av renta er etter min mening et MYE sterkere verktøy og boligprisene vil sannsynligvis falle enda mer om dette skjer.

Virker som det er en del med peiling her så her kommer et spørsmål fra en som ikke kan allverdens: Hvordan er prisutviklingen for småbruk i dagens marked?
Jeg eier i dag ett som ligger ca. 30-35 minutter fra Bergen, driften er nedlagt, tomten på ca. 240 mål med jaktrettigheter. Gammel byggmasse, modernisert i mange omganger, men det nærmer seg nok tid for neste runde. Taksten på eiendommen er over 10 år gammel. Er dette et godt tidspunkt å få ny takst for evt refinansiering?

Veldig bra. Det vil si: jeg tror uansett at du gjør VELDIG LURT I Å HOLDE PÅ SMÅBRUKET. Halvtime utenfor Bergen er temmelig gull verdt, pendleravstand. Småbruk har generelt gått veldig opp i pris de siste årene. Hold hardt på det der - og var jeg deg ville jeg begynt å bearbeide kommunen for å kunne skille ut tomter. Det kan ta lang tid, men er ikke umulig. Veien det går i Norge er mot mer markedsstyrt økonomi, det har vi sett ved at gårdsbruk har blitt mindre prisregulert.

Samtidlig vil det alltid være noen som går med en drøm om småbruk, men det viktigste slik jeg ser det er tomteverdien. Om du sitter på dette i en del år mens Bergen vokser vil du etterhvert kunne selge tomter. Jeg tror du sitter på en gullgruve, men det vil ta tid før du kan grave gull.

Ja det er absolutt en god tid å refinansiere.

(alt jeg skriver er forresten fullstendig min egen mening og kan godt være feil).

3 Likes

Jeg har solgt 5-6 småbruk siste halvår. De har gått ca 500 000- En million over prisantydning alle sammen. Vil påstå markedet er brennhett nå. Jaktrettigheter er særlig etterspurt fra mine kunder. Vil tro jeg kan skaffe ca 50 interessenter på 2-3 uker før 1. Visning. [email protected]

2 Likes

Hehe, setter pris på svaret :slight_smile:
Nei, selge har jeg ikke planer om å gjøre noensinne. Dette er familiegården og jeg betalte ikke akkurat overpris da jeg overtok.

Å skille ut tomter har jeg løst tenkt lenge på, men sånn rent logistikkmessig i kommunen her så er det neppe noe gavn i før om 10-20 år. Men kommunen trenger vel faktisk såpass med tid for å bearbeides :rofl:

1 Like

Slenger meg på Morti og Varg her, kollega av meg kjøpte et småbruk med 20mål tomt eller noe sånt. Han kaller det bare pensjonen sin, regner med å bruke 10-20år på å bearbeide kommunen. Men når det er imål trenger ikke kidsa hans jobbe lengre :smiley:

1 Like

2 Likes

Hehe, jeg noterer meg mailadressen din, men salg er totalt uaktuelt :wink: kun “foredling” som er aktuelt for meg på dette tidspunkt. Men hvordan ser du på utviklingen i markedet nå i forhold til de “vanlige” boligprisene?

Men jeg må jobbe :roll_eyes::joy:

For å si det sånn: hvem ville ikke likt å eie litt land? (Med mindre man MÅ jobbe med det - småbruk som ikke har driveplikt er jo ekstra gull).

1 Like

Det står svar på akkurat det spørsmålet artiklene. Trykk på hver enkelt bilde for å lese alt. Helt uavhengig fra resten av markedet. Selgers marked til de grader nå.

Nydelig! Ser ut som du har gode dager :wink: Man leser jo slike artikler med jevne mellomrom. Har jo inntrykk av at det er et ganske stabilt marked, og som kanskje har hatt en mer normal prisutvikling enn det tradisjonelle boligmarkedet de siste 10 årene?

Eg saknar litt nynorsk i kommentarane dine @morti Vidar!

1 Like

Eg har budd monge år i utlandet og lest monge bøker på bokmål og har difor valgt å skifte til bokmål :grinning:

4 Likes

Ein skal ta vare på dialektå!

1 Like