Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Føler meg ikke bekymret. Vi får vel et magert år før toget tøffer videre igjen.

Rentene er lave, arbeidsledigheten er lav, lønnsveksten er relativt grei og ingen skimter endringer rundt hvordan man skattlegger primærboligene. Når Siv letter på krava igjen blir det nok tut og kjør. #pustepause

Ja foreløpig er Norge helt ok alene. Derfor tror jeg ikke på krakk nå, selv om psykologien nå er svært svekket og det vil derfor gå sakte nedover regner jeg med. Skal godt gjørest å fortsette skikkelig igjen nå etter så mange fikk seg en oppvekker.
Det som vil føre til krakk er finanskrise ellers i verden, når Sverige nå også for problemer vil det også kunne spre seg hit.
Vi vet enda ikke om Siv kommer til å lette på krava. Det blir vertfall ikke før til sommeren og det er en stund igjen! Da har vi maks et halvt år uten krav før verdens økonomien smeller ned på oss og fører med markedet ned igjen likevel.

Blir spennende å se! Jeg unner virkelig de som enda ikke har bolig sjansen til å komme seg inn. Har et såpass langsiktig forhold til bolig at en korreksjon godt kan komme uten større irritasjon.

Ref. Høyere renter for kunder med negativ EK. Må ikke disse få verdivurdert boligen på nytt for å bli straffet? Om jeg vil ha lavere rente måtte jeg tidligere vise til at boligens verdi kontra lånemengde var forandret i min favør. Kan bankene smelle opp renta uten å legge til grunn en ny verdivurdering?

1 Like

For oss som har vært i markedet en stund og passet på å faktisk betale ned på lånet har jo en normal korreksjon fint lite å si. Det er jo de siste som har kommet inn, og som trenger å kunne være mer kortsiktige som får det problematisk.

Har vært en helt sykt galopp de siste årene.

1 Like

Problemet er de som ikke har betalt avdrag men bare lånt mer.

2 Likes

Finn 1 feil.

Nå er kanskje min omgangskret rasjonelle vesener, men jeg sitter ikke med inntrykk av at folk sliter.

Husk at alle som har fått lån de siste par årene har en rentebuffer på 5 prosentpoeng, altså at de skal tåle en rente på mellom 7 og 8%. Så nei, det vil ikke føre til kjempetrøbbel. Kjipt for dem, ja, men de skal klare det.

Ikke enda, Trenger bare litt høyere rente så blir det action.

1 Like

Stresstestene forteller oss vel at dette skal de tåle. Norges Bank guider på et lite hopp mot slutten av 2018.

Den der kan bli spennende.

Det som redder oss er fortsatt lav rente og god sysselsetning.

1 Like

Fra overskriften i aftenposten-artikkelen over: “En renteøkning på mer enn 1 prosentpoeng er mer enn 420.000 nordmenn klarer å håndtere. Halvparten av dem klarer ingen økning overhodet.”

Problemet er i så fall forbrukslån, billån, endrede vaner osv. Bankene skal som sagt legge på en ganske heftig buffer når de gir folk lån. De som kjøpte feks for ett år siden har fint råd til å sitte på lånet, spørsmålet er heller om bankene vil la dem sitte på lånene når bankens sikkerhet er borte.

Definer en stund?
Dersom man betaler ned en bolig på 25 år er det ikke rare avdragene man har rukket betalt i løpet av 2-3 år. Samtidig har boligverdien steget og mange har økt lånene betraktlig. Er nettopp det artiklen handler om, ny verditakst så fullaste seg med gjeld :sweat_smile:

Eksempel:
Lån 4 000 000 kr 25 år nedbetalings tid
Første 3 år avdrag totalt: 339 235 kr.
La oss si boligen økte til 5 000 000 etter 3 år. De har økt gjeld til 85% av 5 000 000 og har nå 4 250 000 i gjeld. Da forsvinner vel egentlig denne egenkapitalen? Og nå har de gått i rå 4 000 000- 339 235= 3 660 765 kr i gjeld til 4 250 000 dvs økt gjelden med 839 235 kr og kansellert ut egenkapitalen?
Så faller prisen 10% og verdien på boligen er nå 5 000 000 *0,9=4 500 000 kr.
Egenkapitalen er 250 000 kr på et lån på 4 250 000 (ca)!
Er ikke eksempelet ovenfor greit?

Jeg skjønner ikke desse 5 prosent reglene, jeg hører og ser så mange som får lån som ikke har sjangs til å betjene desse ved 5 prosent økning og egentlig kanskje ikke engang har 5x inntekt. Og dersom man tar med barn o.l kostnader så burde man absolutt ikke gi lån. Folk som ikke er ferdig å studere får jo lån basert på fremtidig inntekt, hvordan er dette egentlig lov? De må vel gå under de 10% eller hva prosentandelen er som de har lov til å gi til folk som ikke er innenfor grensene. Bankene har dog sagt i avisene at de ikke engang fyller opp desse kvotene faktisk. Så de skal egentlig ha blitt svært restriktive. Kanskje det bare er her hvor jeg bor de er litt mer galne :sweat_smile:

Helt klart har all forbruksgjelden og ekstremt kostbare uvaner mye å si. Håper virkelig gjeldsregisteret kommer på plass så bankene får bedre oversikt. Livsfarlig at det er mulig å ta forbrukslån å bruke som egenkapital…

Edit: Selv om man ikke refinansierer har man likevel omtrent ikke betalt ned noe som helst i avdrag og derfor svært utsatt.
Men de har også vært med på verdistigning og derfor en buffer å gå på før verdien er tilbake til 0.
De har likevel blitt svært normalt med avdragsfrie lån :confused: Så mange har nok veldig lite å gå på.

1 Like

Undersøkelse midt i julestrida. Skulle likt å sett resulatet av samme undersøkelse rett i etterkant av skatt- og feriepenger.

7% tåler ikke økning i hele tatt. Jeg mistenker at alternativet muligens stod helt til høyre eller venstre. Klikkundersøkelser tenderer mot en overvekt av svar i ytterpunktene.

Mange av disse 7% tåler høyere rente om de disponerer pengene sine annerledes, får hjelp av foreldre, kjører avdragsfrihet. Tror du 7% av lånetagere må selge om renta stiger en prosent?

2 Likes

Jeg tror også tallene er litt overdramatiserte. Men samtidig så er det nok mange med mye lån.

Det jeg merket når jeg skulle endre litt på lånet er at verdien på huset mitt var jekka drastisk ned, halvannet år siden fikk jeg takst på 5,5mill . Systemet til banken mente verdien nå “bare” var 4,75. Nå er de riktig nok nøkterne men det sier også litt om fallet.

3 Likes

Veldig nøkterne. Voldsomt fall. Tror ikke jeg skal reforhandle lån med det første. :joy:

Ikke at det er et problem, har fastrente i lang tid fremover.

Typ 3-4 år og mer, som gjerne har byttet minst en leilighet og har hatt solid verdiøkning i tilegg til avdrag.

Men ja, det er nok mange som har lånt seg opp for å finansiere luksusforbruk.


Artikkel fra 2015 i september.

"I en undersøkelse som Sentio har utført for BN Bank, svarer derimot bare 14 prosent at de «handler mer enn om renten hadde vært høyere». 44 prosent sier de bruker det samme som de ville gjort om renta hadde vært høyere, mens 24 prosent sier at rentenivået ikke betyr noe for forbruket deres."
Artig å spør forbrukere om egen atferd, de vet jo egentlig ikke dette selv. Selvsagt forbruker folk mer, folk sparer jo omtrent ingenting de vet jo vi fra andre tall.
Halvparten påsto de sparte eller nedbetalte det som man sparte inn som følge av lavere renter. Det har jeg ikke troen på, noen få er nok så flinke de regner ut dette å betaler ned gjelden. Men de fleste lever i nuet og koser seg.

Rentene har vært så lave lenge nå ingen tror de skal opp igjen så de har ikke noen grunn til å spare eller forberede seg på økning.

1 Like

Kan stemme dette.

Som student kjøpte jeg min første leilighet. Lurer på om renta var rundt 2,5-3% når jeg starta. Dobla seg under finanskrisa og det kjentes. Håndterte det ved å jobbe mer og bruke mindre. Boliglånet er førsteprioritet hos de fleste, og med endret adferd er det utrolig hva som går om man må.

2 Likes

Jeg har mer tro på egenkapital fra verdistigning. Noen har vært flinke å betale avdrag uten å refinansiere, desse har selvsagt god egenkapital. Men den “nye” trenden er at alle refinansierer, selv gamlingene nå til dags gjør dette. Da er det farlig!

Ja, Glein folk vil kunne klare å betjene lånene som regel. Men fysøren hvor det vil gå utover økonomien i landet. Folk flest vet ikke at det er gjeld og bare gjeld som driver økonomier fremover.