Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Ingen av alternativene stemmer for meg.
Prisene vil krakke som følge av krakk i fra utlandet drar med seg oss. Rentene vil nok gå opp noe kortsiktig, jeg tror FED osv setter opp rentene, + markedsrenten stiger som følge av mindre støttekjøp, men også at (bolig)rentene kan stige når finanskrisen inntreffer og bankene ønsker høyere marginer (?) . Men tror ikke egentlig på noen vanvittige høy renter, spesielt ikke langvarige.
Jeg vet ikke helt hva jeg skal si på lengre sikt, med den gjeldsgraden mange land har nå har de ikke råd til høy rente så jeg tror FED f.eks kommer til å kutte ned vanvittig rentene igjen når krakket kommer. Hvordan Norge responderer vet jeg ikke.
Men at den utendlanske makro situasjonen får med seg boligmarkedet er nok sikkert i og med bankene får et helvete under finanskrisen. Da blir de vanskeligere og da går prisene ned. Norske boligpriser er nok mer utsatt enn vi tror da vi har hatt en eneståendes oppgang siden 93 og når boblen sprekker vil mange få panikk. Så vi behøver ikke så store endringer i “real økonomien” for å få problemer.
Jeg anbefaler å vente noen år. Tror det skal ned ganske raskt og brutalt, så vil ikke spå en veldig langsiktig nedgang. Så innen 1-2 år bør prisene bli veldig gode.

1 Like

Er ikke det også et alternativ ? :stuck_out_tongue:

Har også tenkt å kjøpe til 75% belåning og ikke 85%.

Jeg tror ikke rentene skal “opp opp opp”. Vet ikke helt hva du legger i det utrykket selvsagt. Ville bare poengtere akkurat det, med å differensiere langsiktig og kortsiktig. For det er jo ikke særlig problematisk å kjøpe dersom rentene går ned ikke så lenge etterpå, men dersom de skulle opp mye og lenge ville det vært PERFEKT å bundet seg nå.
Det jeg tenker:
Vi trenger svært lite renteoppgang før det krakker. Tradisjonelt så er jo 1-2% økning nesten ingenting, men nå er det krakkutløsende… (Global økonomi, ikke for privatpersoners økonomi i Norge).

Her var det mye tull. Men fordelen er at det blir tydelig hvem man ikke bør ta økonomiske råd fra.

1 Like

Du tror ikke finanskrisen som vil skje i USA/EU osv vil påvirke oss slik den gjorde under finanskrisen?

Med “opp opp opp” så mente jeg over 3% .

Men selv om den stiger over 3%, har jeg en plan om å eie kontra leie, bare med mindre belåning.

Helt enig med @RedEnergy. Valgte 1-2 år. @Morti lever i en isolert boble og kan ikke lese mye makro.

@Morti mener du fortsatt at rentene ikke skal opp selv om det til og med har stått veldig mye om det i main stream media før aksjekorreksjonen tok fokuset? Tror du USA skal heve renten alene mens Norge står på sidelinjen upåvirket?

Kjøp av bolig er sannsynligvis den største investeringen du gjør i livet. Boligmarkedet (m.m.) er i en boble nå. Det er fornuftig å avvente 1 - 2 år selv om du risikerer å måtte betale litt mer. Men pr. nå er vel markedet fortsatt i en nedovertrend? Så det eneste du vil tape er leieutgifter minus eventuelle renteutgifter om du hadde eid.

1 Like

Jeg har nå mastergrad i internasjonal økonomi så litt følger jeg jo med. Men jeg kjøper ikke hver overskrift i msm uten å tenke selv.

Ved 1% renteoppgang (2.05->3,05%) på et lån på 2 millioner vil utgiftene øke med 1000 kroner per mnd.

Hvis nyhetsakene i msm har fått deg til å tro at det vil krakke boligmarkedet så får du bare tro det. Men det er mange sauer i Norge som tror på alle overskifter de leser. Så jeg har mer tro på at msm kan styre markedet ned enn at en renteoppgang på 1-2% gjør det.

Når det gjelder hva norges sjefsøkonomer tror så spår de fleste at boligprisene vil øke igjen fra 2019. Dette er samtidig som de sier at renten vil øke…

3 Likes

La oss da se på hva som har skjedd med boligprisene de siste 3 gangene renten har gått opp. Jo boligprisene har gått opp hver gang… Altså det motsatte av krakk.

1997-1998 - 5,53% -> 7,58%

2000-2001 - 7,77% -> 8,49%

2005-2008 - 3,63% -> 7,04%

2 Likes

Jeg snakket om internasjonal finanskrise. Det får vi nå ved renteøkning som følge av rekord gjeld og enorme bobler vi har skapt gjennom rekord langvarige lave renter og pengestimuli.
Finanskrisen ble aldri rydde opp i, bare utsatt…
Jeg hører absolutt ikke på avisoverskrifter. Er jo vertfall heller ikke de som advarer mot de jeg advarer mot. De lar noen snakke prisene ned å noen opp. Men ingen nevnet internasjonale økonomi og dens påvirkning. Omtrent ingen tror krisen kommer, selv nå som skjelvingene har startet.
Nå har boligprisene i Norge gått ned. Det viser at vi er svært utsatt, gjeldsgraden skyhøy og svært mange har spekulert over evne med høy giring.
Poenget mitt er uansett at Norges Bank sin rente ikke beste denne nedgangen. Den kommer av internasjonal finanskrise.

Så skråsikker som du er så selger sikkert Røkke og Fredriksen alt de eier for å kjøpe tilbake etter krakket. Du får sende Røkke en sms og si at dette er feil tidspunkt å kjøpe båter i milliardklassen.

1 Like

Lol. Gjorde de det de forrige krisene?
Nei. De fleste gjør aldri det. Spesielt ikke de tradisjonelt flinke.

Edit :
Vi vet jo vel alle ar kræsjene skjer når alle tror alt er supert å det aldri skal ned? Derfor Buffet sier be fearful when others are greedy. Folk er fortsatt veldig grådige å optimistiske. Svært få tror på kollaps.

1 Like

Røkke og Fredriksen kjøper båter når de er billig og selger dem når de er dyre. Sist gang de var like billige var i 2005. Eller, dette gjelder kanskje først og fremst Fredriksen. Skipsredere har det med å enten bli ufattelig rike, eller konk. Det skal gjerne bare en feilvurdering, så kollapser hele greia.
image

Lo godt når jeg leste denne, lurer på hva slags profesjonelle kvalifikasjoner @anon32514480 har til å kommentere boligmarkedet. :smiley:

3 Likes

Godt utdannet er vel de fleste ekspertene og professorene som aldri forutser kræsjene også?

1 Like

Men du er selvfølgelig ufeilbarlig? :slight_smile:

Ånei. Men jeg er ingen ekspert. Man velger selv om en vil høre på meg.

Edit :
Jeg gir bare folk noe å tenke over slik de er mer kritiske og våkne. Å lytte til ekspertene i media er ikke alltid det beste. Gir svært få konkrete råd da jeg ikke er noen proff og heller ikke kan vete ting nøyaktig. Men at ting er fryktelig mye verre enn MSM og ekspertene innrømmer vet vi jo vel?

1 Like

Min oppfatning er at folk ikke har snakket om annet enn en ny finanskrise helt siden sist finanskrise. Men kriser har det ved seg at de ofte kommer overraskende. Derfor tror jeg at neste krise blir noe annet enn en finanskrise.

Nå skriver vi også i boligmarked tråden, så når det gjelder boligmarkedet så ser jeg flere ting som kan forårsake en ytterligere og kraftig nedgang i boligprisene. Lønnsnedgang og økende arbeidsledighet er vel to alternativer. Dog har jeg ikke tro på det da lønnene fortsatt stiger og ledigheten går ned. En rask og kraftig renteoppgang vil også senke prisene mer, men da må større bevegelser til enn 1-2%. Det tror jeg ikke er nok. Og den renteoppgangen må da komme fra utlandet uten at innenlanske forhold som en kraftig bedring i øknomien er det som leder til den renteoppgangen. Fullt mulig, men tror ikke man skal være så skråsikker på det.

Jeg jobber som eiendomsmegler og har merket en bedring i markedet nå. Flere på visning, flere omsetninger og så videre. Det er typisk for denne tiden på året så jeg friskmelder ingenting enda. Men det som jeg opplever at har vært problemet er de unges tilgang på boliglån. Nå blir mange holdt utenfor boligmarkedet fordi de ikke får låne mer enn 5 ganger inntekt og kreves for 15% EK. Det er det som er problemet. I høst har jeg sendt mange kjøpevillige til banker for å søke lån, men de får låne mindre enn det selger vil ha. Det er det som har vært bottleneck’en.

Hadde de fått mer i lån så hadde de vært villige til å betale prisantydning. Svaret i banken har ofte vært, kom igjen om et år og spar 100 000 til så skal vi ta en ny prat da. I mellomtiden regner jeg med at de gjør nettopp det. Så kanskje dette fikser seg selv gitt nok tid, men et annet alternativ er at myndighetene slipper opp kravene til EK og så begynner ballen å rulle igjen.

3 Likes

Å ha en mastergrad i internasjonal økonomi betyr null nada spør du meg. Alle “ekspertene” i media har mastergrader også. De kan allikevel ha et snevert syn på markedet, eller, de fokuserer på markedet sitt og glemmer eller ignorerer eksterne faktorer.

@Morti jobber som boligmegler og jeg er ikke i tvil om han har mer dagsaktuell kunnskap enn meg der, men å tro eller påstå at siden han tok en master i internasjonal økonomi for x antall år siden gjør han til en ekspert på området i all fremskuelig fremtid tid er latterlig.

Jeg har ikke utdanning innen finans eller økonomi, men jeg leser makro hver dag.

Høres ut som om du leser hver dag det de “snevre” “ekspertene i media” skriver. Eller leser du nobelprisvinnende bøker? :wink: Til info: Jeg leser også om økonomi hver dag og anser det som min største interesse ved siden av gaming, fotball og fine damer.

1 Like

Som du sier selv, sjansen for at @Morti treffer med sin analyse av boligmarkedet vs at du treffer med din er vesentlig større. Han har teoretisk kunnskap om økonomi og praktisk og nær kontakt med boligmarkedet.

Det du har er selvlært kunnskap plukket opp over år eller måneder med interesse. Det kan være du har plukket opp kunnskap fra gode og varierte kilder, at du har lest teori og laget teorier, forfinet dem og på den måten skaffet deg en god oversikt over makro som gjør at du kan tolke hvor markedet skal. Det er enkelte som har de egenskapene.

Om det er deg? Tjah, jeg har ihvertfall fått med meg hva @Morti har skrevet her over flere år og han har bra teft. :slight_smile:

1 Like