Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Alle som kjøpte for mer enn tre år siden! Kanskje 90%?

Der er selvsagt mange av de som kjøpte bolig for 20 år siden som har tjent vanvittig bra på prisstigning på boligen og eventuelt oppsparte midler osv.
Men som jeg sa så er det ikke snakk om at majoriteten går på konkurs nivå smeller.
Vi har nok folk som pusher gjeldsgraden nok til at det vil påvirke hele markedet.
The credit growth has eased since 2008, but still household debt has been growing at a rate between 6 and 8 percent for the past five years. On the aggregate, household debt to disposable income levels are now at 235%, among the highest in OECD. In 1996 debt-to-income ratio was at 125 percent.

Av alle norske husholdninger er det ifølge SSB 3,8 prosent - anslagsvis 80.000 husstander - som har mer enn fem ganger bruttoinntekten i gjeld.

Den gjennomsnittlige gjeldsgraden (gjeld i prosent av disponibel inntekt) for bankkunder under 35 år økte med 10 prosentpoeng til 307 prosent i 2010. Det betyr at de yngste lånekundene nå har drøyt tre ganger nettoinntekten i gjeld - i gjennomsnitt.

Høsten 2010 hadde gjennomsnittlig løpetid på boliglån steget til i underkant av 23 år. Dette er den lengste løpetid registrert noensinne i Norge.

Hvert sjette lån ble tatt opp med avdragsfrihet.

Gammel artikkel, er nok verre nå

Må si jeg er overraska over hvor fort stemningen i boligmarkedet tilsynelatende har skiftet. Aner meg at makroøkonomene i sine prognoser undervurderer effekten av at alle de som har sittet på gjerdet nå plutselig skal ned… Går vi mot en skikkelig rekyl det neste året? Tenker primært på Oslo der korreksjonen har vært størst.

Da Finanstilsynet gjorde sin hittil siste boliglånsundersøkelse i fjor(2015) høst, registrerte de en økning i andelen lån med avdragsfrihet fra 12 til 14 prosent.

Nok en innstramming på avdragsfrihet ble gjort i 2017, så jeg ser ikke for meg at problemet er så massivt som du her sikter til.

Husk at avdragsfrihet ikke er et tegn på at “ammagurr folk makter ikke å betale” , men noe som heller bunner i at folk studerer, samlivsbrudd, jobbskifte/permitteres eller kanskje fikk en smell på skatten. Hvor mange som kjører avdragsfritt fordi de ikke evner å betale vet jeg ikke, men det er nok ganske få.

1 Like

Problemet er at antallet har vært så høyt lenge mange sitter med svært lite EK.
At vi nylig strammer inn gjør liten forskjell. Tar ÅREVIS med avdrag for å få noe særlig EK. Så problemet er nok stort jo.

1 Like

Det som også påvirker de tallene er nye borettslagsprosjekter. De blir ofte etablert med avdragsfrihet i en periode slik at husleien ser mindre ut. En ordning de fleste meglerne jeg kjenner ikke liker, unntatt de som selger prosjektet da. De er sikkert glad i det. Men den melka syrner fort når perioden for avdragsfrihet nærmer seg slutten.

2 Likes

Mange av disse prosjektene nå? Følte det var flere på midten av 2000-tallet.

Forøvrig et godt poeng. Avdragsgrihet er generelt sett et sunnhetstegn som lar mennesker omskolere seg, være mer hjemme med barna i en periode, få en pustepause pga futen, backpakke og få diare i india, være permitterte, geare opp i NANO osv. Jeg ville vært langt mer bekymret for boligmarkedet dersom ingen av lånetakerne hadde mulighet for avdragsfrihet. Det handler om sunn fleksibilitet imo. og ikke et massivt problem med mennesker som ikke evner å bære sine egne gjeldsforpliktelser.

Forøvrig verdt å nevne at ca. 10% av lån til boligformål i Norge er gitt med fastrente.

To ting kan velte boliglasset SKIKKELIG: renteboom eller høy arveidsledighet. Anser ikke noen av scenarioene som sannsynlige. Må nevnes at jeg selv kjører fastrente med lang binding.

1 Like

Bare synsing, eller har du et holdepunkt for påstanden?

Nøyaktig hvor mye avdragsfrihet har ført til vet jeg ikke, men før ble begrenset kunne de jo gjør det sålenge banken syntes det var greit.
Derfor jeg sa at noen få år med begrensing ikke avlaster mye noe som har vært i flere ti år.
Trenger ikke se på så mye annet en gjeldsgraden til nordmenn og den statistikken for å skjønne mange er i trøbbel.

Lrge har vel 2mill hustander. Om 80k av dme har over 5x innntekt i lån, høres ikke det dramatisk ut

3 Likes

Hvilken rente har du og hvor lenge har du bundet den?

10 år 3%.

2 Likes

Muligens mer nå enn i 2013. Vært et par år med vill stigning og lave renter siden da.
Synd det er så vanskelig å finne oppdaterte tall.
Gleder meg til gjeldsregisteret kommer skikkelig på plass.
Men vi kan ikke legge skjul på at vi har et problem? Vi er blant toppen av alle land så noe galt må jo det være…

Det var ikke værst. Kan nok gå i pluss på den.

Syns du tegner et krisebilde som ikke eksisterer med subjektiv bruk av utdaterte kilder. At et av verdens rikeste land har husholdninger med mye gjeld i en tid hvor penger er så og si gratis, er hverken overraskende eller skremmende.

5x brutto inntekt i lån er forøvrig helt uproblematisk all den tid man vet hva man holder på med.

Gjeld forsvinner igrunn overraskende raskt. Om man betaler avdrag og regner inn en årlig lønnsøkning på 2,5% er det ikke rare stumpen igjen etter 10 år. Relativt sett.

3 Likes

Billig forsikring. Lite å spare på nedsida, mye å spare på oppsida. :blush:

Banken er nok bedre til å spå rentenivå enn meg på kort sikt, men jeg tror ikke de høye makroherrer i bankenes toppetasjer klarer å skue 10 år frem i tid med noen form for nøyaktighet. Over slike intervaller stiller vi nok ganske likt.

3 Likes

Veldig enig. Vurderer det samme om jeg kan få det. Men nå har jeg husbanklån med 1.57% som også er helt greit :grinning:

1 Like

Hehe, høres ut som du kan la inflasjonen gjøre hele jobben. :ok_hand: Husbanken har vel også gode betingelser på fastrente om du skulle føle trangen på gangen.

Fastrente er vel bare anbefalt for dem som ikke tåler 5 poeng opp? Altså som har veldig stram økonomi, eller ikke kan omdisponere litt?

Ja og nei, det kommer vel an på person kanskje? Jeg gjorde min binding med bakgrunn i at tilværelsen ville blitt i overkant kjipmed 5% stigning, ikke fordi det ville drevet meg fra gard og grunn.

Må bare skyte inn at banken vinner dette veddemålet 9/10 ganger på kort og mellomlang sikt, og at flytende rente nok er å anbefale. Med litt viljestyrke kan man jo kjøre flytende rente og sette av et beløp per måned tilsvarende 5% renteoppgang. Så var det viljestyrken da…