Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Tror meglere stort sett er avhengig av å bli mer effektive og populære. 2.5% er 2.5% om 5 år også. Aldri hatt lønnsvekst, men tjener litt mer hvert år fordi jeg gjør en stadig bedre jobb. Slik sett er jeg misunnelige på de som får 3-4% lønnsvekst hvert år. Men stiger boligprisene videre så får jeg vel ta del i inflasjonen slik sett.

1 Like

Jeg så på det og kom fram til at hvis renten ikke gikk opp kraftig de tre neste årene, så ville jeg ha betalt ned såpass mye at jeg ville tåle en evt nedgang. Jeg har derfor betalt ned rundt 50k ekstra i året og de første årene toppet jeg opp BSU-kontoen. Jeg kunne investert i aksjer, men risk/reward var ikke positiv. Det ene scenarioet hadde meg sittende i et hus med litt eller bra med penger. Det andre scenarioet gjør at jeg må selge huset eller sitte i et hus med masse penger. Jeg valgt scenarioet hvor jeg samme hva hadde huset.

2 Likes

Jeg sier jo ikke at Norge er i forferdelig tilstand. USA er mye verre enn oss for eksempel.
Poenget er at vi har en boligboble i Norge enten man vil innrømme det eller ikke, når noe stiger nesten uavbrutt i 25 år så blir det bobletilstander. Vi vet også at nordmenn har blitt vant til dette å derfor spekulerer voldsomt i bolig. Vi vet også at nordmenn sparer for det meste i bolig og dermed ligger “rike nordmenns” formue mye i bolig. Derfor blir vi ekstra utsatte. Yngre generasjoner er mest utsatt selvsagt da de er mindre flinke å spare og har lite likvide midler, mesteparten er låst i bolig. Med ofte høy belåning. Jeg har troen på at de fleste nordmenn kan klare å betjene høyere renter. Men problemet er at det vil gå voldsomt utover økonomien i form av mindre forbruk. Sjekk hvor mye vi bruker på bolig nå forhold til tidligere år, selv med lav rente er det mye høyere. Vist bolig skal ta en enda større del av kaka sliter vi.
Da blir det plutselig arbeidsløshet osv som forverrer bildet.

Det jeg for det meste spår er at finanskrise i USA og EU vil føre til et krakk her da vi har en boble som kan sprekke pgr psykologi mest av alt. Samt endel som rett og slett er utsatt pågrunn av høy belåning. Bolig og eiendom har blitt alt for stor del av norsk økonomi.
Landet vårt er kanskje verdens rikeste, men befolkningen sitter ikke med så mye sparepenger/likvide midler som de kunne ha gjort. At nordmenn er “millionærer” i bolig er ikke helt det samme.


" ifølge Prognosesenteret er nå 16 prosent av BNP relatert til bygg og anlegg – og dette skal være den høyeste andelen som er målt noen sinne."
" Får boligmarkedet seg en skikkelig knekk påvirker dette også hele den økonomiske utviklingen, ikke minst stemningen i markedene. "
Det er ikke sunt at vi bruker så mye penger på bolig, skal økonomien fortsette å være sterk må pengene investeres i produktive bedrifter som eksporterer osv.
Blir som utsagnet “man kan ikke leve av å klippe håret til hverandre”. Spesielt viktig dersom olje og gassprisene ikke tar seg mer opp.
Husk også at vi har et ekstremt kvelende velferdssamfunn som ikke er bærekraftig i det hele tatt.
Men poenget mitt var egentlig bare at jeg har sterk tro på at en finanskrise vil føre til en kortvarig sterk korreksjon/kræsj her i Norge. Jeg spår ikke så mange år fram i tid.
Litt vanskelig spå renten lengre frem i tid, finanssystemet vil før eller senere kollapse om vi aldri noensinne skal tilbake til “normal renter”. Men uansett er det likevel sannsynlig at vi vil svare med samme medisin igjen ved neste krakk. Kortvarig er vertfall rentene på vei opp, og amerikanske rentene vil øke endel ikke bare fordi de settes opp av FED, men fordi underskuddet til USA er ekstremt og FED slutter med støttekjøp og andre land er mindre gira nå enn tidligere.

What? :stuck_out_tongue:

Okei er du en av de som tror dette kan holde på fremover? :open_mouth:


"Den uten sidestykke største utgiften er det som kalles “sosial beskyttelse”, som opptar over 40 prosent av alle utgifter. Dette er utbetalinger fra det offentlige til privatpersoner, og utgjorde i fjor svimlende 605 milliarder kroner."
“Til sammenligning var inntekten på skatt fra arbeidstakere 413 milliarder kroner. Over tid har forskjellen mellom vanlige skatteinntekter og utbetalinger økt ganske betydelig.”
“Den største kategorien innenfor sosial beskyttelse er pensjonsutbetalingen til alderspensjonister, som i fjor var på 216 milliarder kroner. Dette er penger som en i liten grad kan påvirke.”
“Trekker man fra disse pengene, sitter en igjen med at det offentlige utbetaler 388 milliarder kroner i året i rene støtteordninger av forskjellige slag - noe som utgjør over én milliarder kroner hver eneste dag. Sykepenger og uføretrygd utgjør mesteparten på hele 210 milliarder kroner.”
“Den nest største utgiftsposten er helsesektoren. Den stikker av med omtrent 17 prosent av alle pengene, altså 254 milliarder kroner. Ikke overraskende er det sykehusene som drar aller mest, med 155 milliarder kroner.”
“Mer interessant er det kanskje å få med seg at selv om Sverige har nær dobbelt så mange innbyggere som Norge, bruker de praktisk talt nøyaktig det samme beløpet på helsevesenet som Norge.”

“Ifølge Norad er Norge ett av tre land i OECD som gir bort én prosent av BNI til bistand, noe som totalt utgjør ganske nøyaktig 33 milliarder kroner i 2015 når en regner med alt. Det som SSB anser som «Internasjonal økonomisk bistand», utgjør 28,3 milliarder.
Men én prosent av BNI, betyr ikke én prosent av offentlige utgifter. 28,3 milliarder utgjør 1,9 prosent av alle offentlige utgifter.
I den store sammenheng er dette relativt lite penger, men det er faktisk like mye som Norge bruker på politiet, brannvesenet og domstolene til sammen.”
"Det offentlige har heller ikke vært særlig gode på å kutte utgiftene. I 1995 brukte det offentlige totalt 468 milliarder kroner. 20 år senere var utgiftene økt med 1000 milliarder ekstra.
Hadde utgiftene til staten bare fulgt den vanlige prisveksten i samfunnet, hadde utgiftene bare økt med 227 milliarder kroner.

Det skal derimot påpekes at det i mellomtiden har vært en merkbar befolkningsøkning på rundt 600.000 personer i perioden, og at lønnsveksten som regel har vært høyere enn prisveksten på grunn av importerte varer."

Vårt samfunn er ikke bærekraftig. Vi har skyhøye forpliktelser og utgiftene vokser langt raskere enn inntektene. Velferdsamfunn og regjeringer klarer omtrent aldri å kutte ned i forbruket, se på USA selv med 1 trillion i underskudd kuttes det ikke i forbruk.
BNP veksten vår stagnerer også.


Tror noe at vi skal ha en ny olje/gullalder nå som plutselig får oss til å vekse 4-5% i året igjen? Virker ikke helt sannsynlig, på lik linje med andre vestlige land går vi vanskligere å tregere tider i møte.
Ettersom du også valgte å kun svare på en setning av innlegget mitt avslutter jeg også diskusjonen her :slight_smile:

3 Likes

Bra bedrifter også skatter og at vi har dette:

Statens pensjonsfond utland fikk i andre kvartal 2017 en avkastning på 2,6 prosent, tilsvarende 202 milliarder kroner.

Aksjeinvesteringene ga i kvartalet en avkastning på 3,4 prosent, mens avkastningen på renteinvesteringene var 1,1 prosent. Investeringer i unotert eiendom fikk en avkastning på 2,1 prosent. I andre kvartal var den samlede avkastningen 0,3 prosentpoeng høyere enn referanseindeksens avkastning.

– Særlig aksjemarkedene har levert svært godt hittil i år, og fondets avkastning har vært 6,5 prosent i årets to første kvartaler. Det tilsvarer en avkastning på 499 milliarder kroner. Det er det beste halvårsresultatet målt i kroner i fondets historie. Vi kan ikke forvente en slik avkastning fremover.

1 Like

Bra at Statoil har break even på 20 dollar fatet også nå.

Men ja trur regjeringen vet godt at velferdssamfunn og pensjonsordningen ikke er bærekraftig framover, er vel derfor de skal fokusere på pensjonsreformen i offentlig sektor igjen nå.

PS @RedEnergy kan du spille inn innleggene dine på video/mp3
Slitsom å lese så mye på mobilen :stuck_out_tongue: :wink:

De har vært flinke å kutte kostnader, stiger prisene mye igjen så koser de seg å ting går tilbake til slik de var. Lett å kutte kostnader i slike trange tider.
Vi kan ikke leve på oljefondet heller, når dollaren kollapser å aksjeverdiene går ned betydelig. Da reduseres KR verdien på fondet, da vil vil ikke 3-4% rekke lenger. Nå er fondet kunstig høyt pgr høy dollar. Dersom norsk økonomi er bra som du mener, så vil vel dollaren gå ned i forhold til NOK og dermed skal oljefondet ned. Jeg er enig i det da, vi er mye bedre enn USA.
Dollaren vil garantert svekkes ettersom de ikke kan stenge av pengepressen i årene fremover som følge av vanvittige underskudd. Tenk når neste krise kommer og de må ha mer kvantitative lettelser. Nå er underskuddet neste like stort som de var når de drev med lettelser etter finanskrisen. Tenk deg da DOBBELT opp.

Samtidig er aksjefondet kunstig høyt oppe forhold til hva en kan forvente normalvekst skal være på grunn av tidenes finansielle eksperiment i monetær politikk. Vi kan nok ikke holde på slik for alltid heller.

Skulle gjerne laget lydklipp, men det blir nok litt for komplisert:joy: Er desverre glad i å skrive langt. Blir alltid rambling når jeg først begynner. +jeg liker å legge til litt utdrag fra artikler/statistikk osv. Blir enklere formidlet slik tror jeg.

2 Likes

Om folk bare kunne betale avdrag og ikke bare renter, for da igjen å kunne har råd til dyre fancy biler, reise på dyre ferie m.m så trengte ikke dette og være en trussel. Vi nordmenn graver vår egen grav, stakkars generasjoner som kommer etter oss igjen, lønnsnivået skal opp stadig vekk, og i pr ligger det vel ann til realvekst i lønnen, da kommer skatter og prisnivåer opp, og vi vil på ny presse ett allerede høyt lønnsnivå enda nøyere.
Det vil igjen gi tapte konkurranse i eksport, og økt trang for import.
Nordmenn skulle begynt og betal gjelden sin, vi tror det er normalt å betale 2-3 prosent rente på lånene våres, og lever maks på utsiden av boliglån, folk unnlater å betale avdrag, denne festen vil få tidenes dårlige nashspiel, når det en gang kommer, en eller Anna gang.
Selv betaler vi i husholdningen ned større avdrag enn banken liker, og sånn som vi betaler nå, vil eg, med hytte og bolig, være gjeldsfri i en alder av rundt 46-48 år, kone er noen år eldre enn meg, så ho vil være bikket 50

Betal avdrag, festen vil ikke være evigvarende

2 Likes

Enig i mye av det du skriver, men hvorfor ikke betale ‘‘vanlig’’ avdrag og spare resten i fond eller noe slikt?

Jeg har kjørt 50% ekstra avdrag, 50% aksjer. På mange måter, så er pengene jeg har i aksjemarkedet lånt via boligen. Det tror jeg gjelder de fleste - at de har høyere huslån enn de har aksjebeholdning.

1 Like

Eller som @RedEnergy er inne på: siden vi er i en boble (som jeg tror), er store deler (om ikke hele? Har ikke satt meg inn i alle posisjonene) av pensjonsfondet pr. definisjon i en boble. Lykke til med å brødfø the baby boomers med en stadig minkende arbeidsfør populasjon.

Eg kunne ha gjort det, men eg har ett sterkt ønske om å bli gjelds fri så tidlig som mulig, eg sparer noe ekstra i pensjonsfond.
Grunnen til at eg prioritere å betale hardt ned på gjeld, er enkelt å greit at da har eg muligheten til og kunne trappe ned tidligere, eller Evt å bytte til en dårligere betalt jobb uten at det trenger å bekymre meg.

Enig i den taktikken, her betales det ned gjeld samtidig som man har en liten pensjonsparing på si.

Målet er å bruke børspenger til å betale ned større deler av gjelden på sikt.

2 Likes

Hva ville dere valgt? 10 år eller 20?

Hvor mye er igjen av lånet om 10 år? Jeg tipper relativt lite. I så fall hadde jeg gått for 10 år. Hvis du tror det er mye igjen av lånet, 20 år.

Jeg tenker at jeg uansett kan kjøpe noe annet og da heller bruke EK på det andre. Vil ikke 2.7% bli ansett som billig i 20 år? Tenkte egentlig 10 år selv, men må si jeg ble overrasket over 20 års tilbudet. Utrolig lavt når vi ser på historien.

Med fastrente, så kjøper du deg forsikring. Spørsmålet er hvor lenge du trenger forsikringen. Det er ingen som vet hva renten er om 3 år, langt mindre om 10 år.

1 Like

Utrolig lavt når vi ser på historien, men så er vi vel også i “uncharted space” når det gjelder renter. Hadde gått for 10 år og evt økt nedbetalingen om vi ser at rentene skulle øke drastisk.

1 Like