Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

La meg spørre på en annen måte, hva er det høyeste og laveste du tror renta vil være i løpet 20 år? Om du skal tippe :grinning:

Jeg aaaner ikke, får vi et Japan-scenario med lave renter i 20+ år? Her er styringsrente fra de siste 10 årene:


Og ja, det er 0,x prosent rente :stuck_out_tongue:

1 Like

Yndet objekt for spekulasjon i over og underkurs? Si du binder for 20 år. I 2020 med 18 år igjen er renta av en eller annen grunn på 10%.

1 Like

Hadde vært noe :smiley:

1 Like

Hvilken rente blir over/underkurs beregnet mot?

EDIT: leste litt på det, og det er fastrenten på en ny avtale med løpetid tilsvarende tiden det gjenstår av avtalen.

20 år er så langt unna at du nesten kan kaste mynt og kron på det :sweat_smile:

1 Like

Oljesmellen er heldigvis over og vi skal nå selge huset i Oslo og flytte tilbake til Stavanger.

Prisantydning fra megler er ca. 20 prosent mer enn vi ga for huset i 2016.

Er det noen som vet om det svarer seg med boligstylist i forbindelse med hussalg?

Synes prisen vi fikk var «litt stiv» dvs 27900 kroner…

Stylist: ja jeg ville gjort det. Men det avhenger av stilen deres. Kan evt ta delstyling.

@Morti hvis du kan overføre lånet til neste bolig har det ikke såå mye å si. Men lånet er vel knyttet til boligen, og da er 20 år veldig lenge. Med mindre du vil leie ut etterhvert! Jeg sitter med 4,65% fastrente i et par år til før renten frigis. Inngikk avtalen for ca 8 år siden - da var den renten veeldig bra. Det har på en måte vært godt å ha fastrente, men jeg har helt klart tapt på det. Jeg tror vil kommer til å ha lave renter i mange år. Likevel tror jeg jeg ville valgt 20 år hvis du vet at du kan flytte lånet eller senere leie ut. 2,7% er etter min mening en lav kostnad for å låne penger uanset hvordan man vrir på det… Du slipper slt stress, det eneste er at du kanskje vil angre litt hvis renten holder seg lav lenge. Kostnaden er likevel lav - ikke langt unna det folk betaler i flytende rente i dag. Heldiggris!

3 Likes
1 Like

image

Det var ikke store forskjellen, men trenden er litt tydeligere og da mot det verre.
Håper de faktisk klarer lage bedre statistikker. Liker ikke når man roter med tallene slik de manipuleres eller at folk mister oversikten.
Men de har sikkert ment godt med de endringene som har blitt gjort. Å fange opp endringer tidligere er jo bra, likevel føler jeg det er kanskje litt for mye tilpasninger av tallene.
Kunne gjerne fått flere ulike modeller på engang slik man kunne se mer selv. Regner med man får se mer tall om man betaler eller graver dypere. Jeg er ikke så veldig opptatt av hva som foregår akkurat nå så har ikke gjort det selv. Jeg tror ikke krakket i boligmarkedet vårt kommer skikkelig før det forverrer seg internasjonalt. Først da blir det interessant for meg å følge med.
Men for de som kjøper å selger for tiden er drt selvsagt fint å klare finne ut hva som skjer. Dersom nedgangen kun stoppet litt opp for å så fortsette er jo det viktig informasjon.
Media presenterte jo det først som veldig gode nyheter.

Edit :
Legger ved link jeg nettopp så på E24

1 Like
2 Likes

Mao, høyere boligskatt er tingen :slight_smile:

1 Like

"Blant annet sier den eksisterende forskriften at ingen skal kunne låne mer enn fem ganger inntekten, skal bidra til et akselererende fall i boligmarkedet. Det ble også lagt inn krav om 40 prosent egenkapital ved kjøp av sekundærbolig i Oslo.
Grovt sett foreslår nå Finanstilsynet å videreføre forskriften slik den er i dag - med unntak av to punkter. Særregelen for Oslo fjernes - samtidig skjerpes bankenes frihet til å unnta fra bestemmelsene i forskriften noe.

Færre unntak
Til nå har det vært mulig for bankene å gjøre unntak i ti prosent av tilfellene.
Fremover foreslår Finanstilynet at det bare skal være mulig i åtte prosent av tilfellene"

Så det blir fortsatt maks 5x pluss innstramming av unntakene til bankene.
Men 40% EK kun for Oslo blir fjernet.
Dvs innstramming generelt for landet, men noe lettelse for mennesker med gode inntekter i Oslo, som mangler EK?

Samtidig så virker dette som at det er positive til eller har bestemt seg for å fortsette med kravene etter de utløper i sommer. Dvs de nye gjelder fra 1.juli!
Men dette er selvsagt ikke bestemt, kun finanstilsynets forslag. Siv Jensen/Regjeringen vil jo måtte bestemme selv. Sist hørte kun jo kun “delvis” på deres råd.


"– Det betyr at du har hørt mer på aktørene i markedet enn din egen fagetat, Finanstilsynet?

– Det er ikke sånn at jeg har oversett Finanstilsynet. De har en viktig oppgave med å bidra til finansiell stabilitet de også. Noen av rådene er fulgt, men for meg var det uaktuelt å fjerne fleksibiliteten til bankene. Det ville vært for drastisk, sier Jensen. "

Det er derfor ikke sikkert hun ønsker å redusere fleksibiliteten ytterligere slik finanstilsynet tilråder. Men jeg syntes å huske jeg har sett artikler hvor bankene har sagt de ikke fyller opp 10% kvoten, men faktisk var i praksis mer rundt 8%? Det kan gjøre denne endringen lettere å svelge?

1 Like
1 Like

Få på slipp i særreguleringene nå til sommeren så blir det FEST på grendahuset.

Ifølge tallene er nå boligprisene 2,3 prosent lavere enn for ett år siden.

Det skulle man ikke tro om man kun forholdt seg til overskriftene siste året.

1 Like

Åh? Inntrykket mitt var at boligmarkedet var svakt, men at det var langt fra noe krakk? Jeg synes i hvert fall -2,3% passer til den beskrivelsen.

Ingen har sagt krakk, men etter et turbulent 2017 er vi altså ned 2,3 og på vei inn i ei periode med ny vekst. Her er forøvrig et knippe utklipp fra e24s overskrifter i 2017. Mitt poeng var at overskriftene i 2017 ikke reflekterte beskjedne 2,3%.

image

1 Like