Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Boligprisene skaut i været frem til april. Så om en ser på nedgangen fra topp er det noe mer. Pluss de regner med de vel 4% oppgang som har vært hittil i år.
Men sesongjustert var det svak nedgang forrige mnd og svak oppgang denne mnd. De snakker for det meste om nominelle priser nå når det går opp. Fortsetter de uten å “manipulere” prisene å snakke om kun nominelle vil vel sommeren være veldig trist. Gjetter de da fokuser på sesong justerte tall.

Media har en rar blanding av optimisme og manipulerinh oppover og så endel kriseartikler. Men alt er jo selvsagt for klikks.
Og Christian skriver er det absolutt ikke noe krakk (enda). Ble en korreksjon utløst av reguleringene, men nå handler det mye om hva som skjer med psykologien i markedet. Tror ikke vi vil få noe særlig oppgang nå før krakket egentlig, stemningen fikk seg nok en smell når man opplevte nedgangen. Samt skumlere makro prognoser.
Tenker en svak nedgang eller sidelengs bevegelse fremtil noe mer skjer med renter/makro osv. Men som sagt så ser det nå ut som man forsøker fange opp bevegelsene raskere og dermed kan det kanskje balle på seg når de tradisjonelt dårlige månedene kommer og man snakker om prosenter i nedgang.

1 Like

Du mener det kommer et krakk, jeg mener at sjansen for det er forsvinnende lav. Mulig vi får en renteoppgang og en befolkning som begynner å slite, men da er ikke rentejusteringene ogkvantitative letterlser langt unna. Sentralbankene har skapt en økonomi som er avhengig av lav rente, de er bundet på hender og føtter.

Sier ikke nødvendigvis langvarig depresjon. Men kommer internasjonalt krakk blir det fort panikk.
Vi får jo vente å se! :grin:

1 Like

Ikke glem at de har endret måten å beregne priser på. At mange har kunnet gjøre gode kjøp til godt under 2,3% under prisene for et år siden er jeg temmelig sikker på, kanskje nettopp på grunn av medias hylekor. Uanset er det statistikk det er snakk om; åpent for tolkning.

Følger fritidsbolig prisene samme utvikling som boligpriser ?

Områder utvikler seg ulikt. Det kan også eiendomstyper gjøre. Selv om begge påvirkes av tilgang til kreditt, tilgang på jobber osv. Innenfor en eiendomstype som fritidsbolig går også markedet i utakt. En periode vil alle ha hytte til sjøen og en annen, som nå for tiden, er det hytter på fjellet som gjelder.

3 Likes

Takk for tilbakemelding :+1:
Hytta min ligger på fjell, kjøpt for 3 år siden for en 1,5.
Antar den må ha steget noe på dei årene.

3 Likes

Da var huset vårt i Oslo solgt. Vi tjente ca 8.7 prosent på huset da vi solgte nå etter nesten 2 år. Så nå bærer det tilbake til Stavanger igjen, flott at «oljesmellen» er over. :blush::+1:

3 Likes

Før eller etter 2,5% dokumentavgift?

Det er før/uten dokument avgift og megler. Men vi slapp unna med dokumentavgift på bare tomteverdien siden det var nybygg…

1 Like

Hva tenker folk om boligprisene fremover?

Selv syns jeg utviklingen i Oslo ligner mer og mer på rekylen vi har sett etter tidligere korreksjoner. Skal ikke se bort fra at prisene her stiger 10%+ det neste året. Og hvis Jensen dropper særkravene tror jeg det kan ta helt av utover høsten.

Ellers følger jeg Trondheim tett, men her er jeg mer skeptisk fordi det bygges over alt og at markedet ikke har korrigert som i Oslo.

1 Like

Som jeg sa tidligere, blir ikke noe boligkrakk. Siden da har prisene steget ::smile: Fjorårets korreksjon er tatt igjen -1%

https://e24.no/privat/boligmarkedet/boligprisene-steg-1-8-prosent-i-april/2432

1 Like

Vanskelig å si. Hus og rekkehus bygges det jo knapt, mens leiligheter smeller opp overalt. Tror to førstnevnte holder seg langt bedre.

Det tror jeg du har rett i. Igangsettingstallene i sør-trøndelag ser ut til å bekrefte hypotesen om at det blir bygd mer enn det er behov for. http://boligprodusentene.no/pressemeldinger/salg-og-igangsetting-av-nye-boliger-gaar-ned-i-1-kvartal-article2906-160.html

Har fulgt flere mindre prosjekter der bygging er igangsatt hvor det ikke er blitt solgt noe på flere måneder. Kan bli prutemuligheter på sikt :slight_smile:

1 Like

Nå tror jeg utbyggerne har bedre peiling på regnskapet enn meg og deg. At de ikke får solgt noe nå, kan tyde på at det kommer tørke i boligmarkedet snart.

Utbyggerne har utvilsomt mer peiling på regnskapet enn du og jeg. Det skulle jo også bare mangle når det er deres regnskap :slight_smile:

I dette regnskapet står det at det er igangsatt mellom 150-200 boliger i sør-trøndelag, for hver 100 det er behov for hvert kvartal fra 1.1.2015 og frem til nå.

Så kan det jo være at beregningene til boligbyggerne er feil, men som du sier er det jo de som burde ha peiling…

Vurderer å kjøpe leilighet oppe i Trondheim, 2 soverom og leie ut ett i studiene. Noen som har noen tanker om boligmarkedet der de neste 3-5 årene?

Tenker at det bygges mye og at prisutviklingen på leiligheter i Trondheim ikke kommer til å gå bananas de neste åra. Men det trenger overhodet ikke å slå beina under caset ditt. Å kjøpe med utleie av et rom kan være gulle godt, og erfaringsmessig selger leilighetene langt bedre straks de får et rom ekstra.

Tenkt noe på område?

Nja ikke helt presist, men tenker noe i sentrum iallfall. ganske greit å ha kort gangvei til det meste og jeg er nok litt lei reisevei etter å ha bodd i utkanten av Oslo. I mitt hode blir det vel ikke like mye påvirket av nye boliger rundt omkring heller da. men så er jeg ganske grønn på boligmarkedet da. Så er vel sånn type Øya, Singsaker og opp mot Lademoen som jeg tror kunne vært greit da. Får vel ta en tur til opp først og undersøke litt, ettersom jeg bare har vært der en langhelg.

Er det noe særlig prisforskjell på nybygg og smålig eldre leiligheter?