Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Ikke samme område, selv om alt er på Haugalandet. Men jeg får litt følelsen av at jeg stikker av med mine egne kjøpere akkurat nå ja :joy:

1 Like

Var samme region jeg tenkte. Så litt dårlig ordlegging fra min side. Men det er jo bra da! Tyder på at det er litt bevegelse i distriktet og det liker vi :slight_smile:

1 Like

Dersom eg skal overdra del av eigendedom fra en slektning, til meg, vederlagsfritt, må eg da betale dokumentavgift på verdien ?
Tinglysning kommer eg sikkert ikke utenom

90% sikker på at du må det ja, men da kun basert på verdien av delen som skilles ut. Man kn vurdere å ikke tinglyse eierskifte. Kun skrive en kontrakt for overdragelsen så vil du være juridisk eier selv om det ikke er tinglyst. Jeg har gjort dette da jeg kjøpte ut familiemedlem av leilighet som vi Eide sammen og det gikk helt fint. Sender bare kopi av kontrakten til skatteetaten, banken man skal ha lån av og senere til megler hvis man skal selge videre igjen.
Ulempen er at forrige eier som skjøte er tinglyst på kan ta pant i eiendommen uten ditt samtykke siden banker som sjekker det opp ikke vil se at du er ny eier, derfor krever denne løsningen 100% tillit partene i mellom.

1 Like

Eg har vurdert en sånn avtale, problemet er bare at selv man har 100% tillit nå, så er det ikke gitt at tilliten er med inn i fremtiden.
Får sjekk litt, men er nok sikkert vansklig å unngå avgiftene ja.

2 Likes

Ja det er nettopp det som er utfordringen. I mitt tilfelle så var det bare snakk 3-5 år før jeg skulle selge igjen så da var det definitivt verdt det, men om man har tenkt å eie i 20+ år så er det kanskje best å ta regningen først som sist.

1 Like

Dokumentavgiften påløper først ved tinglysning. Så hvis du vil tinglyse må du punge ut. Tinglyser du ikke har du et såkalt åpent skjøte. Hvis handelen foregår gjennom megler har megleren tinglyst en urådighet på eiendommen, slik at opprinnelig selger ikke kan selge den igjen, belåne osv. Men meglere vil nok ikke la en urådighetserklæring stå tinglyst i flere år inntil du velger å selge!

Det er i hvert fall opp til deg om du tinglyser skjøtet eller ikke! Men om du skal belåne den nye eiendommen er det selvsagt ikke så lett å få det gjort uten å tinglyse skjøtet først.

1 Like

Eier en del av en eiendom som det i utgangspunktet var 7 eiere på. En del av disse 1/7 delene har blitt splittet opp når eiendommen har gått videre i arv. Det er vel ca 15 eiere i følge grunnboken i dag. Hvordan kan man gå frem for å få kjøpt ut de andre eierne?

Kontakter dem og spør om de vil selge?

Gjerne då gjort en verdivurdering på eiendommen også

Tinglysingsgebyret er 520 kroner. Så jeg ville heller satt et lavt avgiftsgrunnlag og betalt den dokumentavgiften.

Legge ut på markedet med opplysning om forkjøpsrett.

Men vær oppmerksom på gevinstskatt. Om det er snakk om en eiendom du ikke skal bo i selv må du selvsagt betale skatt på gevinst ved salg. Det kan hende du sitter igjen med en stor ekstra skattekostnad om du tinglyser til en lavere verdi enn markedsverdi.

1 Like

Du kan kreve at sameiet oppløses og sørge for å bli den med det høyeste budet når eiendommen selges. Men det enkleste (og redeligste) er å snakke med alle sameierne og prøve å kjøpe hver av deres andeler.

1 Like

Kan jeg kjøpe andeler fra de forskjellige eierne uavhengig av hverandre? Noen vil nok være svært enkle å bli enige med mens andre vil nok ikke være like villige til å selge.

Absolutt; du og den enkelte sameier blir enige om betingelser. Prisen trenger ikke være dennsamme til alle. Kanskje må du feks gi bruksrett til noen for å få dem med på en handel, mens andre kanskje vil ha en del av gevinsten din om du selger senere. Høres ut som et spennende prosjekt :slight_smile: lykke til!

@Morti var det sånn at du hadde god greie på småbruk?

Jeg tror “god greie på” er en skikkelig underdrivelse :stuck_out_tongue:

2 Likes

DEt tror jeg også, men jeg spør før jeg maser med videre spørsmål :wink:

Ja hva lurer du på @Evilfreud?

Var vel sikkert noe iforhold til melkekvote og aldringstid for en melkeku kjenner jeg Evil rett :slight_smile:

3 Likes