Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Sender deg et pm :slight_smile:

1 Like

Er det ikke bedre å sende pm med en gang, om du har spørsmål andre ikke er interessert i å høre, så tråder ikke utvannes?

Du er nok ikke den eneste som ser på småbruk her inne. Kanskje opprette en egen tråd om småbruk…?

2 Likes

Joda, men ikke alle oppdager eller leser de har pm :wink:

Og @Morti er sporadisk innom, så da er det ofte lettere å tagge han.

1 Like

Du kan spørre her i tråden om du vil, eller sende PM til meg dersom det er litt mer sensitivt. Jeg svarer og kan holde tett om ønskelig :slight_smile:

2 Likes

Innlegget er stjålet fra en aksjegruppe på Facebook! Men tror kanskje det kan være interessant for flere her :slight_smile:
——————————
Den russiske stat har i årets første halvår haft et budget overskud på 877 mia. rubler, svarende til ca. 2 pct. af BNP.
De russiske forbruger har nu flere penge mellem hænderne end nogensinde tidligere. Romir´s “free money index” viser, at efter faste udgifter, så har en russisk husholdning nu 29.700 rubler tilbage når faste udgifter(mad, varme, bolig mm.) er betalt. En nominel stigning på 53,5 pct. siden nedturen i 2015 og når CPI inregnes, så er stigningen på 27 pct.
Hvad bruger russerne så pengene på? Den russiske nationalbank(CBR), det russiske statistik kontor og Sberbanks opgørelser viser, at russerne primært bruger pengene på boligkøb.
Væsentligt - der har ikke været et byggeboom i Rusland siden krisen i 2015, formentlig grundet et byggeboom tidligere, der altså efterlod en stor mængde ikke solgte boligere, men byggeboomet, synes på vej, jvf. antallet af kontrakter der i de seneste måneder er indgået.

  1. Enten gevaldige prisstigninger på det russiske boligmarkedet.
  2. Eller et byggeboom.
  3. Hvem vidste det om Rusland?
  4. Set i lyset af den kommende opblødning mellem Trump og Putin, så er der et markedet også for vestlige investorer.
    —————————
2 Likes

Hva tenker folk om renten frammover? Kan den forsette å være rekordlav, eller kommer den opp på “normale” nivåer innen ett par år?

Mye avhenger jo selvfølgelig av hvordan det går med verdensøkonomien og spådommene til @RedEnergy

Gikta sier at vi nå endelig vil få oppgangen.
Når huset er oppusset og ny verdivurdering er tatt til høsten, så kommer jeg til å binde renten. Ser jeg får fem år for 2,81% i den lokale banken, så får jeg lete litt rundt å se om jeg får det billigere.

1 Like

gradvis oppover tror jeg er et bra tipp… Mange nordmenn har mye lån så tror keyword er gradvis…

Kjøpte nettopp hus selv, har flytende rente på 1,95 %

2 Likes

Hvor har du lånet @kaei. Jeg fikk ikke lavere enn 2,29 flytende :frowning:

danskebank :smirk::zipper_mouth_face:

Ja tenker i de samme baner, det kan ikke gå for fort siden gjeldsnivået er såpass høyt i Norge. Men ser forsatt for meg at den kommer tilbake til rundt 3/4 om noen år.

Har muligheten til å binde i 10 år på 2.57, er vel i hovedsak derfor jeg funderer. Historisk sett vinner mann “aldri” på å binde renten. Lurer bare på om vi har en unntakstilstand siden rentene har vært rekord lave…

10 år på 2,57 er en vanvittig bra deal. Ettersom de fleste tilbyr flytende rente til rundt 2%, og renten er på historisk lave nivåer er «nedsiden» din da kun 0.57%, tilsvarende ca 1000kr ekstra pr mnd ved lån på 3mill

1 Like

Å binde den i 10 år på 2,57 mener eg ville være smart.
Ser velnetterhvert ut som om renten har nådt bunnen, eg ville sett på det som en god sikkerhet åmvite renten min fremover innså langt perpektiv med en såpass grei rente, alt etter bellåningsgrad.

Vet mangen er imot å binde renten, men eg tror mangen av dei vil om noen år se tilbake å si at «man skulle ha bundet renten for noen år siden»

2.57 i 10 år? Hvilken bank er dette?

2 Likes

Jeg tok forøvrig 3 år på 2,15 i vår og tror det var noenlunde smart.

Det er husbanken, faktisk er den 2.54. vet at der er vanvittig bra tilbud, er som du sier @hallakis en veldig lav nedside!

Bare lurer på hvor lang tid det vil ta før renten eventuelt er der. Mitt største ankepunkt er om jeg kommer til å beholde boligen i 10 år, må jo eventuelt betale meg ut om renten ligger lavere enn 2.54 på ett slikt tidspunkt.

Hadde slått til med en gang. Har selv 10år på 3.25

2 Likes

Ja som sagt har jeg faktisk ikke helt peiling på hva som vil skje fremover…
Jeg tror jo vertfall at rentene skal opp nå på kort sikt. Så krakker det og så må rentene ned.
Men noen land vil få inflasjon og derfor få problem med at de burde ha høyere rente. Jeg har en følelse av at i f eks USA vil de la inflasjonen gå opp endel uten heve renten. Husker ikke nøyaktig hva de sa, men de nevnte engang at inflasjon kan være en stund over målet ettersom det har vært så lenge under. Men har ikke hørt noe snakk i media om dette. Det er vertfall ikke usannsynlig i og med USA har ikke råd til å betale høyere renter på gjelden.

Derfor anbefaler jeg å være klar til å profittere på dollarfall dersom de på nytt begynner å printe seg ut av problemene.

Uansett så tror jeg å binde å 2,54 i ti år er grei forsikring. Lite nedside under det. Da er jo marginene ufattelig lave.

Men https://resources.realestate.co.jp/buy/what-interest-rate-can-i-get-for-a-home-mortgage-loan-in-japan/
Det ser ut som at 0,72% er reelt mulig som boliglån dersom rentene og stimulansen når toppnivå. 0,44 er laveste rente der fra nettbanker. Wow…

Så anbefalingen vil da kanskje være å ikke binde alt. Men der avhenger selvsagt av økonomien til hver enkelt. Noen har større behov for forsikring enn andre. Det er større oppside enn nedside i vertfall. Samtidig er det vanskelig å tro at vi skal få japanske tilstander her i Norge. Vertfall ikke ennå. Men denne verdenen er gal og man vet aldri.
Egentlig ville jeg nok tenkt bind renten og ikke tenk mer på det. Men den menneskelige psykologien er så merkelig, når krakket kommer regner jeg med de reagerer nøyaktig som sist. Myndighetene tror de kan redde oss med å gripe inn i markedene og gjør hva som helst for blåse opp boblene og utsette problemene til senere/neste parti tar over :smiling_imp:
Det er bare så typisk at jeg baserer meg nesten på at de gjør hva som helst for å tilfredsstille velgerne kortsiktig, uavhengig av fremtiden kostnad. Derfor er ikke Japan situasjon helt urealistisk, selv for oss.

Så er det også mulig at Japan er fremtiden for andre vestlige land som nå krakker med lave renter. Det er et av scenarioene jeg frykter. For det innebærer potensielt stagnasjon i aksje og eiendom egentlig selv om rentene er superlave.
Kommer derfor til å kjøpe mer i land som har mer å gå på med sentralbank stimuli.
Men vil som sagt også kjøpe meg inn i amerikanske aksjer når QE4 kommer. Men da tenker jeg å kanskje sitte i ett år og ride bølgen før realiteten kommer igjen.
Gikk jo ikke lang tid etter finanskrisen før markedet skrek etter penger igjen. Men etterhvert nekter jeg nesten å tro på at USA kan få markedet deres til å være en slik perfekt evighetsmaskin…
Men hvem vet. Jeg liker også å tenke på at i USA er det de rike som ruler og systemet er bygd for de. Dermed vil det kanskje alltid ordne seg?
Så det kan lønne seg å gjøre som de rike.

@Biotec

hvordan har du klart å få lån hos Husbanken?

Om du binder i 10 år, hva skjer om du selger? Blir det over/underkurs og hele bøtteballetten, eller kan du feks få det med deg videre i nytt lån?