Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Skal du klare å hente ut såå mye verdistigning så må du gjøre mye svart samt ta mye snarveier. Evt gjøre alt selv. Høres ut som et tapsprosjekt.

Jeg er håndverker så får sånn sett gjort mye selv. Svart arbeid er best å styre unna. I tillegg for du ikke ført fradrag isåfall. da er det å fokusere på de oppgraderingene som er nødvendige for å gjøre boligen attraktiv. Slikt prosjekt kan fort bli enten eller ja. Slik som med aksjer:)

2 Likes

Kjenner bare til formange som driver med denslags. Og erfaringen er at de som gjør alt riktig tjener lite penger. Mens de som tjener gode penger ofte kun sminker grisen og velger kjipe/enkle/på kanten løsninger.

Men det er jo folk som lykkes også. Så ikke se på det som jeg gråmaler helt, prøver bare trekke frem risk faktorer :wink:

6 Likes

Nei selvsagt, alltid kjekt med innspill. Blir fort at man fokuserer litt for mye på positive kontra negative faktorer. Risk/reward må selvsagt vurderes. :slight_smile:

3 måneder er ganske kort vindu om du skal renovere mye. spesielt om du ikke har gjort det i stor skala før.

Hilsen sliten småbarnsfar som har total renovert en bolig :smiley:

3 Likes

I mange tilfeller holder det med nytt gulv, maling og gjerne nytt kjøkken. Fikk selv hevet taksten med 500k etter jeg hadde brukt ca. 2mnd og i underkant av 80k på overnevnte etter jeg flyttet inn :slight_smile:

4 Likes

3 mnd går fort ja, så hadde ikke gått på det største objektet. Men ting tar tid og det dukker som regel opp litt uforutsett. Enig at det fort kan bli en kamp mot klokka.

Ja det er litt sånn jeg tenker på. Mange leiligheter i Oslo for eksempel som ikke nødvendigvis er 100% oppussing, men de kan for ha slitte overflater og stygt kjøkken, noe som gjør at de er lite attraktive. Er det i tillegg en 2-roms som enkelt kan gjøres om til 3-roms så tenker jeg det øker mulighetene for gevinst. :slight_smile:

1 Like

En fin sak om tomtene jeg solgte i Røldal. Synd de glemte at det var jeg fra Eiendomsmegler A som solgte de :blush:

8 Likes

Tror du må legge ut screenshot, er nok ikke mange med abo på h-avis her :stuck_out_tongue:

1 Like

De tre siste setningene i dette innlegget kan du klippe ut og ramme inn.

1 Like

Nice når man kommer i avisa for å ha solgt kjapt :smiley:

Kan ikke si jeg har noe til overs for hyttefelt som ser ut som villafelt. Ok å leie sånne steder, men kan liksom ikke se for meg å eie en hytte et sånt sted.

1 Like

True. Onkelen min har hatt hytte på Skeikampen siden tidenes morgen, da det var et par sætre og så vidt en tallerkenheis i bakken. Vet ikke om noen her har vært der de siste 10 årene, men det har blitt til en liten landsby.

2 Likes

Whatabutthenatureman

Dette er faktisk inni skitrekket. Så du får ikke begge deler :). Et av de beste og mest snøsikre alpinanleggene i Sør Norge.

Tidligere prisrekord for hyttetomt i Odda Kommune var det jeg som satte for 2 år siden. Det var 1 390 000.

Nå solgte jeg for 1 690 000 - 2 590 000 :sunglasses::blush:

3 Likes


Jeg går mye i fjellet, men så har jeg det i nærheten, det nærmeste snaufjellet ligger 35 min unna. Innen to timer så har jeg en haug av fine toppturer. :sunglasses:

1 Like

Synest dette var en interessant artikkel.
En ting er når Jan L Andreassen og Ola Grytten advarer om boble i boligmarkedet, det er noe helt annet når en økonom som bruker mindre utropstegn og spissformuleringer peker på mer strukturelle utfordringer som kan påvirke den langsiktige etterspørselen og prisbildet.
Elisabeth Holvik peker her, (etter min mening), på flere viktige momenter som kan påvirke den gjennomsnittlige betjeningsevnen, og dermed kan gi en mer dempet prisvekst.

4 Likes

Hvis punkt 2 stemmer må renta settes ned igjen. Gjeldsnivået har vært diskutert lenge. Hvis renta ikke skal opp så er ikke punkt 1 et problem.

Forsåvidt enig i dette.
Men så har vi litt ulike innfallsvinkler her. Som megler, så er jo du mest avhengig av at omsetningshastigheten er god (høy?). For en investor, så er man avhengig av en prisstigning som gir en akseptabel avkastning. Og det er dette jeg tenker mye på med boligmarkedet idag. Jeg har liten tro på et krakk eller engang et moderat fall. Men kansje en stagnasjon, som gjør at bolig ikke blir like attraktivt som investeringsobjekt som det har vært de siste 5-10 årene.

Omsetningsantallet er viktigere enn hastigheten. Og viktigere enn prisutviklingen. Og antall omsetninger når stadig nye rekorder.

Det er så strengt å få boliglån nå at det kommer minimalt med tap her i fremtiden. Slik som i fortiden.

Man bør heller ta tak i forbrukslån. Nå kommer det jo gjeldsregister som vil bedre på den situasjonen. Etter min mening er det med gjelda et problem som lett kan fikses. Man kunne innført amnesti for de med mest kredittkortgjeld. De som aldri vil klare å komme seg ut av problemet. For resten, de som kan betale tilbake får et statslån på beløp som overstiger 100 000. Til fast rente. Når det gjelder de resterende. De med lav kredittkortgjeld og de uten må forholde seg til et nytt regelverk og strengere regulert kredittmarked som forhindrer folk fra å låne seg til ruin på skyhøye renter.

Vipps, problem solved.

Det er ikke vanlige folk og deres huslån man bør bekymre seg for. De har det luksuriøst fint. Det er de fattige man bør bekymre seg for og de unge. Som ikke kan få kausjonister hjemmefra. Vi burde hjelpe de mer med husbanken. Når unge mennesker får seg et boliglån å betjene så passer de på å beholde jobben. Husbanken er en fin ordning. De er ikke de første som krever tvangssalg og er billige på renta.

2 Likes