Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Grei utvikling :+1:

Foruten de syke nye planlagte reglene som regjeringen foreslår som du kan lese mer om her: https://e24.no/privat/bolig/varsler-kaos-med-regjeringens-lovendring-et-mareritt-for-boligselgere/24575687, så ble prisen for boligselgerforsikring allerede nå satt opp med ca 25%-80% avhengig av boligtype og salgspris. Grunnen til dette er skjeggkre. Jeg fikk brev om det i dag, men det ble varslet før jul.

Med de nye planlagte endringene blir det et mareritt for alle. Det kommer til å bli mye krangling når skader til kr. 10 000 blir reklamert på. Og jeg tror ikke folk forstår hvor vanskelig det kan være å regne arealer med buede vegger, rare trappeløsninger og skjeve vegger. Jeg har nesten aldri sett to like arealmålinger på selv en helt enkel rektangulær enebolig over to etasjer, typisk “husbankhus” fra 70-tallet. Å sette tillatt avvik på null er en utopi. Man vil ikke engang under en rettsak kunne fastslå nøyaktig hva som er korrekt fordi man aldri vil komme til det samme resultatet to ganger på rad.

Herregud, er de fullstendig blåste i departementene?

Med disse reglene tror jeg boligselgerforsikring for en enebolig til 4 millioner vil koste over 100 000 kroner. Frem til nå kostet den ca. 17 000,-. Da kommer svært mange til å droppe forsikring. Så blir kjøpere stående med motparter som er personlig konkurs i boligtvisten og det finnes ingen penger til å utbedre problemet.

Tap tap i alle ender. Tragisk.

8 Likes

Beklager, det er sikkert mer riktig å si fra ca. 10-80% dyrere forsikring. 10% for enebolig til 5 millioner, 25% for eneboliger til under 2 millioner og ca 80% for borettslagsleiligheter til 1 million.

Kostet meg 2000 kr :stuck_out_tongue_closed_eyes:

18 ganger er antakelig noe over snittet.

Minstepris var 1900 for borettslag før. Nå Øker den med 1500,-.

Jeg har ikke tallet for nå, men jeg antar snittet ligger på 7-10.

Når blir dette innført?

Prisendringen jeg snakker om er innført nå. Regelverket for mangler er på høring nå.

1 Like

Regner med det er flere her som driver med utleie, hva er lurest å gjøre om man skal kjøpe en leilighet, og evt fleire senere, for utleie.
Gjøre det privat, eller evt starte ett selskap ?
Hvordan forholder bankene seg til avdragsfrihet på lån til sekundærbolig ?

kan leie ut privat inntil 5 mener jeg på, og dette er nok smartest :slight_smile:

1 Like

Under 4 leiligheter, kjør privat.

Over 4 Kjør AS.

@Morti evt @Hakon noe jeg har glemt?

5 Likes

Ja vi har jo megler og eigendsomsbaron på forumet her i @Morti og @Hakon , er dom en familie dette :+1::slight_smile:

Dersom man forventer en stigning i markedet, så skulle det vel kunne lønne seg å betal bare rente som da dekkes av leigeinntekter, og forhåpentligvis la markedet øke prisen vs nedbetaling av avdrag ?:roll_eyes:

2 Likes

For at du skal få skattemyndighetene med på det så er det fort minimum 4-5 enheter. Er de som legger listen.

Ah, skatt ja, det var der regnestykke ble ødelagt, sliter med etterdønning av en influensa :see_no_evil:

1 Like

Enig med Freud.

Men i noen tilfeller kan det lønne seg med AS fra starten. Blant annet de som vet de vil kjøpe mer og vet at man skal beholde lenge. Eller hvis man har en kjøper klar som vil kjøpe AS’et ditt. Med mer.

1 Like

Bør presisere at å finne kjøpere til AS er vanskelig. Veldig mye smalere marked for det. Så man bør ta høyde for at man må skatte dobbelt ved salg om man vil ha markedspris. Men har man gode kontakter så er det ikke noe problem å få PwC eller lignende til å utføre en due dilligence på selskapet og selge hele ASèt til en som vil overta alt. Men i praksis så vil ofte en slik kjøper (om man må finne den) velge bort noen av eiendommene (som du da må selge utenom og dermed skatte dobbelt for) eller betale en lavere pris enn du ville fått på privatmarkedet.

1 Like

Hva tenker folk om eiendomsmarkedet i årene som kommer? Hvis aksjemarkedet går ned, hva da med boligmarkedet? Og hva med Norge i forhold til andre markeder?

Start privat og overfør evt til selskap senere. Med mindre du skal bygge flere enheter feks og beholde for utleie. Hvis du vil gire litt som meg med ekstra pes men også ekstra betalt leier du ut i bofellesskap. Jeg har makset opp og får ikke mer lån privat slik det er nå og må skatte som næring om jeg kjøper mer for utleie, så er foreløpig ikke aktuelt å overføre til AS. Hadde et eiendomsselskap noen år uten aktiva for å evt kjøpe mer. For med AS kunne jeg få lån, men ca bare 60% av kjøpesum som stort sett gjelder for kjøp med AS - dvs det krever en del kapital å kjøpe via AS - alt kommer an på bankens kalkyle og hva planen din er med kjøpet.

1 Like

Hvis det blir resesjon, som vel er det som skal til for å få aksjemarkedet til å faktisk gå ned, ikke bare ha små korrigeringer, så antar jeg boligmarkedet gjør som i 2008-2009.

2 Likes