Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bruk av aksjonærlister fra www.StockTalk.no

Hvordan innhenter @StockTalk.no aksjonærlistene? Kjøpes de direkte fra Oslo Børs/VPS?

2 Likes

Skal komme med ett innlegg her, må bare få lagd litt mat til familien :wink:

7 Likes

Jaja, da skal eg slutte å dele for stocktalk når dere er så hårsår.

Hva med en god gammeldags fusjon

TechTalk?

StockInvestor?

You heard it here first

Ellers takk :slight_smile:

Hver er eiere av listene, de som betaler for tjenesten eller stocktalk?

Blander meg sjelden i inn krangling som pågår online, men i dette tilfellet klarer jeg ikke å la vær.

Stocktalk betaler garantert noen kroner for tilgang til disse listene. At de kommer med føringer på hvordan disse kan deles må sies å være helt innenfor normal folkeskikk. Rent advokat messing så sitter nok også Stocktalk sterkt om de skulle velge å spille den ballen. Med andre ord så bør alle respekterte retningslinjene. De er verken vanskelige eller urettferdige.

Så, ett lite skudd i retning alle surmaga oppstøt. Hva er det som får dere til å forlange at alt skal være gratis? Tror dere at TI hadde hatt såpass god kvalitet om ikke vi som bruker tjenesten er med å gir noen kroner til drift og utvikling? Tror dere Stocktalk kunne lagt ut disse listene uten inntekter? Har dere prøvd å hente ut lister selv? Skulle ikke sagt noe om Stocktalk tok 5000,- i mnd, men her snakker vi om en pris til knapt en halvliter pils i mnd…

For si det som Halvor Johansson i Radio Rock, skjerp dere :joy:

Edit: må også ta med at Stocktalk kontoen kanskje burde tone ned reklamen og ordlegge seg litt mer taktisk. Vi vet om deg og mange av oss bruker ST.

7 Likes

Ser ikke noe problem med den posten ( og det er ikke så lenge siden folk var misfornøyd med at funcomlistene fra tekinvestor ble delt på XI. )

1 Like

Alle kan be om aksjonærlister, det er offentlig informasjon og selskapet skal gi det til deg hvis du spør. Kan ikke se at det er noen lover eller regler for deling av disse, og jeg synes slik informasjon burde være åpen og lett tilgjengelig for alle i utgangspunktet. Ikke bare for de få utvalgte som “har råd til det”. Det sagt, så skjønner jeg jo Stocktalk litt her som tross alt har betalt for det, men å komme med slike trusler som det der synes jeg er litt overkill.

Det samme gjelder for skjult eierskap, der burde det vært et register som viste hvem som sto bak de forskjellige aksjepostene.

1 Like

Du kunne spart deg denne gangen også, kritikken var vel rettet mot det samme som du nevner i siste avsnittet ditt. Er vel ingen i denne tråden som forventer at noe skulle være gratis.

Skjerp deg selv😉

2 Likes

I mitt hode er stocktalk sin topp 50 liste med diverse oppsummeringer og endringstall åpenbart innenfor hva som bør kunne kalles deres åndsverk, og deres ønske om hvordan det spres til folk som ikke har bedt om det bør respekteres.

Så får det heller være at den noe skarpe posten over her kom en smule ut av det blå, gitt at jeg synes medlemsmassen på tekinvestor har fulgt opp stocktalk sin oppfordring om forsinkelse da den kom for en stund siden.

Ofte en fordel å trekke pusten før en skriver på nettet?

12 Likes

Det stemmer, de første X innleggene fra nye brukere må godkjennes av meg. Grunnen til at jeg har fjernet noen innlegg fra StockTalk er at de bare har bestått av lenker til innlegg på deres Facebook side, som er markedsføring/spam. Se forøvrig forumreglene hvis du er usikker på hva du kan publisere her. Hvis man har spørsmål til moderering og hvorfor noe har skjedd med innleggene sine, skal man helst kontakte meg direkte, ikke skrive om det i forumet.

Det er fint at folk følger STs retningslinjer når det gjelder deling av lister, og jeg har ikke noe i mot at de stiller krav til når de kan deles videre. Men, er @stocktalk.no så redd for at innholdet deres deles videre får dere kanskje vurdere å vannmerke listene med brukernavnet til den som har delt de og kaste de ut av ST? Og muligens la være å poste spam her? :wink:

Fortell gjerne hvor listene deres kommer fra @StockTalk.no. Jeg har ikke klart å finne en fornuftig priset måte å få tak i de så jeg er veldig nysgjerrig på om dere har de fra en “lovlig” kilde. Man kan få tak i lister ved å late som man skal bruke de til internt bruk, men å dele de til flere koster avsindig mye mer. Jeg har også spurt Stocktalk om dette direkte tidligere, og også foreslått et samarbeid rundt deling av lister, uten at de svarte meg.

Etter å ha vært i kontakt med mange aktører rundt dette har jeg lært at børsene er svært interessert i å få pengene sine, og at de sender faktura til aktører som deler listene deres uten å betale lisens når de oppdager dette. Kanskje også med tilbakevirkende kraft. Det kan så klart være at StockTalk har nok betalende medlemmer til å dekke disse kostnadene, men jeg ville vært litt var på om disse listene er “innafor”.

God kveld videre :slight_smile:

25 Likes

Kødder ikke med @pdx!

tenor%20(3)

6 Likes

Dette var en tankevekkende utveksling, hvilke spørsmål skal man stille til disse listene…hvem kompilerer dem, hvem får dem, og når?

pdx har nok et motiv til å fokusere disse spørsmålene, men spørsmålene krever uansett omtanke og forsøk på å besvare dem.

Alt som disrupter hvordan børsen og meglerhusene legger lokk på åpen informasjon om markedene er A OK i min bok.

6 Likes

Det er jeg helt enig i. Men det finnes noe juridisk rundt dette. Og om noen skulle lure så har @pdx jobbet rimelig mye med å finne en måte å få fatt i lister på fast basis. Og jo mer det letes jo mer lurer man på hva Stocktalk gjør for å få sine.

11 Likes

De tar seg vel råd til å hente ut listene på VPS Arena?
http://arena.obvps.no/portal/aboutTop

image

2 Likes

Jeg ser at Stocktalk.no eies av Kreateam Consult AS, og av regnskapet deres ser det mest ut som en bigeskjeft i likhet med TekInvestor. Å drive aksjeforum er nok et lite marked i Norge, og det er veldig forståelig i mine øyne om Kreateam ønsker å beskytte sin investering hvis den er i denne størrelsesordenen.

Edit: En annen ting er viktigheten av topp 50-lister ukentlig. Hvor mange tror at de tjener mer penger på å ha disse tilgjengelig? :wink:

3 Likes

Spørsmålet er om man da betaler for noen brukere eller ubegrenset, for 175k er ganske mye.

Om regnskapet til stocktalk er bakt inn i kreateam Consult AS så er det jo tydelig at de ikke betaler for ubegrenset.

2 Likes

@koe, @Evilfreud: 175k er hvis man skal bruke listene internt i en bank eller lignende. Se svar med korrekt pris under :wink:

Hei Jørgen,

Beklager sent svar.

Som Michael skriver i sin e-post selger vi disse dataene i bulk for 900’ per år. Man får da topp 50 aksjonærer for alle norske selskap registrert i VPS, oppdatert via en FTP-løsning hver mandag. Vi selger gjerne dataene til dere også, men det må være på samme vilkår som de øvrige kundene våre har. Vi har dessverre ikke noen prismodell per bruker eller for deler av dataene.

Beklager at vi ikke kan hjelpe dere med noen spesialpris på dette. Ta kontakt hvis du ønsker mer informasjon.

Med vennlig hilsen | Best regards,

Client Relations Manager

Verdipapirsentralen ASA (VPS) | The Norwegian Central Securities Depository

175k kunne jeg tatt meg råd til (sånn akkurat) men 900k er fortsatt litt utenfor rekkevidde :wink:

7 Likes