Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Euronext er ny eier av Oslo Børs - hvordan blir veien videre?

1 Like
1 Like
1 Like

Hvilke betydning har det egentlig at nasdaq har gitt bud når majoritetseier er euronext?

Budkrig. Nasdaq eier vel den svenske og danske børsen, tror jeg, Korriger meg om jeg tar feil.
Mener det står høyere opp i tråden.

Greit nok ikke alle aksjonærene hadde takket ja til Euronext, men de har aksjemajoritet. Dessuten hadde majoriteten godtatt budet. Nytter ikke at du skal selge meg en bil f.eks, og så kommer naboen og legger noen lapper ekstra på bordet etter at du har takket ja til mitt tilbud?

1 Like

Det går säkert att ordna -money talks :wink:

De satser på at Euronext ikke vil ha et omdømme som noen som skaffer seg nye børser gjennom hostile takeover. Legitim taktikk det.

Ser at DNB har akseptert nasdaq sitt bud.

Selv om Euronext har majoritet, så har de vel ikke nok aksjer til å tvangsutløse de andre.

Nei, da må man ha 90%.

Yep, så det kan virke som Nasdaq bare prøver å blokkere.

Liker at de ved å gjøre det understreker hvor nedsnødd prosessen var i utgangspunktet.

Tror budet skall tas seriöst. Det är nog ofrånkomligt att vi får se ett salg snart, sen är det frågan om det blir Euronext eller Nasdaq… Oavsett spännande och positivt med lite kamp! :muscle:

Euronext har 50,6 prosent inkludert aksjer de eier og forhåndsaksepter. Venter dere at Euronext nå vil gi opp?

– Jeg vil ikke spekulere i hva Euronext vil gjøre, men det er sånn at de har en søknad hos regulatoriske myndigheter. Nasdaq vil snart sende inn sin. Da vil finansdepartementet og Finanstilsynet i så fall behandle to søknader, sier Landsnes.

– Vi tror at de tingene vi har lagt vekt på i vår vurdering også vil være noe norske myndigheter finner relevant å vurdere når de skal se på konsesjonssøknadene, sier styreleder Catharina Hellerud i Oslo Børs VPS.

– Det er forhold knyttet til videreutvikling av de norske markedsplassene og av VPS. Det er både strategisk og administrell logikk for en løsning med Nasdaq sammenlignet med Euronext.

Haha ser ut som de regner med at Finanstilsynet ordner opp :joy:

Angående forhåndsaksepter -är dessa bindande? Speciellt olyckligt i de tillfällen det kommer ett bättre bud :man_facepalming:t2: :wink:

Yess det er de…skal lure på hva de overentusiastiske selgerne i kommentarfelter tenker nu. Ser ut som amerikanerne håper på at Euronext gir opp og selger seg ut

Tenk om alle Tekinvestorene hadde slått seg sammen og kjøpt OBX :smiley:
Børs & Colera A/S

Ville heller kjøpt ob fleur enn obx.

klart det blir Nasdaq :grin:
Styreleder i Oslo Børs, Catharina Hellerud, mener Nasdaqs bud står sterkere enn Euronext

Vi tror at de tingene vi har lagt vekt på i vår vurdering også vil være noe norske myndigheter finner relevant å vurdere når de skal se på konsesjonssøknadene, sier styreleder Catharina Hellerud i Oslo Børs VPS.