Fondsforvaltere holder seg unna shipping pga hĂžy usikkerhet, dermed gunstig kurs for oss som akkumulerer. KjĂžper litt hver mnd.
Hjelper kanskje litt at USA er nettoeksportĂžr at LPG da
Og at de som kjÞper ikke akkurat kan substituere seg bort pÄ en enkel mÄte?
Jeg tenker arbitrage ved lave LPG-priser mot Ăžsten grunnet lave gasspriser i USA, og redusert kapasitet i Panamakanalen forklarer mye av de ekstreme ratene vi har sett. Og jeg tror de fort kan komme tilbake pm man ser en ny sesong med lite vann i Panamakanalen.
Ratene holder seg godt oppe pÄ 30K-tallet, sÄ BWLPG tjener fortsatt godt med penger. Tenker vel at hele shippingsegmentet rammes generelt av usikkerheten som Trump skaper med sine tollutspill. NÄr stÞvet legger seg, er det vel sannsynlig at LPG-frakt er blant de segmenter som skal bli mindre pÄvirket. Bilfrakt og containerfrakt vil antakelig oppleve reduserte volumer, fordi det kan bli mer innenland produksjon, men LPG lar seg ikke sÄ enkelt trylle fram der man ikke har ressursene. Hovedriveren som er overskudd i USA og underskudd i Asia stÄr vel ved lag toll eller ikke.
Er vel dette som senker kurs idag:
Oslo (Infront TDN Direkt): Arctic Securities nedgraderer sin anbefaling pÄ BW LPG til selg fra kjÞp og nedjusterer samtidig kursmÄlet pÄ aksjen til 71 kroner fra 180 kroner.
Det fremgÄr av en analyse fra meglerhuset fredag.
âSelv om LPG ser ut til Ă„ fortsatt gĂ„ ubemerket hen gjennom nĂ„vĂŠrende tollusikkerhet, noterer vi at USA er en stor nettoeksportĂžr (47 prosent av global eksport, 0,3 prosent av den globale importen). Dette kan dermed vĂŠre en lett rĂ„vare for land Ă„ mĂ„lrette og vi avventer for Ă„ se om det blir gjensidige tolltiltak. I mellomtiden er vi bekymret for flĂ„teveksten som er pĂ„ 3,7 prosent i 2025, fĂžr den Ăžker til 8,7 prosent i 2026 og 11,8 prosent i 2027. Dette samsvarer ikke med vĂ„rt etterspĂžrselsanslag pĂ„ henholdsvis 5,1 prosent, 6,7 prosent og 4,1 prosent i samme perioder og rateanslagene senkes deretterâ, skriver Arctic.
Meglerhuset estimerer en ebitda for BW LPG pÄ 477 millioner dollar i 2025, noe som er 16 prosent lavere enn konsensus. For 2026 er meglerhuset 38 prosent under ebitda-konsensus. For resultat pr aksje (EPS) er Arctic henholdsvis 35 og 75 prosent under konsensus i 2025 og 2026.
Ja om det sĂ„ blir toll pĂ„ import av LPG til feks Asia, spĂžrsmĂ„let er om vel om dette vil pĂ„virke fraktvolumene og dermed rater. LPGâen kan jo ikke enkelt erstattes. Produksjonsoverskuddet er der det er.
Ned nesten 20% siden onsdag kl 1430. Enten har Arctic rett eller sÄ er dette en gigantisk mulighet.
Finnes en del shipping pÄ Oslo BÞrs som bare skal bombes sÞnder og sammen. Og sÄ blir det muligheter. SpÞrsmÄlet er bare nÄr. Og hvordan.
Ja shipping er veldig volatilt sÄ klart, det er en del av gamet. Verdt Ä minne om at BW var nede i 100-lappen i fjor vÄr for sÄ Ä toppe over 200,- noen uker senere .SÄ det snur fort. Ingen garantier men har en hunch om det dette kan ha vÊrt et bra kjÞp:
Fallet idag var ganske sÄ episk. pÄ 91, var den ned nesten 15% intradag, etter Ä ha falt 8% i gÄr. SÄ store fall pÄ kvalitetsaksjer pleier Ä ledsages av rekyl. Men vi fÄr se, ingen garantier i aksjemarkedet.
Mulig dette kan hjelpe kursen opp igjen. Ca 400k aksjer hver av disse handelsdagene er jo et bidrag
NĂŠrmer seg 100-lappen i Uniten.
Rater pÄ vei opp og handles opp mot 100-lappen igjen i Uniten. God PÄske!