Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Calliditas Therapeutics AB (CALTX)

Gratulerer til filoD og dere andre som har hatt troen og vært long i denne. Caltx var alltid en av mine favoritter. De har på mange måter gjort det meste rett, så det er bare fortjent at de nå blir kjøpt opp. Gjør også godt å se at en del shortere nå får seg en smekk.

Det er imidlertid rart å tenke tilbake på at kursen var 150 før fase 3 resultater. Premien for å sitte long i alle disse årene med alle milepælene de har nådd og nå også oppkjøp er altså lusne 30-40%, som vel er ikke særlig bedre enn markedsavkastningen og risikojustert er det ikke særlig god avkastning. Men den disksusjonen hører vel hjemme på biotektråden så jeg skal la det ligger her.

Håper det er en del slitne norske (og svenske) biotekinvestorer som fikk seg en liten opptur idag.

9 Likes

Er det bare jeg som tenker budet er lavt?
Hadde det ikke vært for at vi er maltrakterte av shorten hadde vi vært over 208 allerede. Kjenner jeg ikke har noe hastverk med å selge, nå er selskapet i spill.

Mon tro hva Sundberg i E24 tenker om dette, shorten har jo tydeligvis underpriset selskapet

6 Likes

Jeg er enig

Buddet er lavt, men styret og de store eiere har accepteret dette.
Tror det blir vanskelig å få noe mere.

1 Like

Utrolig hyggelig at noen investorer lykkes i biotek, det er dem vel unt. Særlig når de har gjort god research, satset og stått på sitt. Tenker selvsagt spesielt på @FiloD for Caliditas.
Nå gjør jo de fleste research før de kjøper, og når de eier, men det er noe med at alle brikkene må på plass, og det er de nå det kommer bud.

Hvis noen har noen bra lesson learned fra Caliditas, så del gjerne, for det er ikke bare tilfeldigheter at man ender opp med vinnerloddet til slutt, selv i biotek.

Fra corden:

“en tredje part offentliggör ett konkurrerande uppköpserbjudande att förvärva samtliga utestående aktier i Calliditas till ett pris per aktie som överstiger vederlaget i Erbjudandet med minst 8,0 procent och Asahi Kasei inte inom fem bankdagar från offentliggörandet av ett sådant konkurrerande uppköpserbjudande offentliggör en höjning av vederlaget i Erbjudandet så att det höjda vederlaget per aktie i Erbjudandet är minst 2,5 procent högre än erbjudandevederlaget per aktie i det konkurrerande uppköpserbjudandet.”

1 Like

Det er bare å holde seg unna sektoren. Risikoen er skyhøy, fallgruvene uendelige, avkastningen lav ved oppkjøp. CALTX har levert på alt til fingerspissene, hvis setanaxib attpåtil er en hit er dette “gratis” for kjøperen.

Hvem skulle trodd at jeg skulle bli så forbanna etter et bud :rage:

Edit: 63% avkastning på treårskurven, faen ikke verdt det!

3 Likes

Som sagt, jeg mener buddet er lavt, og det er selvfølgelig en standard skrivelse i det buddtekst som ligger.

Om noen andre kommer på banen tvivler jeg på, men jeg håper.

2 Likes

Enig!

Jeg må modifisere meg der, innskuddet er ute, planen er å la resten stå til siste slutt.
Forhåpentligvis endrer jeg ikke mening om 5 minutter igjen…

1 Like

Takk for en slitsom men heldigvis god reise de siste 3årene. Så deilig at man endelig fikk uttelling!

1 Like

Kan jeg spørre om hvorfor du valgte å selge nå?

Klok av skade fra Ultimo hvor jeg var veldig tungt inne også med stor urealisert gevinst, hvor ingenting ble realisert, så jeg tok ut innskuddet denne gang. Sannsynligheten for at noe tilsvarende kan skje i CALTX er nok nærmere null, men det er bare for å sove godt.

CALTX er fortsatt min desidert største post i porteføljen.

2 Likes

Veldig fint å se det kom en exit her for de som satt inne, penger i hånden er bedre enn alle andre steder.

Lett å være enig i at de som kjøper antagelig har gjort et veldig godt kjøp hvis man ser 3-4 år inn i fremtiden og det ikke har kommet noen nye globale katastrofer, men det er jo risikoen de som selger nå slipper å ta i mellomtiden. Prisen reflekterer nok den underliggende makro risikoen der.

200 SEK er basically en dobling av der kursen har ligget de siste årene, ikke akkurat en voldsom meravkastning ift å sitte med S&P500 indeksfond.

Litt bedre for de som har vært med i emisjoner og kjøpt mer aksjer underveis:

5 år:

3 år:

Det blir støvsugd for aksjer på 208 uten at shorterne dekker seg nevneverdig inn her nå. Hvilke fremtidige scenarioer har vi? Er det andre aktører som kjøper seg inn med tanke på motbud? AK som kjøper seg opp? Hvorfor har ikke shorterne dekket seg inn?
Litt i villrede med tanke på hva som skjer her nå. Vurderer sterkt å bare selge og si meg fornøyd :man_shrugging:

Solgte! Orker ikke mer huekjør i biotek! :exploding_head: :wink:

Short er nesten halvert etter budet kom, så det dekkes inn. Neppe kjempehast for shortere uansett. Det vil bli solgt aksjer på 208 fremover helt til eventuelt motbud, og det virker ikke som det er kjempesannsynlig med budkrig siden det anbefales fra “alle” kanter og godta tilbudet.

Det er også en (minimal) risiko kjøper trekker seg, så cashe ut nå på 208 eller vente?

1 Like

Og der flagget budgiver.

1 Like

Hvorfor handles denne nedover nå?
208 er vel både gulv og tak?

Ikke alle som orker å vente til over sommeren med å få pengene.
Og det er jo en liten sjanse for at kjøpet går i vasken

Hei!
Kanskje siste melding på denne tråden … hva gjorde dere som hadde CALTX? solgt? takket ja?