Diskusjon TriggereNy! Porteføljer

Canopy Growth Corporation (CGC) 🚬

weed_to
cgc
Investeringer: #<Tag:0x00007fc26a38ced8> #<Tag:0x00007fc26a38cd98>

Det ville vært greit å kunne regne før du kjøper noe, så du ikke kjøper katta i sekken?

Jeg registrerer at selskapene innenfor sektoren er ekstremt “hypet” og utfallsrommet er stort. Prisingen er også ganske ellevill. Selskapene har null i inntjening, omtrent null salg av noe som helst og prises til $9mrd. Det er interresant, hvordan det ikke er en hype lurer jeg på.

Jeg spekulerer endel selv f. eks IMO 2020 tråden her på fora er en eneste stor spekulasjon tråd. Hvorvidt analysen der er mer sofistikert skal ikke jeg uttale meg om, det får være opptil andre.

De fleste aktørene i aksjemarkedet tror de investerer, når de i stor grad spekulerer. Denne tråden er intet unntak. Utfallsrommet blant disse aksjene er altfor store til å kalle det et investeringsobjekt. Akkurat som Norwegian eller Hunter Group.

En investering gjør du når du foretar deg en grundig analyse, både kvalitativt og kvantitativt hvor du kan kjøpe en eiendel til en tilfredsstillende pris hvor du ca. vet hvordan avkastningen blir.
Det blir søkt å tro at man investerer når man ikke kan regne hjem noe som helst.

Det er jo greit å be meg legge vekk kalkulatoren, når alle åpenbart ser at dette er dyrt. Du hadde sikkert elsket kalkulatoren om den hadde vært i fordel din analyse. Confirmation bias.

Hvis en først skal gjøre en analyse av markedet til Canopy så burde man også inkludere markedet for marijuana-infused beverages og recreational marijuana

https://www.forbes.com/sites/thomaspellechia/2018/06/26/in-2017-beyond-u-s-enjoys-the-highest-legal-cannabis-market-share-worldwide/#74649e12d208

og ikke bare markedet for Canadian (Medical) Marijuana slik som i artikkelen

https://seekingalpha.com/article/4207813-cannabis-stock-go-smoke

En investering i Canopy er et bet på en milliardindustri ikke bare i Canada, men på sikt i USA og resten av verden.

Kan være verdt å lese seg litt opp om selskapet man diskuterer før man bare kaster ut tall og påstander. Når det er sagt (skrevet), er jeg enig i at prisingen av Cannabis-selskaper generelt er elleville. Har også postet noen lenker om dette, især om selskapet Tilray, i tråden Cannabis-selskaper - generell tråd

Men denne tråden er viet diskusjoner og nyheter om Canopy - og man burde ikke sette alle Cannabis-selskaper i samme bås.

For min egen del kjøpte jeg meg inn i Canopy før den siste hypen startet og har således en grei snittpris på 28 CAD. I sommer ønsket jeg en litt større eksponering mot Cannabis-markedet i forkant/forventninger om legaliseringen i Canada 17. oktober. Begynte å se meg om etter et annet selskap som var rimeligere priset enn Canopy. Endte da opp med å ta noen lodd i Aphria. Per dags dato utgjør Cannabis-aksjene i min portefølje ca. 12 %. Har ingen umiddelbare planer om å kjøpe meg opp ytterligere i hverken Canopy eller Aphria. Vurderer å kjøpe noen lodd i Canopy Rivers men ikke til dagens kurser.

NB! Anbefaler ingen å kjøpe/selge aksjer i Canopy. Les deg opp og gjør din egen vurdering.

Siden Constellation Brands (STZ) nå eier 40 % av Canopy og har opsjoner til å kjøpe seg opp til ca. 55 % (jfr. tidligere poster over) så kan denne artikkelen fra Seeking Alpha også være av interesse i denne tråden.

https://seekingalpha.com/article/4210094-constellation-brands-alright-impressed

• With sales growth across all segments, it’s hard not to like this company.
  • Their beer sales are performing well in a time when beer has had some concerning trends.
  • With wine and spirits strong, the company is creating great earnings.
  • Moving forward, it will be interesting to see how their investments in Canadian cannabis play out.

EDIT: Denne relaterte kommentaren kan også være av interesse

Aksjekursen til Canopy Rivers har falt endel siden IPOen og begynner å nærme seg ett nivå hvor jeg kan vurdere en inngang. Er fortsatt litt avventende…

Jeg håper de som vurderer inngang her leser innleggene vår bedre enn det du har demonstrert.

Forresten for din egen del; så håper jeg at du innerst inne vet at alle investorer spekulerer til en viss grad? Du kan gjerne bli værende på kalkulator-hesten din men vær obs på et par ting:

Vi kan gå tilbake til eple-metaforen min: Har jeg tatt høyde for dårlig vær? Lang vinter? Ungdom i nabolaget som vil komme å stjele eplene mine når de er moden?
Det er alltid en risk; og derav alltids en spekulasjon i din investering. Du kan gjerne si “Jeg vet med 100% sikkerhet at FB og NAS skal opp og forbi”; men sannheten er at det er din spekulasjon; uansett hvor godt grunnlag du har for din tro.

Her er definisjon på en investering:
" 1. put (money) into financial schemes, shares, property, or a commercial venture with the expectation of achieving a profit."
På Norsk: "Investering er en utgift som forventes å lede til fremtidig (positiv) avkastning.

Det som du sikkert svimer rundt er kanskje det man kaller en “Investeringsanalyse”…?

“Når en investor skal vurdere om et investeringsalternativ er lønnsomt eller avgjøre hvilket investeringsalternativ som er best, foretas en investeringsanalyse. Dette kan gjøres på flere ulike måter, delvis avhengig av hvor grundig man ønsker å være og hva saken innebærer.”

Men selv her står det ikke noenting om at analysen må være “grundig”, kvanti-eller kvalitativt ELLER at den må foretaes med matematiske utregninger. Hvis det er det du har lært på BI at en “Investering” er så bør du ringe til læreren din og kjefte på han! :wink:

Så var det det med å forklare deg hvorfor man ikke kan regne på noe som ikke eksisterer enda.
Det går ikke.
Jeg vet ikke hvordan vi kan forklare dette til deg på en tydeligere måte…
Du prøver å regne salg på en sjappe som ikke har åpnet enda!

Ha en fin dag!

Canopy Growth Completes First Legal Medical Cannabis Export from Canada to the United States

Canopy Growth increases licensed platform - 4.3 million square feet now licensed across Canada

Ahh you beat me to the punsh :sunglasses:
Et nytt nivå av bullishness, dette. En liten tå inn døren blir fort en fot.

Likte spesielt denne delen " * Canopy Growth strongly supports legal production at the domestic level over ongoing exports. With this in mind, the Company is excited at the potential of bringing its commitment to legal, GMP/GPP produced cannabis operations to the U.S. but only through federally legal means."

https://finance.yahoo.com/news/cannabis-industry-analyst-cranks-price-targets-major-pot-stocks-132319685.html

"… She also boosted her price target for Canopy Growth Corporation (CGC) to $82 from $74.

The “well-capitalized cannabis industry has been evolving rapidly” and looks poised to take on a larger total addressable market than originally forecast, Azer wrote in the note. “Given the nascent stage of global cannabis, we believe that revenue growth should serve as the primary valuation methodology.”

And this revenue growth will come from what she sees as four key verticals: adult use, beauty and nutraceuticals, over-the-counter pain and sleep and pharmaceuticals, she said.

“We believe that all four of these verticals represent large market opportunities,” she said. Consumer industry veterans “are beginning to embrace the broad market potential for cannabis as a global, multi-dimensional category, given the talent migration to cannabis.”

Lenke til analyserapport fra Scotiabank som startet dekning på Aphria og Canopy postet i tråden Cannabis-selskaper - generell tråd

@NoBrain :star_struck:
Har du lest om dette?

Har vært litt opptatt ifm. jobb(reiser) i det siste og har derfor ikke fått fulgt med på de siste nyhetene. Men tydelig at det skjer ting i disse dager :slightly_smiling_face:

Oh yea gode nyheter i flere dager nå :slight_smile:
For å si det sånn - Den Føderale legaliseringen i US er i gang! :sunglasses:

Legalisert for rekreasjonelt bruk i Michigan nå. :slight_smile:

11 stater + D.C legalisert for rekreasjonelt bruk.
https://finance.yahoo.com/news/states-where-weed-legal-154000097.html

Q presentasjon webcast her - 14:30 hednisk tid!