Jeg hÄper de som vurderer inngang her leser innleggene vÄr bedre enn det du har demonstrert.
Forresten for din egen del; sÄ hÄper jeg at du innerst inne vet at alle investorer spekulerer til en viss grad? Du kan gjerne bli vÊrende pÄ kalkulator-hesten din men vÊr obs pÄ et par ting:
Vi kan gÄ tilbake til eple-metaforen min: Har jeg tatt hÞyde for dÄrlig vÊr? Lang vinter? Ungdom i nabolaget som vil komme Ä stjele eplene mine nÄr de er moden?
Det er alltid en risk; og derav alltids en spekulasjon i din investering. Du kan gjerne si âJeg vet med 100% sikkerhet at FB og NAS skal opp og forbiâ; men sannheten er at det er din spekulasjon; uansett hvor godt grunnlag du har for din tro.
Her er definisjon pÄ en investering:
" 1. put (money) into financial schemes, shares, property, or a commercial venture with the expectation of achieving a profit."
PĂ„ Norsk: "Investering er en utgift som forventes Ă„ lede til fremtidig (positiv) avkastning.
Det som du sikkert svimer rundt er kanskje det man kaller en âInvesteringsanalyseââŠ?
âNĂ„r en investor skal vurdere om et investeringsalternativ er lĂžnnsomt eller avgjĂžre hvilket investeringsalternativ som er best, foretas en investeringsanalyse. Dette kan gjĂžres pĂ„ flere ulike mĂ„ter, delvis avhengig av hvor grundig man Ăžnsker Ă„ vĂŠre og hva saken innebĂŠrer.â
Men selv her stĂ„r det ikke noenting om at analysen mĂ„ vĂŠre âgrundigâ, kvanti-eller kvalitativt ELLER at den mĂ„ foretaes med matematiske utregninger. Hvis det er det du har lĂŠrt pĂ„ BI at en âInvesteringâ er sĂ„ bĂžr du ringe til lĂŠreren din og kjefte pĂ„ han!
SÄ var det det med Ä forklare deg hvorfor man ikke kan regne pÄ noe som ikke eksisterer enda.
Det gÄr ikke.
Jeg vet ikke hvordan vi kan forklare dette til deg pĂ„ en tydeligere mĂ„teâŠ
Du prÞver Ä regne salg pÄ en sjappe som ikke har Äpnet enda!
Ha en fin dag!