Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Cognite går på børsen i USA - Nasdaq

Cognite AS er et norsk IT-selskap stiftet 7. desember 2016. Hovedproduktet er en plattform til å samle, behandle og analysere store mengder data løpende i industrien, for eksempel på oljeplattformer eller skip, som kan brukes til å optimalisere og planlegge vedlikehold og andre typer prosesser

Google cloud case study:

Aviser fra 2017 og tidligere:

6 Likes

Aviser fra 2018

2 Likes

Aviser fra 2019

https://www.byggfakta.no/e-co-energi-og-cognite-skal-digitalisere-vannkraftverk-147587/nyhet.html

2 Likes

Siden du glemte viktigste linken.

2 Likes

Takk for at du mekket tråd @Savepig :smiley:

1 Like

Tror det er fortidlig, Cognite er gaaanske lukket for bransjen, og flertallet vet ikke helt hva det er enda.

1 Like

Hadde ikke hørt om selskapet overhodet, ser jo virkelig ut som top notch greier.

Kult at de bruker reddit AMA som kanal for å rekruttere programmerere:

Edit:
Huuuuurgh, dette var ikke så kult. Hvordan kunne de finne på å ansette selve fiaskoens ansikt?

LONDON (E24): – Cognite går en ekstremt spennende tid i møte, sier selskapets nyansatte salgsdirektør Davor Sutija til E24.

Han har tidligere vært med på IT-eventyret Fast, som senere ble overtatt av Microsoft, han har jobbet for REC og han har vært leder for Thinfilm.

1 Like

Aha. Denne var litt klargjørende:

Men jeg må si jeg har store problemer med han karen som var på topp 20 liste over lønnen i norske selskaper, som ikke har gjort noe annet enn en hodeløs ekspandering før man har en eneste kontrakt.

1 Like

Mer informasjon fra AKER ASA som eier 65% her:
https://www.akerasa.com/Investeringer/Industrielle-investeringer/Cognite

Dette er en av de skjulte verdiene som ligger i Aker ASA.
Man kan jo lure på hvor mye Cognite kan bli børsnotert til, men Aker skal sannsynligvis også børsnotere Aker Energy (Ghana satsingen) i tillegg.

Aker er et veldig godt drevet selskap, skal man posisjonere seg før en IPO (spin-off) så får man en ekstrem tilt mot oljeprisen, men det kan godt tenkes at Aker er undervurdert med tanke på to spin-offs som kan komme aksjonærene til gode.

Aker skal ha generert rundt 25% i årlig avkastning siden 2004 /m utbytter.

Tenker du på John Markus eller han salgslederen?

Den blir nok Notert i Oslo ref artikkelen jeg postet over.

Greit å notere seg at AkerBP også eier 9,65% av Cognite. Så Aker ASA får verdiøkning der også. Men det er jo AkerBP som i stor grad har betalt for Cognite sålangt.

Av alle folk så ansetter de fyren fra Thinfilm… :roll_eyes:

Hvortid kan det tenkes at denne havner på børs? Og hvorfor skulle den egele gjort det?

Mange har tenkt at Google eller andre ville kjøpe. Men John markus har jo hintet om børs.

Jeg tipper IPO, 2020/2021

3 Likes

Med lavere oljepriser blir jo Cognite enda viktigere framover. Har tatt en bit av Aker asa i påvente av en børsnotering :slight_smile: Så den var skrevet til innkjøpspris / prisbok i regnskapet.

image

2 Likes


image

Med SaaS verdsettelse gjemmer det seg en skatt i Aker :grin:

2 Likes